HJÆLP - mangler vielse i Kettinge sogn, Musse Herred, Maribo amt 1781 - 85

Startet af Karen Riis Jensen, 26 Feb 2016 - 17:56

Forrige emne - Næste emne

Karen Riis Jensen

Jeg kan ikke finde vielsen mellem Jens Wæver (Zachariassen) og Johanne Michelsdatter, Raagelunde, Kettinge sogn.  Hans første kone, Karen Mortensdatter, dør i juli 1781 (de blev gift opslag 63, 13. oct. 1765 i Kettinge); og hans første barn i 2. ægteskab, Karen, døbes Dom 3 p. Trinitatis 1785, opslag 34, så de må være blevet gift mellem 1781 og 1785.

Håber meget, at nogen kan hjælpe !  Jeg har heller ikke kunnet finde dem i Nysted sogns kirkebog.

Her er familien i FT 1787:

Maribo, Musse, Kettinge, Raagelunde Bye, , 47, FT-1787, C7217
Navn:                   Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jens Zachariasen   38   Gift   Hosbond   Bonde og Gaardbeboer   Rigtig alder: 48 år
Johane Michelsdatter   31   Gift   Madmoder      
Morten Jensen           20   Ugift   Barn af første Ægteskab        Landsoldat   
Ane Jensdatter           18   Ugift   Barn af første Ægteskab      
Karen Jensdatter   10   Ugift   Barn af første Ægteskab      
Karen Jensdatter     2   Ugift   Barn af andet Ægteskab      
Margrethe Jogs           55   Enke   Inderste   


Vh

Karen




Karen Riis Jensen

Mange, mange tak Elisabeth - du er en knag   :) !!  Jeg havde kigget i alle nabosognene, men åbenbart overset opslag 74 i Døllefjelde kirkebog !  Nu kan jeg så begynde at kigge nærmere efter Johanne Michelsdatter.

STOR tak og god aften til dig.

Mange venlige hilsner,
Karen

Karen Riis Jensen

Døllefjelde sogn, Musse Herred, Maribo amt 1781

Hvem kan hjælpe med data om Johanne Michelsdatter ?

Johanne Michelsdatter blev gift i Døllefjelde kirke den 2. oktober 1781 med enkemanden Jens Wæver Zachariassen, Raagelunde, Kettinge sogn.

Hun fik 2 børn med Jens Wæver Zachariassen :
Karen, født 1785 og sønnen Michel, født i 1788,  Raagelunde, Kettinge sogn

Ved datterens dåb er et af vidnerne en Hans Michelsen, som formodentlig er fundet i FT 1787, hvor han er daglejer i Vantore, Nysted landsogn; jeg tror, at det er Johannes broder.

Efter Jens Wævers død giftede hus sig med en yngre mand, Morten Buch, som kunne videreføre gården, og hun døde i 1808. 

Jeg ville blive meget glad for hjælp til at finde nogle oplysninger om Johanne – håber meget at nogen er i stand til at hjælpe !

Her er hun – jf. nedenstående uddrag af FT 1787:
Måske er hendes alder rigtigt angivet, men hendes mand, Jens Wæver Zachariassen er 10 år ældre, han er nemlig født i Nysted landsogn 1740.

Mvh
Karen

Maribo, Musse, Kettinge, Raagelunde Bye, , 47, FT-1787, C7217
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jens Zachariasen   38   Gift   Hosbond   Bonde og Gaardbeboer   
Johane Michelsdatter   31   Gift   Madmoder      
Morten Jensen   20   Ugift   Barn af første Ægteskab   Landsoldat   
Ane Jensdatter   18   Ugift   Barn af første Ægteskab      
Karen Jensdatter   10   Ugift   Barn af første Ægteskab      
Karen Jensdatter   2   Ugift   Barn af andet Ægteskab      
Margrethe Jogs   55   Enke      Inderste   


Flemming Batting

Hej Karen
Kunne være datter af Michel Nielsen Trane, se KB Sakskøbing 1735-1754 opsl 39 højre side (lidt over midten).
Her har du Salme Johanne Michelsdatter døbt den 7. april 1746 - fader: Michels Nielsen Trane, jfr vedlagte

Hilsen Flemming Batting

[vedhæfting slettet af admin]

Karen Riis Jensen

God formiddag Flemming og mange tak for dit input;  nu håber jeg så at denne Johanne havde en broder, der hed Hans, men det har jeg endnu ikke kunnet få bekræftet ;  da "min" Johanne blev gift i Døllefjelde med Jens Wæver Zachariassen den 2. oktober 1781, hed hendes forlover Peder Madsen.

Mvh
Karen 

Karen Riis Jensen

God eftermiddag Flemming - det gik lidt for hurtigt;  det jeg ville sige er, at Michel Nielsen Trane desværre ikke var opført som forlover ved "min" Johannes vielse den 2. oktober 1781.  Hendes forlover var Peder Madsen.

;Mvh
Karen


Karen Riis Jensen

Og hvordan kom du lige i tanke om Michel Nielsen Trane i Sakskøbing ?  Mvh Karen

Flemming Batting

Hej Karen
Det er meget sjældent, at jeg (forsøger) at hjælpe andre.... simpelhelt fordi, at jeg ikke er god og rutineret nok!
Jeg bruger primært Forum til at få hjælp til min egne aner - primært i Maribo amt - og sidste gang var i den forløbne uge - hvor jeg også så din efterlysning!
Jeg fandt Johannes fødsel på "https://familysearch.org" ved at definere fødested som "maribo, danmark" - og det gav resultat og det passede derefter med navn og år i KB.
Så jeg må ha' en hånd i heldig uge - måske skulle jeg prøve med en lotto-kupon også?

Hilsen og godaften
Flemming Batting

Karen Riis Jensen

God aften Flemming og tak for dit svar !  Godt at du prøvede på www.familysearch.org, du må have bedre øjne end jeg har - OG TAK FOR DET !

En af dagene må jeg prøve at finde Hans Michels i Sakskøbing kirkebog !

STOR TAK for din assistance og held og lykke med lotto kuponen !

God aften til dig,
MVH Karen