Hvem var Christen Pedersen Humbles slægt?

Startet af Lis Klarskov Jensen, 15 Mar 2011 - 21:35

Forrige emne - Næste emne

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen
Jeg håber du kan hjælpe mig.
Du skriver, at "År 1620 den 14 augusti.....tog derpå til Fuglse, hvor han betjente med sakramentet Anders Beskes hustru, som lå befængt og dødssyg".

Hvilken Anders ... Beske, og hvad hed hans hustru ???

(Var det Anders Madsen Beske og Ida Iversdatter som i http://slægts-data.dk/wiberg/f/Untitled-74.htm eller ???)

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Det fremgår ikke af teksten!!!
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Faldt lige over denne bog, men info om Humble præstegård:

http://books.google.dk/books?id=-fGdpRlzKjQC&pg=PA106&lpg=PA106&dq=humble&source=bl&ots=U6nYT67VhJ&sig=p7bpI_iBcLDsx1JMb9Hb20tpGD8&hl=da&sa=X&ei=0AkXUIDQE8q3sgajvYB4&ved=0CGIQ6AEwCDhk#v=onepage&q=humble&f=false

Citat: "På Langeland fandtes præstegårde, der var for hele smågodser at regne. Mens en gennemsnitlig bondegård var på 6 tdr. hartkorn, så var Humble præstegård i 1690 på 12 tdr. hartkorn, hvortil lå 5 fæstegårde og otte ugedagshuse, hvoraf den daværende præst selv havde bygget de to."

... den daværende præst må jo så være Just Christensen Humble (1690) - mon hans far og farfar har "udbygget" præstegården, eller har den mon "altid" været stor og hvilke gode forbindelser kunne evt. berettige til at få så godt et præstekald? - med mindre altså at den "kongelige forbindelse" holder ;D

Hilsen Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej Karin

I min SAXO: Humblesønner Dan & Angel, fra Dan nedstammer v. Kongesl., sønner Humble & Loter.

Det blev Humble, men kun i kort tid, broderen Loter førte krig med ham, blev fanget - afkald på tronen.
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej Lis

Har du:

With, Nicolaus Randulff der skrev følgende afhandling:

De lacu asphaltite; Def. Petro Kofoed - 02.12.1741

(1710? - 1788)
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej Lis :)

Jeg surfer lige rundt på nettet og støder på dette link, som du kender i forvejen
http://niels.dybdahl.dk/aner/aner/individual.php?pid=I103064&ged=aner.ged&tab=0

Dette link har både et "forslag" til far til Christen Pedersen Humble (Peder Eriksen ‎(Ulførn)‎) og har Maren Gregersen som Maren Gregersen Saxager.

Ulførn har du i et tidligere indlæg skrevet, at du ikke kender noget til i forbindelse med Christen Pedersen Humble og evt. noter/"beviser" findes da heller ikke på sitet.

Men det er egentlig efternavnet Saxager jeg studser lidt over. Jvf. sitet skulle hun være født i Bredstrup.

Vi har jo en Anne Saxager Pedersdatter Holm gift med Rudbek Christensen Humble. Har du set Saxager navnet i forbindelse med Maren Gregersdatter?

Mange hilsner :)

Karin

Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej Lis

Før jeg flytter Materialet:

Wandall/Baden
Dorothea Cathrine Wandall (1660-1708), ~ med
Niels Randullf (1630-1711, anført barn:

Anna Cathrine Benedicte Randullf (1688-1759), ~ med
Foch Albertsen With (1676-1729, anførte børn:

Niels Randulf With (1720-1788)

Barbara Albertine With (1717-1793), ~ med Christian Ørsted (1695-1761), anført barn:

Søren Christian Ørsted (1750-1822), anførte børn:

H.C. Ø; 
A.S.Ø;
J.A.Ø.
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Karin
Mange tak for dine indslag!
De "gode forbindelser" til et så godt præstekald som Humble skulle være slægtsforbindelsen til den afgående præst Christen Eriksen. Men det er en lang historie.

Tak for dit link til Ulførn (et konstrueret navn), der sigter til den lav-adelige/væbner Stubbendrup-slægt, der havde en ulv og en ørn som seglmærke ligesom Ulfeldt-slægten, der var adelige.

