Jag söker min gammelfars gammelfars familj i Värmland:

Startet af C. C. K. Fogsgaard, 27 Feb 2016 - 01:00

Forrige emne - Næste emne

C. C. K. Fogsgaard

I hopp om att få erbjudit hjälp vågar jag fråga:

Jag är inte medlem - men kanske finns det ändda en möjlighet om goda tippsar - funkar det inte så, eller hur?

Jag är inte alldeles säker på hans mormors mor:

(Anna/)Annika Nilsdotter (ffffmm) föddes ungefär 8 oktober (möjligtvist dopsdagen) 1757 i Brunskog och dog 1825 i Värmland.

Enligt mina uppgifter föddes hennes dotter (Britta Maria Hammarström) i Strand, Älgå kring 16 mars 1794...

BMHs pappa var Johan Mattiasson Hammarström (född kring 2 september 1749 - också i Strand, Älgå - vigsel 28 december 1779)...

JMH dog i Backa, Gunnarskog 1821...

Men jag tror jag har gjort något fel på mina sökningar:

Annika Nilsdotters föräldrar var Nils Nilsson och Annika Andersdotter - men AA var väl inte från Norrbotten og 52 år gammal när hon blev mor?

Jag har använt FamilySearch och RootsWeb som källor.

Tack från Charlotte...

Gode tanker fra Charlotte...

Eva Morfiadakis

#1
Älgå kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/VA/13661/C/5 (1794-1840), bildid: C0039567_00036

Britta Maria f. 16 mar 1794 i Strand. Döpt samma dag. Far: Bälgmakaen Jan Hammarström och mor: Agneta Nilsdotter.

Johan M Hammarström dog i Stommen, Gunnarskog 17/2 1821.

Gunnarskogs kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/VA/13170/C/6 (1796-1836), bildid: C0037546_00420

Anna Nilsdotter uppges var f. 8/10 1757 i Brunskog.

Gunnarskogs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VA/13170/A I/7 (1816-1821), bildid: C0037514_00192

Ska nu se om jag finner hennes föräldrar. Jag tror inte det är rätt person från Norrland du funnit.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



I födelseboken för Brunskog 1757 döps den 13/10 en flicka Annika. Föräldrar möllaren Nils Nilsson och Annika Andersdotter vid Brunbergs Bruk.

Husförhörslängden börjar 1760. Jag hinner inte nu gå igenom den men jag se att personerna inte har angiven födelseort, bara födelseår.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#3
Brunskogs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VA/13065/A I/1 (1760-1763), bildid: C0036740_00301

s. 262.

Möllaren Nils Nilsson är f. 1725
Annika Andersdotter är f. 1729

Äldsta barnet är Nils Nilsson f. 1755. Annika f. 1757. Anders 1760.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Brunskogs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VA/13065/A I/4 (1775-1781), bildid: C0036743_00320

s. 300

Annika Andersdotter blev änka. Det ser ut som  det kunde vara 1780/81.

Hon bor kvar men 1786 flyttar hon till Elgå. I sista hfl står det att hon är f. 1729 i Ullerön, vilket bör vara i Dals-Ed.

Brunskogs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VA/13065/A I/6 (1786-1789), bildid: C0036745_00360

s. 349

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Dals-Eds kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/GLA/13082/C/1 (1706-05-15-1753), bildid: C0043403_00136

s. 250

Det föds en Anna den 10 dec. 1729. Fadern heter Anders ? (kan inte läsa efternamnet). Modern heter ? (Börta?) Svensdotter.

Kan inte säga om det är hon.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#6

Anna Andersdotter
 
Sweden Baptisms
       
Name     Anna Andersdotter    
Gender     Female    
Christening Date     14 Dec 1729    
Christening Place     Dals-Ed, Älvsborg, Sweden    
Father's Name    Anders Thorsson      
Mother's Name    Börta Svensdotter  


Det bör vara denna som jag fann.



Anna Andersdotter
 
Sweden Baptisms
       
Name     Anna Andersdotter    
Gender     Female    
Christening Date     25 Apr 1729    
Christening Place     Dals-Ed, Älvsborg, Sweden    
Father's Name    Anders Person      
Mother's Name    Ingierd Gunnarsdotter  

Sen finns det tydligen också denna här i Dals-Ed som jag inte såg. Boken är svårläst.

Den sista flickan är född i Nyböle. Den första är född i Lerbäck. Nyböle ligger närmare Ullerön än Lerbäck. Så om det är Anna f. i april?


Älgå kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VA/13661/A I/5 (1783-1794), bildid: C0039542_00159

Annika Andersdotter finns här på s. 27. Samma sida som Hammarström med familj. Det står f. 1829 Ullerön. Hon tycks flytta till Boda socken 1790.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Brunskogs kyrkoarkiv, Lysnings- och vigselböcker, SE/VA/13065/E I/1 (1691-1763), bildid: C0036786_00069

s. 133

Det finns en vigsel i Brunskog 1 jan 1751. Brudgummen är Välförståndige Nemndemannen och dräng Nils Nilsson i Västra Furtan och bruden  Pig Anna Andersdotter i Skärmnäs.

