Hvem var Christen Pedersen Humbles slægt?

Startet af Lis Klarskov Jensen, 15 Mar 2011 - 21:35

Forrige emne - Næste emne

Lis Klarskov Jensen

Hej Anne
Ja, det er en svær nød at knække, men jeg er også kommet til samme resultat. Jeg vil prøve at kontakte Bison i næste uge og høre om evt. nye kildemuligheder  :)

Hej Egon
Velkommen til tråden :) Jeg er glad for at du tager denne Christen (Christian Reitzer Humble 1730-99) Humble  op. Han var en meget interessant og modig person i sin tid! Du kan læse mere om ham på http://www.klarskov.org/humble/christian-r-humble.htm. Jeg har forsøgt at finde hans aner helt tilbage, men som du ser, er jeg stødt på problemer (http://www.klarskov.org/humble/lauridz-p-humble.htm).

Du oplyser, at Johanne Margrethe Richter havde en søster Maren Larsdatter Richter. Søsteren kender jeg desværre ingenting til. Måske kan andre her på tråden give nogle spor?

Som du kan se på min hj.side varJohanne Margrethe Humble fra Odense, dbt. den 12. september 1772 (kb. for 1742-1797 Odense, Skt. Knuds 1742-1797, opslag 334.) Hendes forældre var Lars/Laurits (Pedersen) Richter og Johanne Hansdatter, viet 1760. Faderen var farversvend og småhandler, lærredshandler, og familien boede i Skt. Knuds Kirkestræde 1-3, Pogestræde 16, som de selv ejede.

Hvis du giver nogle flere oplysninger, vil det måske være nemmere at følge sporene, du har om søsteren Maren.

Venlige hilsner
lis

www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Anne Ravnskjær

Hej Lis

Måske er det ikke nødvendigt at finde flere kilder angående Oluf Knudsen Lerches hustruer.

Nysted KB opslag 40 højre side nederst ser man en Margrethe H. Olufs bærer et barn til dåben dom sexagesima 1657. Det er første gang Margrethe H. Olufs optræder ved en barnedåb (fra 1654). Det kan selvfølgelig være en anden Margrethe, men jeg tvivler.

Karen Pedersdatter må altså være død mellem 29 jan 1654 og 1 feb 1657.


hilsen

Anne

Regelsen

Hej

Bemærkning:

Nysted sogn, Nr. 6 (i præsterækken) Knud Madsen var 1622 i strid med kirkeværgerne
om præstegaardens vedligeholdelse. De ville kun holde boligen, men ikke avlsbygningerne,
men dømtes ved landemodet 28.06.1620 og rettertinget 25.06.1622 til at vedligeholde
begge dele (H.D. nr. 28, f. 128).

Kilde: Kirkehistoriske Samlinger - 1939 (Sjette Række, Tredie Binds første Hefte, s. 163.
(Hans H. Fussing - Bidrag til dansk Præstehistorie 1496-1657) 
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Anne
Dit opslag i kirkebogen "Nysted KB opslag 40 højre side nederst ser man en Margrethe H. Olufs bærer et barn til dåben dom sexagesima 1657" ser fin ud.

Bison har ikke nogen kirkebogshenvisning, men mon dette kan være dåben af lille Knud Olufsen Lerche, f. 12-10-1658 ??? :

AO opslag 45, kirkebogen for Nysted, Musse, Maribo: 19. søndag efter Trinitatis (søndag 17. oktober 1658 iflg. Bauers kalender) blev døbt i Nysted en dreng:
(indrammet dåb) "faddere til H. Ole Lerchis barn ved Naffn Knud xxx?. Johanne Knudsdatter bar hannem. De andere ware M. Knud Lerche Pastor Loci., Matthias ..."