Vedr. Maren Gregersdatter, gift Humble, der skulle hedde Maren Gregersdatter Saxager, så er Saxager vist et vildskud. At hun skulle være født i Bredstrup  :( - det rigtige var Bødstrup/Bøstrup er et andet vildskud, men internettet er fuld af fejl og muntre afskrivninger. Se ellers min hjemmeside. Slægtsforskeren (fætter) Anton Blaabjerg har derimod en seriøs indgang til Humble-slægten, som jeg gerne ville kigge nærmere på!!!


Hej Regelsen
Tak for dit tip om Nicolaus Randulff Withs afhandling!!! Det var dejligt.

Jeg har kun følgende på http://www.klarskov.org/humble/albert-fochsen-with.htm:
"Niels Randulf With, søn af F A With og ACBR, student fra Kolding 1739 hos mosteren, * 5.7.1720 i Slagelse, optaget i Kolding skole 1731, død 19.7.1788 i Tårnby på Amager." (Kilde: F. Hjort "Beretning om Slægten Thura, 1925, s. 53. og http://runeberg.org/dbl/19/0199.html )"

Og så var det rart at få lidt om Nicolaus Randulff Withs Randulllf-Wandal-slægt og Ørsted-slægt  :D

Jeg ville være glad for lidt om Søren Christian Ørsteds børn i denne forbindelse!!!

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Du får lige et udpluk fra oversigten.

Barbara Albertine With`s sønner:

Hans Christian Ørsted, * 14.08.1777 i Rudkøbing, død 09.03.1851 i Kbh. (Frue), begr. sst. (Ass.)
Fysiker, ~ 2.g. 17.05.1814 i Roskilde med Inger Birgitte Ballum, * 28.03.1789 i Keldby, død 03.11.1875 i Kbh. (Frue), datter af sognepræst Niels Christiansen Ballum.

Børn:

Karen Ørsted 1815-92, ~ Edvard August Scharling, 1807-66.
Albert Nicolai Ørsted 1829-1900

Anders Sandøe Ørsted, * 21.12.1778 i Rudkøbing, død 01.05.1860 i Kbh., begr. på Frbg.
(Søn af Apoteker/assesor pharmaciæ Søren Christian Ørsted (1750-1822 & Karen Hermansen
(1745-93) - 2. m. Anna Dorothea Borring (1767-1827).

~ 1. g. 10.07.1802 på Frbg. med digteren Oehlenschlægers søster, Sophie Wilhelmine Bertha,
* 16.07.1782 på Frbg. slot, død 09.02.1818; ~2.g. 27.03.1819 i Kbh. (Frue) med Mathilde
Elisabeth Rogert, * 25.04.1782  i Viborg, død 26.06.1824.

Jacob Albert Ørsted (1780-1828), købmand i Rudkøbing.

Flere relevante børn.

Kilder: D.B.L.; F.E. Hundrup, Slægtstavlesamlingen

Venlig hilsen
regelsen

Flemming Kristensen

Hej alle

Jeg har samlet lidt sammen om Ørsted slægten

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen

[vedhæfting slettet af admin]
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Lis Klarskov Jensen

Hej på tråden  :D

Tusind tak Regelsen for de mange interessante Ørsted-oplysninger!!! Det er lige hvad der skulle til - og du har flere "Flere relevante børn"?

Også tusind tak Flemming for din "Ørsted-samling"!!! Det er en stor hjælp med disse informationer. Dine slutnoter (kilder?) er desværre ikke læselige. Du kan måske kopiere dem over i Word? Kilderne ville være gode at have.

Allerede nu er der ved at komme "facon" på denne familie-gren.  :D

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Flemming Kristensen

Hej Lis

Slutnoter skal læses:

Generation nr. 1

   1.  Søren1 Ørsted

Hvor Søren1  henviser til:
1.  O281/A/001/K13-02-A.Tif

O281 = Rudkøbing, Langeland Nørre herred, Svendborg amt
A = Rudkøbing
001 = Rudkøbing 1686 - 1794
K13-02-A.Tif = billedfil fra KB. 

På den måde kan jeg altid senere finde den side i KB evt kopiere uddrag, når jeg laver mine slægtbøger. Det er nok et andet system end andre bruger, men for mig  fungere det fint. Jeg har downloaded alle KB og har dem på harddisken.
I øjeblikket har jeg over 34 GB kirkebøger. Nogle bruger KB\opslagsnr, men når de ligger på compueren er det lettere, når jeg laver store slægtsbøger, hvor kildetekten gerne skal ses.