Tyvärr finns det ingen hfl förrän 1760.

Eva M
Eva M

C. C. K. Fogsgaard

Kjära Eva, tack snälla - det är ju underbart vad du redan har hittat!

Jag måste omedelbart få kolla upp dina länkar och nya ortsnamn...

Vad fint det ser ut - jag tackar så hemskt mycket.

:)





Gode tanker fra Charlotte...

Eva Morfiadakis

#9
Älgå kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VA/13661/A I/6 (1794-1799), bildid: C0039543_00061
s. 51

Annika Andersdotter är tillbaka hos Hammarströms. Jag tror hon kommer tillbaka 1794 för det året tar hon nattvarden 4/11. Inga fler anteckningar på henne om nattvard och husförhör.

Jag blir nu osäker på hennes födelseort. Det ser ut som antingen Ulrön, att prästen har tappat några bokstäver,  eller Ulvön. Ulvön är Nätra församling i Västernorrland, men jag tror att i äldre tider stavades Ulvön Ulfön. ? Nätra församlings arkiv brann upp 1808.


Annika Andersdotter dog 1796 i Älgå. Det står följande om henne i dödboken:

Enkan Annika i Strand dog av Lungsot d. 17 Feb. 67 år gammal. Far Anders ..... (inget efternamn skrivet) och Hustru Brita Andersdotter. Kunde väl läsa - gift med aflidne Byggmästaren Nils Nilsson vid Brunbergs Bruk - 6 Barn 5 lefva - varit Enka i 16 år. Berömmes för en Gudfruktig lefnad. Begr. d 6 Mars af Co. Bjurström.

Eva M
Eva M

C. C. K. Fogsgaard

Hejsan Eva, jag hadde och har lite bråttom - men jag har lyckats med några saker sedan sist...

Får jag fråga en sak till?

Jag känner till Ancestry.se, ArkivDigital och Riksarkivet - men om jag söker mina förfäder i Värmland går det inte an att använda Landsarkivet i Göteborg.

I helgen hadde jag inte tur med kyrkböcker - och jag antar att jag måste vara beredd på att misslyckas flera gångar innan jag hittar fler anor - om det överhuvudtaget är möjligt.

I Danmark finns det såkallade "fæsteprotokoller" till exempel (om man forsöker hitta anor som levde på 1600-talet eller förrän) - jag är ganska säkar på at kunde göra samma sak i Sveriges arkivmaterial.

Vad tycker du jag bör göra?

Min fråga "låter" kanske fånig - men jag hoppas det är okej...

Stor tacksamhet från Charlotte (och nu är äntligen våren här)!

:)
Gode tanker fra Charlotte...

Eva Morfiadakis


Hej,

Jag förstår inte din fråga riktigt. Landsarkivet i Göteborg är del av riksarkivet. Riksarkivets söktjänst heter Svar, som jag har tillgång till. Allt som är scannat av riksarkivet finns på Svar.

Arkivdigital och ancestry.se är två privata firmor som har scannat kyrkböcker etc.

Jag gav dig namnet på två flickor födda i Dals-Ed. Vad du kan göra är att se om det finns "skiften"=bouppteckningar efter föräldrarna. I bouppteckningen nämns arvingarna. Du kan se om Anna Andersdotter är gift med Nils Nilsson för gifta kvinnors män nämns.

Skiftena för Dals-Ed finns i Vedbo häradsrätt.

Det finns s.k. jordeböcker men jag har inte använt sådana så jag vet inte hur de fungerar.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



Jag har kontrollerat i ett namnregister över bouppteckningar i Vedbo. Jag har inte funnit någon bouppteckning för någon av de 4 föräldrarna.

Eva M
Eva M

C. C. K. Fogsgaard

Tjena Eva och oj då!

Jag hadde några träffar på familjen Hammarström som gav mig möjlighet at sammankobbla saker som tidigare gjorde mig tveksam - jag tänker självklart att göra som du skriver så fort som jag hinner.

Det känns väldigt bra att också en duktig släktsforskare som du inte vet allt.

Jaja minsann!

Hälsninger och mer tacksamhet härifrån...

:)


Gode tanker fra Charlotte...

Eva Morfiadakis



Det finns jordeböcker för Värmland 1633-1652 (9 st). Tittade i en precis. Ser ut som mantalslängder som jag har jobbat med ibland för att se när en viss person kommer till församlingen. Man kan se om han är gift och hur många barn han har. Mantalslängder är upplagda på mannen oftast. Hustrun nämns bara som hustru.

Eva M
Eva M