Passageralistor

Startet af Ingvar Pettersson, 23 Feb 2016 - 14:09

Forrige emne - Næste emne

Ingvar Pettersson

Hej
Finns det Passageralistor på fartyg som gick från Köpenhamn till Amerika 1884?
Med vänlig hälsning
Ingvar Pettersson

Grethe Leerbech

Hej Ingvar

der findes lister du kan evt. prøve "udvandrerdatabasen" på  www.ddd.dda.dk og måske kan du få hjælp til at søge i "Ancestry.com", eller selv abbonnere på den.  Der findes også "det danske udvandrerarkiv".

Ancestry har skibslisterne hvor de to andre mere er politiets register over personer,der er udvandret.

Som MEDLEM af DIS Danmark kan du få hjælp til opslag i Ancestry.com, men kun som medlem.

god jagt

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Ingvar Pettersson

Hej Grethe.
Nja, den person som jag tänkte på kom från Sverige, Helsingborg och utvandrade 1884 då tänkte jag att hon åkte från Köpenhamn, för jag kan inte hitta henne någon stans. Hon heter Charlotta Persson och är född 1862 i Sverige.
Med vänlig hälsning
Ingvar
Tack för ditt svar.

Gitte Johansen

Navn:   Persson, Charlotte   Stilling:   Ugift
Alder:   21   Bestemmelsessted:   Albany, N.Y.
Kontrakt nr.:   43000   Forevisningsdato:   13-03-1884
Sidste oph.sogn:   ?   Sidste oph. amt:   - Sverige
Sidste oph.sted:   Sverig   Bestemmelses land:   USA
Bestemmelses by:   Albany   Bestemmelses stat:   New York State
Skibsnavn:   Indirekte
IDkode:   I8284P4505
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Ingvar Pettersson

Ett stort tack till dej Gitte. Finns det listor på passagerna? Bara en fråga. Kan man nu söka på folkräkningen i Albany N, Y, kanske. Än en gång tack för det jobb ni lägger ned du och Grethe.
Med vänlig hälsning
Ingvar

Eva Morfiadakis



Försök att söka på www.familysearch.org.

Om någon av hennes föräldrar eller ett ogift syskon dog efter 1884 och det finns en bouppteckning efter personen, kan hon nämnas med adress i den.

Eva M
Eva M

Ingvar Pettersson

Hej Eva tack för svaret, jag har tittat i bouppteckning efter hennes syster som var ogift men där står bara att det var en hennes släkting som skulle bevaka hennes del och att hon vistades i Amerika.
Med vänlig hälsning
Ingvar