Jeg har lavet KB indeks for det meste af Langeland Nørre, samt Bøglum samt andre byer ialt mere end 150 stk. Mine databaser har vel mere end 3000 personer fra Langeland og ca 22.000 personer fra Børglum (herfra Humble fra Vrejlev) plus sydfyn, sønderjylland og Århus. Det var så lidt af mit arbejde.

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Regelsen

#643
Hej Lis

Kommissionsdom i sagen mellem Friedrich greve af Oertz, amtmand i Kolding, og
hans hustru Maria Svane, dels angående skilsmissen, dels angående fællesboets midler.
14.03.1741. Kongebrev, at denne dom skal prøves for højesteret 25.03.1741
-
? Sørgedigt over Mette Christiansdatter Møllmarch - hr.Jacob Lauridsen Kulderups hustru,
Fåborg, 1710; sønnerne Morten & chr. Jacobsen Kullerup + D. jacobsen Kullerup.


Et andet sørgedigt.. forfattet af præsten i Dalby/Tureby, Hans Svane (1703)

& 2. æ.  Frederik Rostgaard: Bryllupsdigt til Lauritz Thura, sognepræst ved den Hollandske
reformerte menighed & Hele Cathrine Witth, 1697
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej Lis

?? Sidsel Anthoniidatter Bathe, 1600-1653, ~ med Knud Madsen Lerche (Nysted)
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej

" (Anders Sandøe Ørsted) - sophie - at hun derfor i tide havde søgt at ordne tilværelsen for sin mand,
der til trods for sin juridske skarphed ikke altid var lige praktisk anlagt. Således skulle hun selv
have arrangeret, at Mathilde Rogert, der passede hende under den sidste sygdom, og som styrede
huset efter hendes død, skulle være hendes efterfølger so Ørsteds hustru. Da Sophie døde, rejste
Ørsteden stor sten på hendes grav, hvor han i en lang indskrift satte hende et smukt minde.

Den oprindelig inskription er fjernet og erstattet af de 3 Ørsted`ers navne & data. Ved samme
lejlighed fjernede man også fra stenens bagside navnene på Oehlenschægers forældre, som hviler i
samme gravsted." (1.afd., nr.53)
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej på tråden
Jeg glæder mig over, at I holder tråden oven vande med spændende oplysninger :)

Hej Flemming
Du skal have tak for din "afkodning" af dine kildehenvisninger!

Hej Regelsen
Jeg vender snart tilbage med lidt om Ørsted, Fabricius og Humble.
Hvor mon har du de sørgedigte fra?

"?? Sidsel Anthoniidatter Bathe, 1600-1653, ~ med Knud Madsen Lerche (Nysted)"
se side 18 på http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,10666.510.html

Noget vedr. http://www.klarskov.org/humble/bodil-kirstine-einsperg.htm ???

Og rigtig mange tak for Svane-oplysningerne!! Hvad er din kilde til Maria Svane ???

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

#647
Hej Lis

Karen Brahes Bibliothek
Håndskriftsamlingen
D II, 151 - Svane

(Som jo nu er overflyttet til Rigsarkivet)

Mette Chr. Møllmarch, D ii, 146,
H. Svane, D II, 105
Venlig hilsen
regelsen

Anne Ravnskjær

Hej Lis og Regelsen


Måske havde Knud Lerches hustru to navne - Sophie og Sidsel eller omvendt rækkefølge.

Nysted Krøniken afsnit 12  www.nysted-lokalhistorie.dk

Ao 1663 hafver M. Knud Lerche Provist og Sogne-Præst i Nyested i hans Alders 70 Aar ladet denne Tafle bekoste, og efter sin sl. Hustrues Sophia Bathe dødelig Afgang opsæatte i Kirken til Beprydelse, Deres Børn og Venner til Ihukommelse. Gud samle vi alle i det ævige Lif. Aman.


hilsen
Anne

Lis Klarskov Jensen

#649
Hej Anne og Regelsen

Der findes flere ved navn Knud Lerche. Her er "min" Knud Lerche, gift ind i Humble-slægten:

"Den 15. september 1686 giftede Anna Sophia Ottesdatter sig med eftermanden, præsten Knud Lerche, der var født i Nysted på Lolland 12. oktober 1658." (http://www.klarskov.org/humble/anna-sophia-ottesdatter.htm ).



Og her er "min" Knud Lerches familieforhold, researched - og gengivet med venlig tilladelse - af John Bison, Landsarkivet i København:

KNUD OLUFSEN LERKE  Præst til Aunslev og Bogense menigheder [A & G].

