Øster Egesborg, hvem var Hans Nielsen, gift med Zitzel Gregoriusdatter?

Startet af Helle Rau Hartmann, 26 Feb 2016 - 13:43

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Jeg har fundet vielsen i Øster Egesborg 1728 mellem mine aner, Hans Nielsen og Zitzel Gregoriusdatter.

Citat1728, Øster Egesborg, Die 6 Octobr: Trolovede Hans Nielsen og Zitzel Gregoriusdatter af Skovhuse, deres Forløfftningsmænd paa begge sider vare: Gregorius Hansen af Tolstrup og Jacob Jørgensen af Kræmmervængegaarden. Die 25 Novembr: Copulerede Hans Nielsen og Zitzel Gregoriusdatter.

Jeg har fint styr på, hvem Zitzel Gregoriusdatter er. Datter af Gregorius Hansen på Tolstrupgaarden og Merete Olsdatter, som var datter af rytterbonden i Skovhuse, Ole Hansen, og hustru Kirsten Pedersdatter.

Men hvem var Hans Nielsen?

Forloverne er brudens far, Gregorius Hansen, og Jacob Jørgensen af Kræmmervængegaarden, som var gift med Kirsten Hansdatter (født omkring 1694).

Kirsten Hansdatter var datter af rytterbonde i Skovhuse, Hans Olsen, og en af dennes hustruer, Anne Hansdatter.
Hans Olsen var bror til Merete Olsdatter.

Så det vil sige, at forloverne ved Hans Nielsens og Zitzel Gregoriusdatters vielse i 1728 for mig at se begge to hører til på brudens side.

For udover Zitzels far, Gregorius Hansen, drejede det sig jo om Jacob Jørgensen, som var gift med Zitzels kusine, Kirsten Hansdatter.

Kan nogen hjælpe med at finde ud af, hvem brudgommen Hans Nielsen var?
Jeg går ud fra, at han var fra Skovhuse i Øster Egesborg sogn.
Jeg ved at han var skovløber i Skovhuse.

Der fødes en Hans Nielsens søn, Niels, i Tolstrup 1729, men fadderne synes jeg ikke virker relevante for 'mine' Hans Nielsen og Zitzel Gregoriusdatter.

Så kommer en datter, Merethe (Merthe), født i Skovhuse 1731.
CitatDom: 18 p: Trinit: døbt Hans Nielsens Huusmands Daatter fra Schovhuuse, kaldet Merthe, Suscept: Inger Jacob Olsøns ibid: Testes Niels Nielsen her i Egesborg, Hans Gregorius Hansøns Søn i Tolstrup, Jens Olsøn af Schovhuuse, Jeppe Olsøn af Schuderup, Gregorius Hansøns Hustru i Tolstrup.

I 1734 døbes sønnen Hans:
Citat1734, Dom: 20: p: Trinit: døbt Hans Nielsen Skovløbers søn fra Schovhuuse, kaldet Hans, susceptr: Inger Jacob Olsens ib: Testes Niels Nielsen tien: Peder Ebbesen i Rødstofte, Gregorius Hansens Søn Hans i Tolstrup, Ole Rasmussen ? af Schovhuuse, Ole Stei? ib: Hans Hansen, gl: Hans Larsen Fyens Enkes Johanne.
PS: Gamle Hans Larsen Fyen døde i Skovhuse 1732, og var gift med Sidse Hansdatter af Tolstrup. Peder Ebbesen i Rødstofte var svoger til rytterbonde Hans Olsen i Skovhuse, ham der døde i 1721, hvorefter hans enke Anna Ebbesdatter giftede sig med Hans Hansen Fyen, søn af gamle Hans Larsen Fyen og Sidse Hansdatter. Jeg forstår ikke helt hvorfor der i dåbsindførslen står: Hans Larsen Fyens ENKES JOHANNE????. Hans Larsen Fyen døde 1732, hans kone Sidse Hansdatter døde i 1739.

En datter døbes i 1737. Og her er fadderne faktisk også anderledes, så måske var den Niels fra Tolstrup, der døbtes i 1729, alligevel god nok?
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Jeg så galt med hensyn til den dreng der fødtes i Tolstrup 1729. Han hed ikke Niels, men Peder.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Peter Kyhl

Prøv at kigge i skifterne fra Vordingborg Rytterdistrikt på nettet evt. se alle Niels'er igennem og kvinder gift med en Niels. Det er overskueligt. Jeg har selv lige set samtlige sider igennem og fundet mange nye aner.

Mvh. Peter Kyhl

Helle Rau Hartmann

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Peter Kyhl

Jeg stødte i øvrigt rigtig mange gange på navnet Gregorius i skifterne, men da jeg ikke selv har dem som aner, sprang jeg dem over. Jeg har selv et par aner med efternavnet Gregersen fra området.

Mvh. Peter Kyhl