Chresten fra Holsten/Holstein, fader til uægte barn i Bjerring 1819

Startet af Marianne Palikaras, 02 Mar 2016 - 13:57

Forrige emne - Næste emne

Marianne Palikaras

Hvordan finder jeg Chresten fra Holsten?
Taler man om Holsten i Sønderjylland?

Han blev far til et uægte barn, Chresten Chrestensen, født i Bjerring 2. oktober 1819. Opslag 8. i Bjerring KB. Moderen var Elle/Ellen Jensdatter
Ved hans konfirmation står Chresten som søn af Helen/(Ellen) Jensdatter og Chresten fra Holstein. Hun er på det tidspunkt blevet gift i 1826 med Jørgen Andersen Winther
Ellen er født i Tapdrup omkring 1780, datter af Jens Sørensen Gade, og ses i folketællng i 1801, hvor moderen har fået ny mand efter Jens Gade er død.
Hvordan finder jeg ud af hvad hun har lavet i perioden 1801-1819?

Else Skovbo Jensen

Hej
Man kan godt komme ud for at Sønderjylland. egl. Slesvig er omtalt som Holsten. Jeg har f. eks. mødt det som fødestedsangivelse i en folketælling. Men uanset om det er Sønderjylland, bliver han jo svær at finde, hvis der ikke er en faderskabssag.

mvh
Else

Marianne Palikaras

Ja Else....jeg kan godt følge dig. Hvis der ikke findes mere på Chresten, andet end at han er fra Holsten/Holstein, så er det jo, som at finde nålen i høstakken. Der er desværre ikke til og fraflyttede i Bjerring   
KB i den periode, men kan det tænkes, at der er blevet betalt børnepenge, hvis der er, hvor kunne det så tænkes at jeg kunne se det? Sønnen Chresten Chrestensen kom først ud at tjene som 10 årig, så lidt må der da være udbetalt til ham. Der blev sagt i familien, at der var en gren, der gik til Lippe-Detmold fyrstedømme i Tyskland, og det eneste sted, det kunne komme fra, er måske via Chresten fra Holsten...men i dag er det jo kun en tanke  :-\

Else Skovbo Jensen

Hej
Her kan du læse om faderskabssager https://www.sa.dk/brug-arkivet/oplysninger/faderskabssag-find

Men hvis moderen virkelig kun har kendt ham som Chresten fra Holsten, har hun næppe kunnet rejse faderskabssag mod ham. Han kan dog have betalt ét éngangsbeløb i forbindelse med graviditet/fødsel.

Der er i området eksempler på teglværksarbejdere fra Lippe-Detmold, f. eks. Højbjerg-Elsborg sogne så vidt jeg husker, men det er senere end 1819.

http://tegl.info/DanskeTeglvamtssorteret.pdf


http://www.iisg.nl/migration/ziegler/documents/destinations-introduktion-dansk.pdf


med venlig hilsen
- og god jagt

Else

Marianne Palikaras

Hej Else
Tak for "guldkorn", nu er der nok at gå i gang med. Tusinde tak for oplysningerne!!!

mvh Marianne

Gitte Skovsgaard Hansen

Hej Marianne,

Der er en teoretisk mulighed for, at jeg stammer fra den samme ane. Den udlagte barnefader til min oldemor hed Niels Christensen, og han er født af Karen Nielsdatter i Elsborg, et af nabosognene til Bjerring, hvor Karen ved dåben har angivet barnefaderen som Christian fra Holsteen.

(Viborg, Lysgård, Højbjerg(-Elsborg) 1789-1813, opslag 80, Fødde 1811, andet barn.)

Det giver i hvert fald tre muligheder: Enten var der en lokal ophobning af Christian/Christen'er fra Holsten, og det var selvfølgelig et almindeligt fornavn, men hvis de var flere, var det måske ikke den mest præcise måde at omtale dem på. Der kan jo også være tale om den samme, aktive mand, men det kan vel også tænkes, at det var et navn, man på egnen fandt anvendeligt, hvis man stod og manglede en barnefader.

Jeg har også en forestilling om, at jeg gerne ville finde en eventuel faderskabssag/-betaling, når jeg en gang kan komme på de kanter, men jeg tænkte, at mine oplysninger her måske kunne være en hjælp i din søgen.

Med venlig hilsen
Gitte

Marianne Palikaras

Hej Gitte
Jeg får da godt nok lidt gåsehud. Det lyder spændende, ....så Chresten/Christian fra Holsteen, er en mængdebeskrivelse for faderen til et uægte barn på daværende tidspunkt, og enten var han meget produktiv, eller også gad myndighederne ikke at grave i pigernes problemer.
Tak for din oplysning, der er da noget man kan gå videre med. Jeg tænker.. til og afgangslister fra Højbjerg
(Elsborg) og igen finde en evt. faderskabssag/-betaling.
Mvh
Marianne