 Født 12/10-1658 i Nysted [A].
 Døbt
 Konfirmeret
 Død 7/4-1711 i Aunslev sogn, 52 år 6 måneder og 3 uger gl. [A].
 Begravet 21/4-1711 i Aunslev [F].
 Far Oluf Knudsen Lerke præst til Nysted & Provst i Musse herred
 Mor Birgitte Margrethe Jørgensdatter Hichmand [B & F].
Biografi:
15/8-1674 fik han tilsagn om optagelse i på Sorø Akademi [D].
1675 optaget på Sorø Akademi [D].
Han indskrev sit navn i Korstolene på Akademiet [D].
27/7-1677 indskrevet ved Universitetet i København, fra Sorø [D & G].
1684 Hører i Nyborg [D].
1684 Cantor og Capellan i Nykøbing Falster kirke og hører ved Skolen [F].
14/11-1685 blev han kaldet til Sognepræst for Aunslev og Bogense menigheder i    Vinding herred [A & F].
se fælles biografi.

ANNA POULSDATTER  [D].

 Født
 Døbt
 Konfirmeret
 Død
 Begravet
 Far
 Mor
Biografi:
se fælles biografi.

ANNA SOPHIE OTTESDATTER  [A & D].

 Født 23/3-1655 i Rønninge Præstegård [A].
 Døbt
 Konfirmeret
 Død 3/3-1737, 82 år gl. [A].
 Begravet
 Far Otto Rasmussen sognepræst i Rønninge [D].
 Mor Maren Pedersdatter Humble [D].

Biografi:
Anna havde i sit 1. ægteskab med Søren Sørensen Ebeltoft (Sognepræst til Aunslev og Bogense menigheder i 13½ år) fået en del børn, hvis efterkommere brugte navnet Lerke (se Lercheslægten 3).
se fælles biografi.

Fælles Biografi:
Knud blev 1. gang viet med Anna Poulsdatter [D].
15/9-1686 blev Knud viet med Anna Sophie Ottesdatter [A, C & D].
De boede på Skalkendrup præstegård i Aunslev sogn Vindinge herred [M].
Knud blev på den måde stedfar til Anne Sophie Ottesdatter's børn (se Lerche-slægten 3).
26/2-1697 underskrev Knud fra Flødstrup præstegård i et brev til Danske Kancelli [C & Å].
28/12-1698 var Anna hr. Knud Lerche's i Skalckendrup, gudmor til et barn født 19/12-1698, døbt Frederik i Herredsted kirke af mag. Claus Mule [J].
30/3-1700 underskriver han et brev til Danske Kancelli [C & Å].
Ca. 1703 forærede han en lysekrone til Nysted kirke til Amindelse om hans kære forældre [kildeB].
3/6-1711 blev foretaget skifte efter Knud [M].
13/8-1711 blev skiftet sluttet efter Knud's steddatter Mette Marie Sørensdatter [C].
1728 havde hun boet i København i Færgestræde 217 Øster Kvarter, og oplevede den   
store brand, der nær havde ødelagt hele byen, og måske derfor besluttet sig    
til at rejse tilbage til Fyn [H].
Ca. 1737 sitat af Gravsten i Avnslev kirke "Her under hviler i Herren den Almægtige Hæderlige og Vellærde mand Hr. Knud Olufsen Lerche fordum Sognepræst til Aunslev og Bogense menigheder som var fød udi Nysted i Laaland anno 1658 D. 12 Octob. Blef kaldet til disse menigheder anno 1685 D. 14 Novemb. Kom udi ægteskab anno 1686 D. 15 Septemb. Levede udi embedet 25 år 5 måneder 1 uge udi ægtestanden 24 år 7 måneder 6 dage og var af Gud velsignet med 3 sønner, Blef bortkaldet til Himlen anno 1711 7 April I hans alders 52 år 6 Maaneder 3 uger Tillige med sin Kære hustrue den Dydziirede og Gudfrygtige matrona Anna Sophia Ottesdatter som var Fød udi Rønninge Præstegård D. 23 Martii anno 1655. Levede udi ægtestanden med sin første mand Sl. Mr. Søfren Sofrenssøn Ebeltoft 13½ år Fordum Sognepræst udi disse menigheder. med dend sidste 24 aar 7 maaneder 5(?) dage. blef bortkaldet til Himlen anno 1737 D. 3 Marts i hendes alders 82 aar. Text Ps 71.7 oog 21.vers Paa jorden viiste du mig ansigt og ulyche i Himlen skal du mig med salighed besmykke. Når du mig henter    
frem igen af dette muld Så bliver sjæl og krop af trøst og styrke fuld"
[A & K].
21/3-1737 og 29/12-1746 Skiftes efter Anna og Knud [E].

