Jens Hansen, Glud, Død

Startet af Jytte Overgaard Jensen, 25 Feb 2016 - 10:50

Forrige emne - Næste emne

Jytte Overgaard Jensen

Jens Hansen født 30. maj 1752 i Glud Sogn.

Jeg ønsker hjælp til at finde hans død indført i kirkebogen.
Med venlig hilsen
Jytte O. Jensen

Helle Jørgensen

Hej Jytte
Jens Hansen dør d. 24/10 1814 i Glud vejle amt
kirkebog 1797-1814 oplag 48
Hans Kone
Maren Mikkelsdatter dør d. 27/4 1835 i Glud Vejle amt
Kirkebog 1831-1849 oplag 161

med vanlig hilsen
Helle Jørgensen

Anne Mortensen

Husk også at oplyse amt.


Hvem af disse:

Navn: Jens Hansen   Køn: M   Alder: 33   Civilstand: GiftErhverv: Huusmand og Skræder   
Kilde: FT-1787   Amt: vejle   Herred: Bjerre   Sogn: Glud   Stednavn: Glud Sogn
Matr.nr/adresse: Glud Bye   Husstands-/familienr: 22   Indtastningsnr: B9156   Løbenr.: 183



Navn: Jens Hansen   Køn: M   Alder: 36   Civilstand: GiftErhverv: Bonde og Gaardmand   
Kilde: FT-1787   Amt: vejle   Herred: Bjerre   Sogn: Glud   Stednavn: Glud Sogn
Matr.nr/adresse: Sønderbye   Husstands-/familienr: 4   Indtastningsnr: B9156   Løbenr.: 504
--------------------------------------------


Navn: Jens Hansen   Køn: M   Alder: 50   Civilstand: GiftErhverv: Gaardmand   
Kilde: FT-1801  Amt: vejle   Herred: Bjerre   Sogn: Glud   Stednavn: Glud Sogn
Matr.nr/adresse: Sønderbye   Husstands-/familienr: 18   Indtastningsnr: B9169   Løbenr.: 366


Navn: Jens Hansen   Køn: M   Alder: 47   Civilstand: GiftErhverv: Huusmand og Skræder uden jord   
Kilde: FT-1801  Amt: vejle   Herred: Bjerre   Sogn: Glud   Stednavn: Glud Sogn
Matr.nr/adresse: Glud Bye   Husstands-/familienr: 29   Indtastningsnr: B9169   Løbenr.: 141
-----------------------------

Ser ikke ud til der er nogen ca. 82 år i FT 1834 - den ældste er 64 år.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jytte Overgaard Jensen

Tak til Helle, og Anne det var en forglemmelse, at amtet ikke var oplyst.

Med venlig hilsen
Jytte O. Jensen

Jytte Overgaard Jensen

Svar til ovenstående indlæg.
Folketællingen 1787 og 1801 er Jens Hansen Bonde og Gaardmand.

Med venlig hilsen
Jytte O. Jensen

Per Kühlwein

Hej Jytte.

Kan du ikke fortælle hvilke navne du har i generationen efter den Jens Hansen du søger oplysninger om.
Det er jo et almindeligt navn og så vidt jeg husker har du lige spurgt på Hans Rasmussen i Nørgård, Sønderby, Glud sogn.

Der er ingen af de omtalte Jens Hansen'er som bruger det tilnavn efterkommerne af Hans Rasmussen Nørgaard bruger - nemlig navnet Nørgaard. Jeg har i lang tid arbejdet med Glud sogns kirkebøger og fandt hurtigt de børn som den omtalte Jens Hansen og hustru Maren Michelsdatter fik. Ved at gennemgå fadderne ved de 4 dåb var der ingen fra Nørgaard at spore og tilnavnet Nørgaard bruges ikke når præsten skriver hans navn - derfor ville det være rart inden yderligere eftersøgning at kende hvilken forbindelse du har til denne Jens Hansen.

Du kan også lige fortælle om du kender bogen: Glud-Hjarnø sogns Historie af Baungaard.

