hvem er forældre til Lars Nielsen, født 1748/1749 Blanglev

Startet af Bente Larsen, 03 Mar 2016 - 14:38

Forrige emne - Næste emne

Bente Larsen

Jeg har gennem længere tid forsøgt at finde forældrene til gaardmand Lars Nielsen født 1748/1749 i Blangslev.
Megen af skriften er ret ulæselig og derfor har det været svært for mig.

Gift i 1 ægteskab med Maren Pedersdatter den 19 august 1777 i Snesere. 2 ægteskab med Cidsel Eylertsdatter den 24 september 1794 ligeledes Snesere.

I første ægtskab fik de børnene Niels Larsen født 28 marts 1786 i Blangslev og Anne Larsen født den 5 april 1790 Snesere.

I 2 ægteskab fik de pigen Maren Larsdatter født den 15 januar 1797 døbt den 18 november 1797.

Jeg håber meget at der er nogen der kan hjælpe mig, selvom det efterhånden går langt tilbage.

Venlig hilsen

Bente Larsen

Inge Hedal

Hej
Er vi i Mogenstrup sogn eller i Hammer sogn i Præstø amt? Der er ikke noget, der hedder Blangslev sogn, og i Snesere er der ingen lokalitet, der hedder Blangslev.
Mvh. Inge

Bente Larsen

Undskyld

Det var ikke det vigtigste med Blangslev, men det skulle findes under Snesere, der er meget nøjagtigt.

Venlig hilsen
Bente

Inge Hedal

Hej igen
Der er ikke født nogen Lars, søn af en Niels, i Snesere i de relevante år. Prøv at overveje det første barn, der er født i Mogenstrup i 1750.
Mvh. Inge

Bente Larsen

Hej Inge

Det er Lars Nielsen der er født ca 1748/1749 i Snesere og gift med Maren Pedersdatter den 19/8-1777. Hans søn hedder Niels og er født 28/3-1786 i Snesere. Jeg tror du bytter lidt om på dem. Jeg ved ikke noget om at Lars`s far hedder Niels Larsen, selvom det er ret sandsynligt efter den måde de fik navne på den gang.

Venlig hilsen
Bente

Inge Hedal

Hej Bente
Jeg tror desværre ikke, jeg kan hjælpe dig, men jeg indsætter lige de links, der kan gøre det hurtigere for andre:
Lars Nielsens vielse i 1777 i Snesere:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=205838#205838,39068736
Tirsdagen d 19 Augusti blev Ungkarl Lars Nielsen af Blangslev trolovet
til Pigen Maren Sophie Pedersdatter af Snesere, forloverne som Caverede for
samme var hendes fader Peder Erichs. af Snesere (stor blækklat)ns? Gre__? af ibid.
d 21 Nov. copulerede.

Mit forslag til Lars Nielsens dåb i 1750 i Mogenstrup sogn, hvor Blangslev ligger:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=205023#205023,38901172

Og folketællingen i 1787, der viser Lars Nielsens og Maren Pedersdatters omtrentlige alder:
Præstø, Baarse, Snesere, Snesere, gårdmænd, 9, FT-1787, B1112
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Lars Nielssen   38   Gift   mand   bonde og gårdbeboer   
Maren Peders Datter   27   Gift   hustruen      
Niels Larsen   2   Ugift   begges fælles søn      
Jens Rasmussen   22   Ugift   tjenestefolk   National Rytter   
Jens Andersen   13   Ugift   tjenestefolk      
Anne Ols Datter   22   Ugift   tjenestefolk      
Mvh. Inge




Bente Larsen

Hej Inge

Tak for din ulejlighed. Det du har sendt link på til mig svarer helt til det jeg selv har fundet. Desværre kommer jeg ikke længere tilbage ud fra dette, men så langt er vi enige.

Skulle der være andre, der kender nogen af disse personer, hører jeg gerne fra jer.

Dejligt at du Inge alligevel ville forsøge.

Venlig hilsen
Bente