Fælles Børn:
Oluf Knudsen Lerke, født ca. 1688, død 1750, Præst i Aunslev [C & E].
Otto Knudsen Lerke, født ca. 1690, død efter 1746 Brygger og Kæmner i København [C & E].
Søren Knudsen Lerke, født ca. 1692, død 1727, Garnisonsauditør i Nyborg [C & E].

Kilder:
A, Indskrift på Mindesten i Koret i Avnslev kirke.
B, Indskrift på 4. lysekrone i Nysted kirke 1703.
C, Personalhistorisk Tidsskrift II rk. 4 bind side 213 & 221, 1889 side 212 & 220, 1926 side 201, 1928 side 190, 1964-65 side 23.
D, "Soraner Biografier 1584-1737" udg. 1978 (LAK).
E, Åsum herreds Provstearkiv, Skifte- og Auktions-protokol 1685-1759 I pag. 169-174 og 208-209 (LAO).
F, Wiberg Præstehistorier.
G, Københavns Universitets Matrikler (RAK).
H, "Københavns Huse og Indvaanere efter branden 1728" 1906 (LAK).
I, "Fortegnelse over Kgl. Resol. gennem Rentekammeret 1660-1719" S. Nygård (RAK)
J, "Fra Fyns Fortid" 1916-1924 bd. I.III af G.L.Wad (RAK).
K, "De Danske Kirker" G.E.C.Gads forlag 1973 (FRB).
L, "Svendborg Amts årsskrift" 1916, 1917 side 11-42, 1918 68-111 og 1919 (KGB).
  (Se Denne)
M, Vinding herred Provsteskifte pg. 233.
N, "Hvem byggede Hvad" Politikken side 155.
O, Samlinger til Fyns historie og topografi 1. 1861 86 og 4. 416?.
P, Historisk Tidsskrift 5 B 268
Å, Danske Kancelli, Fynske Registre, 15 24/4-1697 og 8/1-1700 (RAK).


Og her er Knud Madsen Lerkes slægtsforhold, også iflg. John Bison:

MADS JEPSEN LÆRKE  Købmand og Borgmester i Nyborg [G & K].

 Født ca. 1550.
 Døbt
 Konfirmeret
 Død 1608 i Nyborg [A & G].
 Begravet
 Far Jep Lærke herredsfoged i Nyborg & Vindinge herred.
 Mor Karen Abrahamsdatter.
Biografi:
se fælles biografi.

MAREN JACOBSDATTER  [A].

 Født
 Døbt
 Konfirmeret
 Død 24/12-1590 i Nyborg [A & B].
 Begravet i Nyborg kirkes midtergang udfor prædikestolen.
 Far Jacob Pedersen i Odense [A & B].
 Mor
Biografi:
se fælles biografi.

Fælles biografi:
1584 nævnes han som rådmand i Nyborg [A & B].
1589 købte Mads Lerche som Kirkeværge og Maren Jacobsdatter, et gravsted og skænkede derfor penge til en lysekrone til Nyborg kirke, som de skulle holde ved lys fra alle helgens dag til kyndelmisse så længe de levede [B, E & I].

SIDSEL KNUDSDATTER [A & G].

 Født 28/11-1574 [A & G].
 Døbt
 Konfirmeret
 Død 24/4-1648 i Nyborg [A & G].
 Begravet i Nyborg kirke.
 Far
 Mor
Biografi:
se fælles biografi.
Efter Sidsel blev enke giftede hun sig med Peder Nielsen (se Lercheslægten 2) [A, G & H].
På Kistepladen efter hende stod følgende "Sidsel Knudsdatter sal. Mads Lerches borgmester i Nyborg hans hustru som de tilsammens i ægteskab i 16 år og avlede 4 sønner og 3 døtre, sad enke 1½ år kom i ægteskab med sal. Peder Nielsen borgmester og rådmand tolder i Nyborg og levede tilsammens i ægteskab i 29 år og avlede 3 sønner og 1 datter og sad siden som enke i 10 år i Korsbrødregården" [H].