Mvh
Per

Jytte Overgaard Jensen

Hej Per

Nu skal jeg forsøge, at skrive nogle flere oplysninger til dig.

Det er min mands aner jeg er gået i gang med.

Jens Hansen er søn af Hans Rasmussen, hvorfor der står Nørgaard i parentes, ved jeg ikke. Som jeg tidlige har skrevet, har jeg "arvet oplysningerne".

Hvis du prøver at GOOGLE navnene Hans Rasmussen og Maren Jacobsdatter de er forældre til Jens Hansen nr. 6 af deres børn på udskriftet fra GOOGLE.

Glud- Hjarnø sogns Historie af Baungaard kender jeg, han var bror til min mands morfar. Rasmus Jensen Baungaard der var malermester i Søvind/Horsens i mange år.
Hæfter har jeg selv.

Vil du henvise til opslagsnumrene i kirkebogen ved de 4 børns dåb, vil jeg gerne have dem,hvis det ikke er for meget ulejlighed. 
Med venlig hilsen
Jytte O. Jensen

Else Skovbo Jensen

Jytte, du kunne vel selv sætte det link ind jeg gav dig forleden, da du søgte Jens Hansens fødsel.


http://minjyskeslaegt.dk/index.php?title=Hans_Rasmussen_%26_Maren_Jacobsdatter


I øvrigt har Helle Jørgensen jo allerede kl. 12.35 oplyst dig om Jens Hansens dødsdato og ligeledes hans kones.

mvh
Else

Jytte Overgaard Jensen

Tusind tak for hjælpen Else.

Jeg er meget glad for dine indlæg til min mands aner. Jeg har også - Min Jyske Slægt, flot arbejde. Specielt den er jeg meget glad for, nu kan jeg komme videre på den gren.

Jeg har tidlige skrevet at slægtstavlen er "arvet" og i den er der skrevet, at Jens Hansen er gift 2 gange. [ikke Hans Rasmussen]

Årsag til jeg spurgte igen, var ovenstående indlæg fra Per, hvor han spørger, hvorfor der står Nørgaard i parentes.

Med venlig hilsen
Jytte O. Jensen


Per Kühlwein

Hej Jytte.

Du begår samme fejl som Baungaard og konkluderer med jeres parantes, at Jens Hansen bærer tilnavnet Nørgaard. Der er intet sted belæg for denne tilskrivning. Du skriver også som Baungaard, at han er gift med Maren Madsdatter og det til trods for at kirkebogen samt FT-1787 og FT1801 flere steder tydeligt skriver konens navn som Maren Mikkelsdatter.

Her et uddrag af Baungaards tekst omkring Matr. Nr. 4a (den 4. af Stenvadgårdene), side 67:

"----------- . Gaarden afstaas nemlig 1770 til Konens Broderdatter, Maren Madsdatter,
som bliver gift med Jens Hansen (Nørgaard), hvis Datter af andet
Ægteskab, Ane Marie, 1811 bliver gift med Tjener paa Jensgaard,
Søren Jørgensen Krage, og de overtager Gaarden. 1851 faar deres
ældste Søn, Jens Sørensen Krage, Gaarden, som han køber til Selveje
fra Jensgaard. ------------"

Udover den forkerte tilskrivning af tilnavnet, så skriver han at Jens Hansen indgår et andet ægteskab og får en datter Ane Marie - det er noget vrøvl - det er en datter af ægteskabet med Maren Mikkelsdatter. Af FT-1787 og 1801 fremgår det tydeligt at hun fortsat er i live og at ægteparret er i 1. ægteskab, samt at Ane Marie er deres datter.

Det påståede ægteskab 1770 mellem en Jens Hansen og Maren Madsdatter har jeg ikke kunnet finde. I året 1770 er Jens Hansen Nørgaard lige blevet 18 år - lidt tidligt at overtage ansvaret for en gård - endnu et signal om at der er tale om 2 forskellige personer.