Pastor Loci (den stedlige præst) var Knud Madsen Lerche http://slægts-data.dk/wiberg/n/Untitled-69.htm
Ole/Oluf Lerche var efterfølgeren i embedet Oluf Knudsen Lerche http://slægts-data.dk/wiberg/n/Untitled-69.htm

Johanne Knudsdatter: kan hun mon være en Lerche?:
John Bison har følgende oplysninger om JOHANNE LERKE, 1631-1677 gm/Iver Nielsen rådmand i Nysted.
    Bodil Iversdatter, 1652-1720 gm/Hans Ravn Amtskriver Nykøbing F
        Johanne Dorthea Ravn, c1683-1732 gm/Erik Monrad præst Thoreby
            Friderich Monrad, 1702-1758 Præst til Ågerup & Kirkerup.
                Hans Diderick Monrad, 1737-1793 General.kom. i Trondheim
                    Otto Sommer Monrad, 1780-1863 Foged i Salten i Norge.
                        Ditlev Gothardt Monrad, 1811-1887 Præst i Brøndbyv.



Opslag 49, højre side, 2. øv. dåb, kirkebogen for Nysted, Musse, Maribo: fadder til Matthias xxx barn Kirstine: Margrethe H. Oluff Lærchis (Dominica 20 à Trinitate). Matthias og familie har åbenbart været nære venner/familie?

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen
Mange tak for den fine kildeoplysning om præstegården i 1620/22!!! Er det et særtryken eller en bog af Hans H. Fussing - Bidrag til dansk Præstehistorie 1496-1657 ???

Faldt over denne "litteraturliste til "Dansk præstehistorie" på http://aforum.genealogi.se/discus/messages/3539/57098.html?1116963255 der ser interessant og nyttig ud.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Nej, nej - det er de gode gamle K.S., udgivet af Selskabet for Danmarks Kirkehistorie.
Venlig hilsen
regelsen

Anne Ravnskjær

Hej Lis

Jeg starter fra begyndelsen.

Opslag 40: Dominica Sexagesima. Faddere til Hans Pedersens Søn vid nafn Peder. Vare Rasmus Simons (Rec)tor Scholæ Niestadie.. M. Peder S... ... ... Hans Jacobsen Rasmus ... Margrethe H. Olufs (bar barnet til daaben) Sophie ...dater Anne Jens Madtzens 

Opslag 45: D. 17 okt 1658 
◦Faddere til H. Oluf Larchis barn vid Naffn
Knud Vaare Johanne Knudtydaatter bar hannem
De andre vaare M. Knud Lerche Pastor Loci
Matthias V. Vesten Maria Lisebet Jens Thomasøns
Sara Rostrups daatter aff Nÿekøbing [1]


Jeg er sikker på det er din Knuds barnedåb. Johanne Knudsdatter kan være Knuds faster Johanne K. Lerche g.1.gang m. Iver Nielsen og g. 2.gang med Isabrant von Holten 20 Aug 1677. Hun skulle være død 4 måneder senere d. 30 Dec 1677 og begravet i Helsingør, men jeg ikke finde begravelsen eller et skifte i Helsingør.

Mht. Johannes efterkommere har jeg til og med Frederik Monrad. Jeg har ikke gjort så meget ud af Frederiks Monrads børn.

Ja. Matthias von Westen og Lerche familien er indgifte. Matthias von Westen var gift med Sidsel datter af Knud Madsen Lerche og Sophie Battus/Bathe/Bate. De var din Knuds faster og onkel. 

Tag et kig på min hjemmeside. Prøv Knud Madsen Lerches descendants. For overblikket skyld.

Anne

Anne Ravnskjær

Regelsen

Jeg takker også for oplysningen om præstegården og kilden.

Anne

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen
- altså på Rigsarkivet  :D Mange tak! Den slags oplysninger tegner et bedre billede af slægtens personer.

Hej Anne
Det var rigtig pænt af dig at give mig de 2 tydninger (opslag 40 og 45), der viser en hel del om Lercherne her. Jeg kendte ikke noget særligt til Matthias von Westen og Lerche familien men kunne se en del aktivitet her i kirkebogen. Jeg kigger på din hjemmesides Knud Madsen Lerches descendants, mange tak skal du have!!!