Fælles Biografi:
?/10-1591 giftede Mads sig som enkemand med Sidsel Knudsdatter (deres ægteskab varede 16 år, og de fik 4 sønner og 3 døtre) i Nyborg [H].
1600 nævnes han som borgmester [A].
1601 bygede han købmandsgården "Mads Lerkes gård".
6/4-1605 fik han Kgl. tilladelse til at bruge vangejord udenfor Nyborg kvit og frit, på grund af den besværing han havde med sin bestilling [A].
1605 skænkede Mads Lerke en del af prædikestolen til Nyborg kirke [F].
1607 havde Matz Lerke og hustru Sidzell Knudsdatter ladet bekoste og stafere en    tavle med billede af Mads Lerche hans 2 hustruer (den ene med 2 foran liggen de spædbørn (dødfødte), den anden med 2 bagved stående piger (giftefærdige)), bagved ham står 3 drenge og 1 pige (2 giftefærdige drenge, 1 skoledicipel-dreng, og 1 meget lille pige (muligvis død i ugift tilstand) til Nyborg kirke [E].

Fælles Børn:
? dødfødt barn, af første ægteskab, f1590.
? dødfødt søn, af andet ægteskab, e1592.
? Madsdatter Lerke, død i en ung alder.
? Madsdatter Lerke, død i en ung alder.
Knud Madsen Lerke, født 1593, død 26/2-1666, Præst i Nysted & Provst i Musse herred, viet med Sidsel Anthoniusdatter Bathe (født 1600, død 1653) [A].
Johanne Madsdatter Lerke, født ca. 1595, død efter 1639, viet med Hans Jensen Drucken rådmand i Maribo [A & B].
Jacob Madsen Lerche, født 1596, død 17/2-1658, Tolder & Rådmand i Nyborg, viet med Karen Nielsdatter (begravet 1660) [A].
Hans Madsen Lerke, født 1600, død efter 1627 Student.

Kilder:
A, "Fynske Rådsaristokrati i det 1700 århundrede" af S.V.Larsen bind I siderne 244-245 og bind II siderne 12, 168, 171, 244-245, 249, 255, 269 (KGB).
B, Personalhistorisk Tidsskrift, rk. I, bind IV 1883 s.36-37, og rk. 9, bind 1 s.97-102, og 1986 side 216.
C, Danmarks Adels Årbog 1934.
D, "Historiske meddellelser om København" 1964 side 24.
E, Epitafium (tavle) i Nyborg kirke fra 1607, Lysekrone i Nyborg kirke fra 1589.
F, Danmarks Kirker af Erik Horskjær bind 8 Sydfyn side 24.
G, "Dansk Biografisk Lexicon" af Engelstoft, MCMXXXVIII (KGB).
H, Kisteplade i Nyborg museum over Sidsel Knudsdatter.
I, "De Danske kirker" G.E.C.Gads forlag 1973 (FRB).
J, Lorentz Petersen og Anna Maria Buchwald efterslægt 1945 siderne 169-172 (FRB)
K, Kanceliets brevbøger (RAK).
L, Trap Danmark bind 13 s.602-604.
M, "Sydfyn med omliggende øer" Gyldendal, s.116 og 187.
?, vistnok fra en slægtsbog over slægten Michelet.

Se også
Vinding herreds Tingbog 6/2-1611 om et familiemedlem (Mads Lerche i Tange).
Kanc. Brb. 12/1-1607, om en (Peder Lerche foged i Vindinge herred).

Citat slut af John Bison.

Til Regelsen: Er Karen Brahes Bibliotek nu på Rigsarkivet? - blev det ikke sendt fra Odense til Roskilde adelige kloster?

Til Anne: Mange tak for Nysted Krøniken - det er et godt sted at komme!

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Anne Ravnskjær

#650
Hej Lis

Stort arbejde. Jeg har ikke endnu læst det hele, men der er en fejl i begyndelsen.

Din Knud Lerches mor er ikke Birgitte Margrethe Jørgensdatter, men Karen Pedersdatter. Hun er meget sandsynligt en søster til Albert Pedersen Rhold g.m. Karen Lerche søster til din Knud Lerche. Forvirret ?? Jeg kan selvfølgelig have lavet for hurtige konklussioner og
tage fejl.


