hvor bliver Peder Hermansen konfirmeret i 1882 ???

Startet af Peter Pedersen, 08 Maj 2016 - 16:37

Forrige emne - Næste emne

Peter Pedersen

Hej,,,,

Jeg har desværre ikke kunnet finde Peders konfirmation i 1882 og sætter derfor min lid og håb til, at mere rutinerede kan.

I 1880 opholder Peder sig med sin mor Nielsine og Peders stedfar i Galten By, Nørre Galten Sogn i Randers Amt.

Randers til trods indskrives Peder i tillægslisterne til lægdsrullerne 1885 i lægd nr. 91 som er Gerning Sogn i Houlbjerg Herred Viborg Amt. Desværre står der i lægdsrullen ikke noget om hvor Peder er indskrevet før Gerning.

Peder blev født den 20. oktober 1867 i Almtofte by, Hørup sogn, Lysgaard Herred i Viborg Amt og døbt i Hørup Kirke den 8. december samme år, som søn af tyende Nielsine Hermansen 19 år og udlagt far Lars, der som der står i kirkebogen var tjenestekarl på Vinderslevgård og det er for om muligt at finde ud af hvorvidt der måtte stå noget om denne udlagte far, at jeg er specielt interesseret i denne konfirmation.

Med venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen

John Damm Sørensen

Hej,

Der er ikke noget underligt i, at der ikke står noget om tidligere registreringer i lægdsrullen.

På den tid blev man optaget i lægdsrullen i det attende år. Det er altså den første registrering, du har fundet.

Ved konfirmationen står der sikkert ikke andet om faderen end det, der står ved dåben. Men det er da værd at undersøge alligevel.



Hilsen
John

Peter Pedersen

Hej John,,

Du har sikkert ret omkring konfirmationen og i alle tilfælde omkring LR.

Mistanken om den udlagte far samler sig jvf. til- og afgangslisterne om en svensker der hed Pehrson til efternavn.

Ved Peder Hermansens død oplyses, at han var søn af Lars Pedersen, men det tror jeg er en fordanskning.

Så det er for af afdække den sidste mulighed, at jeg så gerne ville se konfirmationen, om end den sikkert næppe fortæller andet end hvad der står ved dåben, men alligevel  :) :)

mvh Peter Pedersen
Peter Pedersen

John Damm Sørensen

Hej Peter,

Ved Peders død bliver faderen kaldt Lars Pedersen.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17128528#173545,29201017

Måske du kan hitte ham i FT1870.

Hilsen
John

Peter Pedersen

Hej John,,,

Jeg har Peder i FT 1870 - hvor han er registreret som plejebarn hos sin morfar Hermann i Grønbæk Sogn, fortsat Lysbjerg Herred. Det oplyses endvidere, at Peder forsørges af moderen.

Om Peder i 1877 fortsat bor hos sin morfar eller er blevet forenet med sin mor Nielsine vides ikke, men på det tidspunkt bor Nielsine i Grønnegade 29 i Århus, hvor hun i mellemtiden, er blevet gift med Jens Kristian Madsen og de får døbt deres første fælles barn. Men det gør han i alle tilfælde fra 1880, hvor Nielsine er flyttet til Galten By, Nørre Galten Sogn i Randers Amt. I husstanden nævntes udover Nielsine og Peder, der som det understreges, er hendes barn, Jens Kristian 37 år husfader og gartner født i Ejsing Sogn Ringkøbing Amt samt deres fælles børn, som der er to styks af.

mvh Peter
Peter Pedersen