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej

Iver Nielsen, * i Holsten 01.05.1615......,levede i ægteskab med ....Johanne Knudsdatter Lerche
i 5 år & 5 uger, .... 8 børn, 4 & 4, døde 20.11.1666, 52 år.
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej

Legater vedr. Lerche:

Adam Caspar; Agnes Henriette Emmy; Ane Pedersdt.; Anna; Christian; Christian Albrecht,
Christian Cornelius, Christian Cornelius Lubbi, Ferdinand Vilhelm Carl; Frederik ferdinand;
Fritz Nicolai Georg Ferdinand; Georg Flemming; Jacob; Johanne; Johanne Madsdt.; Johanne Marie;
Knud; Louise; Mads; Niels Sørensen; Peder; Peder Pedersen; Søster; Vincents!
Venlig hilsen
regelsen

egon hoyer rasmussen

Hej Lis.
Tak for at du vil svare mig og vil høre mere.  Jeg har aldrig prøvet dette før, er nyt medlem.
Maren Larsdatter Richter og Jens Pedersen Høj var præstegårdsforpagter i Eskildstrup, dette ophørte omkring pastor Humbles død i 1799, præstens hustru Johanne Margrethe Richter og Maren Larsdatter er søskende, er født i Odense, Jens Pedersen Høj er født i Stubberup, Falster.
Jeg har deres børns dåb i Eskildstrup, og det sidste, Maren Dorthea, i Væggerløse 11. sep. 1800, opslag 101.
I folket. 1801 i Væggerløse side 222 er familien registretret, Jens Pedersen Høj 43 år, Maren Larsdatter Richter 33 år, det er det sidste jeg har på dem.
Spørgsmålet er: hvor er de havnet.
Dette ægtepar er mine forfædre.
Jeg håber meget at der er nogen der kan hjælpe.
Med venlig hilsen  Egon.

Anne Ravnskjær

#672
God morgen Regelsen

Meget specifikke oplysninger om Iver Nielsen. At han var født 1615 i Stevelt v. Haderslev, viste jeg. Resten er nyt. Hvor kommer de fra?


Anne

P.S. efter nærmere eftersyn, så har jeg datoen for Iver Nielsens død fra Nysted Krønikken + vielsedatoen den 27 jul 1651.

Regelsen

Hej

Lerche-Legater:

3. b. Mariebo & Odense amter.

7. Johanne Druchens Legat, stiftet 1638 af Johanne Madsdatter Lerche, enke efter
Hans Jensen Druchen, med 50 Sldr., hvis renter gaa i de Fattiges kasse.
Legatet bestyres af byrådet. Gavebrev af 01.05.1638 (Hofman VI, s. 15; Schack VI s. 7)

Iver Nielsens Legat, stiftet 1665 af af Iver Nielsen i Nysted & hans enkeJohanne Lerche
med 100 Sldr. Ti Nysted skole. Legatet er 1740 overgået til Nakskov Latinskole & vistnok
1839 til Nykjøbing Latinskole.
Ingen fundats (Hofman VI, s. 56). Rskr.04.03.1740 (selmer, Akad. Tid. 1835, s. 256 note;
Indbydelsesskr. 1868, s. 27).

Hunseby Hospital, stiftet af Søster Lerche til Aarsmark & Havrelykke ( * 14.03.1658, død
29.03.1723, enke efter geheimeråd, kamh. Eggert Christopher Knuth til Melz (* 15.01.1643,
Død 25.02.1697, med et hus i Hunseby til 8 fattige lemmer, der af Knuthenborg hovedgård
nyder 18 tdr. rugmel, 6 tdr. byggegryn, 3 tdr. ærter, 64 kr., 2 gode slagtenød, 4 fedesvin, senge-,
gang- og linklæde samt 10 2/3 favne ege-fagot.
Hospitat bestyres under sognepræstens inspektion af besidderen af Grevskabet K.,
Fundats af 19.11.1715 (Hofman VI, s. 72; Schack VI, s. 21)

Peder PedersenLerches Legat, stiftet af rådmand i Odense, senere assessor i Høisteret, Admi-
Niralitetet & Commercecollegiet P.P.L. til Rygaard (* 1613, død 01.01.1683) med 100 rdl. Til
Tvende ag Gymnasio. Efter dettes ophævelse kom legatet 1802 til skolen.
Legatet er optaget i skolens stipendiefond. Fundats af 16.11.1664 (Hofman V, s. 35; Selmer
Acad. Tid. S. 265; indbydelsesskrift 1850, s. 20).