Margrethe Jørgensdatter dør i Nakskov d. 3 mar 1652 opslag 352:

1652:
Martius
3
S. Olluff Kn Le H i

Olluf Knud Lerche gifter sig igen med Karen Pedersdatter den 29 jan 1654 i Nakskov, opslag 315:

[Trolovet] Tirsdagen 22 November.
Hr Olle K. Lerche
Karen Pedersdatter
[viet] Dom Sex.. 29. Jan 1654


Anne

N.B.
Nysted krønikken afsnit 11
Hr. Albert Rhold, Kaldet 1682, Præst i 14 Aaar til sin Død 1696. Har var gift med Karen Olufsdatter Lerche, sit Søskendebarn, hvorfor der maatte søges Kgl. Tilladelse til Giftemaalet. Efter hans Død ægtede hun Eftermanden, Bøgvad. Af deres 8 Børn blev datteren Margrethe gift med Rektor Jonsen i Nysted.

P.S. teknikken driller

Regelsen

Hej Lis

Til Regelsen: Er Karen Brahes Bibliotek nu på Rigsarkivet?

Nej - det endte i Roskilde.

Der er lige et par årstal der skal kontrolleres!
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej Lis

Materialet ser fornuftigt ud. Hvis det skulle udarbejdes i dag kunne der anføres et par kilder mere -
[Biskop Jacob Madsens visitatsbog 1588-1604]
[Biskop Hans Mikkelsens dagbøger 1626-41]
[T. Løgstrup (Nyborg Kirke)]
[Træk af Nyborg Vor Frue Kirkes Historie 1388-1988, 1988 af N. menighedsråd]
[Svendborg Amt -Aarsskrift 1926 og 1927 & 1928]

Mangler dog en klar oversigt over relevant adelig afkom!
Venlig hilsen
regelsen

Anne Ravnskjær

Hej Regelsen

Er det ikke kun Cornelius Pedersen Lerche søn af Peder Nielsen og Sidsel Knudsdatter, der får adelsstatus?

Anne

Regelsen

Hej Anne

Peder Pedersen Lerche, 1613-83; 1679 adledes han.
Cornelius Pedersen Lerche, 1615-81; adlet 1660.
Venlig hilsen
regelsen

Anne Ravnskjær

Hej Regelsen

Mange tak det noteres.

anne

Lis Klarskov Jensen

#656
Hej Anne

Jeg har kigget på din henvisning til vielsen Olle K. Lerche ~ Karen Pedersdatter, [viet] Dom Sex.. 29. Jan 1654 og den er jo ikke til at komme uden om.

Begravelsen i 1652 har jeg sendt til tydning og håber, der er nogen der giver et bud  :D


Her er Bisons oplysninger (bemærk teksten på lysekronen):

OLUF KNUDSEN LERKE  Præst til Nysted og Herritslev menigheder [A].

  Født 1622 i Nysted [kildeB].
  Døbt
  Konfirmeret
  Død 17/4-1682 i Nysted [A].
  Begravet 27/4- i tårnet til Nysted kirke [kildeB].
  Far Knud Madsen Lerke præst i Nysted & Provst i Musse hrd. [kildeB].
  Mor Sidsel Anthoniusdatter Bathe [kildeB].
Biografi:
23/6-1645 demiterede han fra Herlufsholm [D].
1650 blev han Kapellan hos sin far i Nysted.
1666 blev han Præst i Nysted og Herritslev sogne.
Provst i Musse herred.
se fælles biografi.

KAREN PEDERSDATTER  [kildeB].

  Født i Nakskov [kildeB].
  Døbt
  Konfirmeret
  Død
  Begravet
  Far
  Mor
Biografi:
se fælles biografi.

BIRGITTE MARGRETHE JØRGENSDATTER HICHMAND
  Født
  Døbt
  Konfirmeret
  Død ca. 1703 [E].
  Begravet
  Far
  Mor
Biografi:
se fælles biografi.

Fælles Biografi:
29/1-1644 blev Oluf for første gang viet i Nakskov med Karen Pedersdatter [A & kildeB].
29/1-1654 blev Oluf som enkemand viet i Nysted med Birgitte [A].
29/1-1666 blev han viet i Nysted med Karen Pedersdatter [kildeB].
Oluf nævnes som viet 3.gang med Margrethe Lerche [kildeB].

Marts 1677 ansøgte Oluf Lerche sognepræst i Nysted om moderation i Konsumtionen, men fik afslag [F].
11/6-1692 modtog Birgitte som enke efter Hans Jensen Steenholt, en obligation på 500 rd., af Hans Isaksen borger i København.
1703 fik Nysted kirke en Lysekrone, med indskriften "Anno 1703 til Guds Husis beprydelse i Nysted, og de her hvilende sahl. Mennisker sahl. Hr. Oluf Knudsen Lerche, fordum Sognepræst her til Menigheden, og Provst i Musse Herrid, sampt hans kiære Hustrue dend dydefulde sahl. Matrone Margrethe Jørgens Datter Hichmand til Amindelse, er denne Liuse Crone foræret af deris kiære Søn Hr. Knud Olufsen Lerche, Sognepræst til Aunslef og Bogense Menigheder i Fyen hans kiære Hustrue Anna Sophia Otthes Datter, saa og deris kiære Svigersøn Magister Peder Jensen Bøgvad, Sognepræst her til Nyested og Herritslef Menigheder og hans kiære Hustrue Karen Olufsdatter Lerche" [E].