Et par kildehenvisninger:
Folketællingerne 1787 og 1801 er nemme at overskue. Glud sogn/Sønderby
Børnene:
Søren, 21.4.1787, side 87
Maren, * 2. s. e. påske 1788, side 103
Maren, * jan./febr. 1790, side 118
Ane Marie, * 1. febr. 1790, side 128B

Lad os slå fast, at der ikke er noget der peger på en tilknytning til Nørgaard og børnene efter Hans Rasmussen Nørgaard. Hvis det er den familie du efterforsker skulle du måske kigge på følgende skifteuddrag fra Brejls hjemmeside:

Palsgård gods Skifteprotokol 1745 - 1790. G 370-112
179 Jens Hansen i Sønderby. 29.3.1781, side 701.
E: Anne Lauridsdatter. LV: Hans Rasmussen i Ringstholm. B: Laurids 6, Margrethe 4, Birthe Marie 1½. FM: morbror Rasmus Lauridsen i Glud. Første ægteskab med Margrethe Jørgensdatter, [skifte 14.4.1773 lbnr.121]. B: Hans 21, Jørgen 20, Søren 19, Laurids 18, Jens 13, Karen 10½. FM: Jens Sørensen Kirk i Kirkholm, Knud Vendelbo i Sønderby, Iver Jensen sst.

Jeg har forsøgt at finde dette ægteskab samt hans død i Glud, men uden held.

mvh
Per


Jytte Overgaard Jensen

Tusind, tusind tak Per for det store arbejde, du har lavet til mig. Det er noget værre rod i de papirer jeg har "arvet".  Jeg har ikke selv kunnet finde hverken hoved eller hale i det.

Også tak for henvisningerne til børnenes dåb i Glud kirkebøger. Jeg har i dag fundet de 3 af dem, Søren havde jeg ikke fundet.

Et enkelt spørgsmål Jens Hansens far er det ikke Hans Rasmussen som jeg har fundet på GOOGLE.
Barn nr. 6 Jens Hansen født 30.5. 1752 i Glud.
Kilde: Glud kirkebog 1740-1759 AO genvej opslag 200/278 

Nu vil jeg lige holde en lille pause og så læse det i gennem igen.

Med venlig hilsen
Jytte O. Jensen

Per Kühlwein

Hej Jytte

Ja, jeg er bange for, at vi må vinke farvel til den forbindelse til Hans Rasmussen. Hans Rasmussens søn Jens burde findes med tilnavnet Nørgaard, ligesom broderen Søren, som ofte ses med tilnavnet Nørgaard. Det kan dog skyldes, at han er den der overtager Nørgaard og Jens derfor i de nye omgivelser i Stenvadgårdene vælger at kalde sig og bliver kendt som - Jens Hansen. Men det tvivler jeg nu på - en gang en Nørgaard, altid en Nørgaard - vil jeg mene :)

Men der er et lille håb at arbejde videre på, idet Jens Hansens aldersangivelse og dermed fødselstidspunkt i Folketællingerne ligger meget tæt på Jens Hansens fra Nørgaard.

Desværre er der ikke bevaret skiftedokumenter efter Hans Rasmussen eller Jens Hansen og Maren Mikkelsdatter i Stenvad. I disse dokumenter kunne vi formentlig have fundet svaret. Jeg har dog ikke opgivet og vil sende dig et svar, hvis jeg i min forskning finder et bevis.

Jeg har fundet endnu et par børn. Her har du dem med opslagsnumre:
Børnene:
Maren, * 18.12.1787, side 84, opslag 86
Søren, * 21.4.1787, side 87, opslag 89
Maren, * 2. s. e. påske - 26.2.1788, side 103
Død dreng, * aug./sept. 1789, side 112, opslag 114
Maren, * jan./febr. 1790, side 118, opslag 120
Ane Marie, * 1. febr. 1790, side 128B, opslag 132

Venlig hilsen
Per



Jytte Overgaard Jensen

Hej Per

Jeg har kigget på skifteuddrag fra Brejls hjemmeside. Desværre, ingen relation til de navne jeg har i min slægtsforskning.
Håber på, det må lykkedes en dag .

Med venlig hilsen
Jytte O. Jensen