(Nyborg), Lerches Fattighus, skjænket af kancelliraad, regimentskvartermester Adam Caspar L.
(db. 02.09.1681, død 21.07.1733) med en dobbelt vaaning til de fattige & 100 rdl.; hvortil hans
Søster Johanne Marie L. (db. 01.04.1670, død 10.07.1725) i ægteskab med professor, rektor i
Odense, mag. Thomas Aabye (begr.  26.07.1748 i Sk.Knuds kirke i Odense, ført til Nyborg
09.08.1748) 1736 gav 70 rdl., i alt 170 rdl.
Huset nedbrændte 1797. Fundats  af 01.02.1736 (Hofman V, s. 458, konfirm. 19.10.1736

Borgmester Mads Lerche (død 1608) & hustru Maren Jacobsdt. (død 24.12.1590) gav1589 50
Rdl. Til en lysekrone i Kirken & deres arvinger 06.08.1640 en ager til at den med lys for.
Ageren solgtes 1837 tilligemed 4 andre agere for tilsammen 385 rdl. Sedler, som indgik blandt
Kirkens øvrige midler, og en fast afgift til kirken af 1 td. 5,5 skpr.rug, 1 td. 5,5 skpr. Byg og
1 td. 5,5 skpr. Havre.
Ingen fundats (Hofman V, s. 436; Schack IV, s. 4). Rentekammerskr. 01.11.1837 (Schack IV,
s. 5).

Peder Nielsens Legat, stiftet 1639 af borgmester & tolder P.N. & hustru Sidsel Knudsdatter me
266 rdl. & 4 mk., hvis renter anvendes til fattigvæsenets almindelige udgifter.
Legatet bestyres af  byraadet. Fundats af 22.09.1639 (Hofman V, s. 483 & 521; Schck IV, s. 13;
Staggemeir I, s. 95)
(Do – stiftet 1641 af Sidsel Knudsdt., enke efter .......... Med 100 rdl.

Knud Lerches Legat, Stiftet 1808 af lodsoldermand K.L. (db. 08.03.1765, død 05.10.1808) med
50 rdl., hvis renter tildeles en fattig sømandsenke.
Legatet bestyres af byraadet, Testamente af 09.09.1808 (Schack IV, s. 39; Staggemeier I, s. 104)


Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Egon
Jeg kender slet ikke noget til Maren L. Richter og husbond Jens Pedersen Høj, og det er svært at finde noget ud fra de få oplysninger, du giver  :).

Jeg har forsøgt at finde lidt spor på https://familysearch.org/search/records/index#count=20&query=%2Bgivenname%3Amaren~%20%2Bsurname%3Aricher~%20%2Bresidence_place%3Adenmark~%20%2Bspouse_surname%3Ah%C3%B8j~
Måske kan du bruge det?

Du kunne måske lave en Richter-tråd med efterlysning af din familie?

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen
Det var ikke så lidt legater, du har fundet! Mange tak for det store materiale!!!

PS:
Jeg kom forbi dit svar # 613 på side 21 her på tråden, hvor du nævner, at "L/F. årbog 1980 har:
Kristian Reiser Humble død 22.01.1799"

Årbogen har en anden dato end kirkebogen.

Kirkebogen for Ønslev, Falster Nørre, Maribo 1785-1814, opslag 101, skriver, at "1799 den 28 Januarÿ døde Sogne Præsten hr. Consistorial Raad Homble i Ønslev Præstegaard og begraven den 2=de (?) Febr.(?) gl. 70 Aar."

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen
Du har i svar # 56 side 2 på denne tråd oplysningen "Efter Johanne Madsdatters død blev Christen Humblet gift med Johanne Cathrina Steenholt."