Fælles Børn:
Jørgen Olufsen Lerke, født ca. 1656, død i en ung alder [kildeB].
Christian Olufsen Lerke, c1657-e1707.
Knud Olufsen Lerke, født 12/10-1658 i Nysted, død 21/4-1711 i Avnslev, Præst i    Aunslev på Fyn [kildeB & E].
Sophie Olufsdatter Lerke, født 3/11-1662, døbt 23 søndag efter trinitatis 1662 båret til dåben af Sara Rostrup fra Nykøbing [kildeB].
Karen Olufsdatter Lerke, døbt 3(5)/6-1666 i Nysted båret til dåben af jomfru Ingeborg Grubbe, død 20/1-1744 i Nysted, viet 1.gang 24/7-1683 i Nysted med Albert Pedersen Rhold præst til Nysted og Herritslev, 2.gang 23/7(9)-1696 i Nysted med Magister Sognepræst til Nysted og Herritslev Menigheder Peter Jensen Bøgvad (født 1671 i Nykøbing, begravet 4/6-1727), hendes værge var Jacob Jacobsen Derrington [A, kildeB, E & G].

Kilder:
A, Lengnick's stamtavler.
B, Holm's samling og Christonjes sedler.
C, Wiberg.
D, Københavns Universitets Matrikler (RAK).
E, Indskrift på 4. lysekrone i Nysted kirke 1703, og "Danmarks kirker" af Nationalmuseet (FRB).
F, "Fortegnelse over Kgl. resol. gennem Rentekammeret 1660-1719" af S. Nygård, side 307, Orig. 21/9-xx, (RAK).
G, “Den Falsterske Gejstligheds Personalhistorie” 1851 af Immanuel Barfod (RAK) side 100-102.

(Citat slut) - jeg har ændret kildeangivelsen B i brackets (der står her, men ikke ses) til [kildeB], fordi browseren tror det er en HTML-kode (bold).


Hej Regelsen
Tak for dine ekstra-kilder til videre studier!
Du skriver: "Mangler dog en klar oversigt over relevant adelig afkom!" - jeg er helt blank her, med hensyn til det adelige afkom og deres ophav?


Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

#657
Hej

Når vi nu taler om Lærketræ - så er Peder Pedersen Lerche´s 2.h. søster til biskop Niels Randulf h.


NB. Kilde A - F.R. ombyt bind nr.
Venlig hilsen
regelsen

Anne Ravnskjær

#658
Hej Lis

Jeg er også kommet i tvivl om begravelsen opslag 352

Man kan læse:

S(alig) Olluf Koks H(ustru) ---  og det er jo noget helt andet.

Jf. Lysekronen ophængt i 1703, så skulle man jo mene, at Knud Olufsen Lerche viste, hvem der var hans mor - altså Margrethe Jørgensdatter.

Det der undre mig er at Albert Pedersen Rhold bliver gift med sit søskendebarn - karen Olufsdatter Lerche, der er (din) Knuds Olufsen Lerches søster. Et søskendebarn er efter vor tids begreber en niece eller nevø. Jokeren kan være at man for 3-400 år siden af og til brugte nogle breddere eller løsere definitioner af "slægts/familie prædikater".  

Oluf Knudsen Lerche har været gift med begge damer. Spørgsmålet er i hvilken rækkefølge.


mvh

Anne

egon hoyer rasmussen

Christen Humbles kone Johanne Margrethe Richter har en søster Maren Larsdatter Richter, denne søster er gift med Jens Peder Høj, er forpagter på præstegårdens jord indtil Christen Humble dør i 1799.
Herefter har jeg set dem i Væggerløse kirkebog, døbte, 1-655-2-4/7.
Og i folketæll. 1801,Væggerløse side 222.
Dette forpagterpar er mine forfædre, men har ikke fundet dem siden.  Jeg er meget intereseret i at få nye oplysninger.  Med venlig hilsen Egon.