Hans Peder Hansen, banevogter, Dyndet, Borup, Roskilde, formentlig født 1851

Startet af Jens Jørgen Lykkegaard, 09 Mar 2016 - 11:13

Forrige emne - Næste emne

Jens Jørgen Lykkegaard

Jeg leder efter anerne til min mormors far.
Jeg ved han hed Hans Peder Hansen.
Han døde 1904-01-18 på Roskilde Kommunale Sygehus.
Desuden blev han gift:
Kirkebog Roskilde Skt. Jørgensbjerg Kirke 1879 - 1889 opslag 261 nr 2
Hans Peder Hansen, Banevogter af Roskilde, 38 aar
Birthe Marie Nielsen Pige af Skt. Jørgenbjerg 24 Aar
Forlover: Husmand Lars Peder Andersen af Roskilde. Arbejdsmand Hans Jørgen Kristiansen af Skt. Jørgensbjerg
7. april
I kirken
Da min mormor Bodil Karen Kirstine Hansen bliver født i 1893 bor familien angiveligt stadig Dyndet, Borup sogn
Min mormors lillesøster Astrid Eleonora Marie Hansen fødes i 1896-02-23 i Bredgade 2 Roskilde

I følge udokumenterede oplysninger fra familien skulle Hans Peder Hansen i 1886 til 1890 bo som banevogter i banevogterhus nr 21 med anslået indtægt på 600 kr pr år.

Hvor er Hans Peder Hansen født og hvem er hans forældre og evt øvrige aner?

Håber meget nogen måtte kunne hjælpe.

Jens J. Lykkegaard

jens.lykkegaard@gmail.com

Klaus Guldager

#1
Det skulle vel ikke være denne familie -  selv om par årstal og datoer er forskellige fra dine oplysninger.
Og så var han denne FT Hans Peter
Og måske er Hans Peter ikke født i Holbæk.
mvh
Klaus



Roskilde, Sømme, Sankt Jørgensbjerg, Skt.Jørgensbjerg, 3d, 633, FT-1901, C1113
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Hans Peter Hansen    10/09-1852    Gift    Husfader    Arbejdsmand. kommunehjælp    Holbæk[MerløseH,HolbækA]
Berte Marie Nielsen    26/09-1864    Gift    Husmoder    -    Roskilde[SømmeH,RoskildeA]
Thomasine Nielsen    05/09-1886    Ugift    Pige    -    Roskilde[SømmeH,RoskildeA]
Fanny Hansen    13/05-1888    Ugift    Pige    -    Roskilde[SømmeH,RoskildeA]
Bodil Karen Hansen    24/02-1892    Ugift    Pige    -    Rorup ??
Astrid Li...?? Hansen    29/02-1895    Ugift    Pige    -    Roskilde[SømmeH,RoskildeA]
pige [udøbt]    00/00-??    Ugift    (Pige)    -    ??

Gitte Johansen

Det kan være ham her

nr. 5

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=157858#157858,26503836

Der står godt nok 10. juni 1850, men de andre datoer er heller ikke lige rigtige.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Holbæk, Merløse, Tveje Merløse, Ladegaardshusene, et Huus, 35 F2, FT-1855, C8685
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Hans Hansen   36   Gift   Dagleier      Mehrløse (Tveje Merløse Sogn Holbæk Amt)
Bodild Nielsdatter   35   Gift   Hans Kone      Søndersted Ondløse S. H. A. (Sogn Holbæk Amt)
Ane Magrethe Hansen   8   Ugift   deres Børn      Ladegaardshusene
Hans Peder Hansen   5   Ugift   deres Børn      Do (Ladegaardshusene)
Karen Kirstine Hansen   3   Ugift   deres Børn      Do (Ladegaardshusene)
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Gitte Johansen

#5
Vogterhus 21

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=62082#62082,12335889

Jeg vil næsten være sikker på, det er ham fra Tveje Merløse. Den regnes med til Holbæk, alder passer, barn opkaldt efter mor.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jens Jørgen Lykkegaard

Kære  Gitte Johansen og Klaus Guldager.

Det er helt klart den rigtige :) Hans Peter Hansen i FT 1901 3 år før han går bort. Alle døtrene er korrekte. De kom på børnehjem ved faderens død.
Hustruen hed Birthe Marie Nielsen jf dåbsattest
Den næstyngste hed Astrid Eleonora Marie Hansen
Den yngste hed Asalia Henriette Laurine Hansen

Nr 5 kunne passe med at moderen hedder Bodil  :). Det navn er gået igen i alle generationer op til i dag omend kun et indicium ikke et bevis.

Mht Vogterhus 21 så er der ingen tvivl  ;D. Det er også den rigtige familie Thomasine Rasmine Victoria Nielsen er datter af Birthes 2. ægtefælle Sophus Alexander Christensen (Hans Peter Hansen var nr 3). Thomasine er døbt d. 22. aug. 1886. Alderen er ikke korrekt, men der er rettet i teksten. Har svært ved at se, at der er sandsynlighed for at der skulle være en anden familie med den konstellation på navne og sted.

Så linket til Holbæk/Tveje holder efter min bedste overbevisning. Vil arbejde videre med dette. Hvis jeg får bestyrket beviset vender jeg tilbage her på tråden.

I har begge hjulpet mig igennem et dødvande på meget kort tid. I skal have tusind tak
Håber jeg kan gøre gengæld på dette forum til jer eller andre en dag.
Tak

Jens