Har du nogle kildehenvisninger af en eller anden slags til denne oplysning? Jeg er ved at udrede en forbindelse mellem Gregorius/Christian Humlett fra Haderslev over for en anden slægtsforsker, og jeg mangler flere oplysninger om Johanne Cathrina Steenholt. Så hvis du har nogle supplerende, ville jeg blive glad  :).

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Svar # 56:

Kolding Studenterne indtil 1856:

Nr. 179 Mads Christensen Humblet,* 12.04.1658........... forældre: Christen humblet & Johanne
Madsdatter....Efter J.M. død blev Christen gift med Johanne Catharina Steenhol.
Så følger data for Mads.

Side 161.

Andre kilder: Biskop Mathias Anchersen visitatsbog i Ribe bisparkiv; F.L.Hansen: Hjemstavnsbog Strejflys over Stenderup by og Sogns Historie. + flere. (Må løbe nu)
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej Lis

Så er barnebarnet afhentet.

Kildeoversigt fortsat: Wiberg III, side 36; Rhode s. 370-373; Fyhn, s. 121: AugustF. Schmidt: Fra
Koldingegnen II, s. 22 & 27; Byrådsbogen 1972-73, s. 71-76; Koldingbogen 1985, s. 25-26; Thura:
Lyk-Ønsknings-Tale; Thomas Otto Achelis: Matrikel der schleswigschen Studenten 1517-1864 I, side
173.
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

#679
Hej Lis

Vedr. svar # 613:

Lolland-Falster 1980, side 25 har ordret " Efter hans død den 22. januar 1799"
Undertitlen er - Ønslev-Eskilstrups præstehistorie fra 1694 , side 22-28. hvor Kristian Reiser
Humble, født den 14. marts i Thy, kom, efter at havde virket andre steder, til Ønslev den 16. juli
1772; side 24 & 25.

Samme bog: Hans Humle, ønslev, s. 44 (lokaleleje 1853)
Peder Hunle, ( Jorden bliver selveje) Ønslev, s. 36
Rasmus Humle, ( Jorden bliver selveje) Oustrup s. 35
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

#680
Hej Regelsen
Tak for den olympiske responstid! Det var den dejligste samling kilder, du havde på Johanne Cathr. Steenholt, mange tak for det  :D . Det ser overbevisende ud!!! Jeg har bestilt bog og giver beskeden videre.

Endnu et sidespor: Ved du om sønnen (der døde i Haderslev amt Vor Frue kirke 1778-1789 opslag 295
1781; død 9 april beg. 14 april,) "Gregorius Homlet, der eweyl. Christen Christensen Homlet  prediger zu Stenderup uund eweyl. Johanna Catharina geb. Steenholt derselbst ehel. Sohn" - om denne Gregorius havde en broder Christian Humble i Haderslev, der optræder i kirkebogen (døbte børn) samtidig med Gregorius ???

Venlige hilsner til jer begge  :)
lis

PS vedr. # 613 se vedhæftede.

[vedhæfting slettet af admin]
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Anne Ravnskjær

Hej Lis

Hans Bering og Karen Humblet gift 10 juli 1723

Seest 1668-1805 opslag 116

Anne


Lis Klarskov Jensen

Hej Anne
Mange tak for kildehenvisningen til Bering og Humble bryllup  :), det må på Humble-hjemmesiden http://www.klarskov.org/humble/hans-p-bering.htm

En forespørgsel  :) : En norsk slægtsforsker har set vores Bering-familie på min hjemmeside og spørger efter oplysninger om en norsk Lars Christiansen Bering Eide (ca 1751-1829). Kender du noget til ham?


Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej

Ingen Gregorius Homlet!

Vi retter ind til højre & vælger kirkebogens dato!
Venlig hilsen
regelsen

Anne Ravnskjær

Hej Lis

Jeg har ikke mange Beringer og slet ikke fra Norge.


Anne

Lis Klarskov Jensen

Hej Anne
Jeg har fundet noget på nettet, der er underbygget med links til norske kirkebøger (Arkivverket) og er ved at undersøge de forskellige Humble-forbindelser, der findes her.
http://www.geni.com/people/Lars-Christiansen-Bering/6000000011426953539

Jeg kan bl.a. se forbindelse til Anne Marie Beyer, Ingeborg Winther og Rudbeck Chr. Humble og http://www.klarskov.org/humble/otthe-joergen-baggesen.htm og sikkert flere kendte.

Dette giver godt nok et billede af ukendte Humble-forbindelser til Norge  :)

Du skal have tak for forsøget  :)

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Anne Ravnskjær

Hej Lis

Når vi taler om Bering, så tror jeg dette vil interessere dig. For en time siden viste jeg ikke at Bering (dine aner) var gift ind i Schrøder familien fra Wonsbek.

Efterkommere af Christopher Schröder


Generation nr. 1

1.  PRÆST CHRISTOPHER1 SCHRÖDER blev født 1636, og døde 1700.  Han giftede sig med CATHARINA CLAUSDATTER CASPERSGAARD, datter af CLAUS CASPERSGAARD og SOPHIE JACOBSDATTER.  Hun blev født 1636 i Vonsbæk1, og døde 22 dec 1722 i Vonsbæk1.
   
Børn af CHRISTOPHER SCHRÖDER og CATHARINA CASPERSGAARD:
   i.   CLAUS CHRISTOPHERSEN2 SCHRÖDER, f. 1663, Vonsbæk1; d. 1716, Vonsbæk1; v. (1) ANNA ELISABETH KLINGE; v. (2) ELISABETH KEDDING, 25 nov 17002; f. omk. 1770; d. 14 jul 1712, beg. Wonsbæk3.

Ægteskabsnoter for CLAUS SCHRÖDER og ELISABETH KEDDING:
Torsdag D 25 Nov Haff H. Claus Schrö
der brÿllup med Elisabeth Keding 

   ii.   ELISABETH MAGDALENE SCHRÖDER, d. 1727, Hjarup; v. PEDER BERING, 12 sep 1695, (Wonsbek)4.

Ægteskabsnoter for ELISABETH SCHRÖDER og PEDER BERING:
Den 12 7br [sep] Nuptiæ H. Peder Berings
Past:  til Wamdrup med Elisabeth
Schrøderin in Wonsbek

Forlovelse opslag 114

D: 11 April wurd H. Christ. Schrøders tochter
Sophia(!) verlobt mitt H. Peter Bering
Pastori Zu Jarup v. Wamdrup


Slutnoter

1.  Nis-Edwin List-Petersen, Slægtsbog, 4.8.2010.
2.  Haderslev amt Åstrup sogn, 1675-1726 opslag 167.
3.  Haderslev amt Åstrup sogn, 1675-1726 opslag 248.
4.  Haderslev amt Åstrup sogn, 1675-1726, opslag 116.

Det ser ud til at den gamle monrad har ikke rigtig viste hvilke datter der var blevet forlovet.

Anne

Anne Ravnskjær

Lis

Humble slægten er omfangsrig. Jeg er imponeret over dit overblik.

Anne

Regelsen

Hej

Og Elisabeth døde 12.05.1727; Peder Jensen Bering genopbyggede (1659) et solidt stuehus i
bindingsværk. Det blev fredet i klasse A i 1950 og restaureret af Nationalmusset i 1965-66.
(Svigersøn = Jens Jacobsen Buch).
Venlig hilsen
regelsen

Anne Ravnskjær

Lis

Jeg tror du skal tage CLAUS CHRISTOPHERSEN2 SCHRÖDER, f. 1663, 1. ægteskab med ANNA ELISABETH KLINGE med et gran salt.

jeg har ingen kilde og genfinder ikke nogen Anna Elisabeth blandt Anton Klinges børn. Han kan selvfølgelig have mere end de syv børn, der er på min liste. Men indtil videre tror jeg det er bedst at sætte en parantes omkring hende.

Anne