Johanne Villadsen f. 23/7 1884 i Hvidbjerg, Viborg, hvem var hendes far?

Startet af Poul Petersen, 18 Feb 2016 - 09:37

Forrige emne - Næste emne

Poul Petersen


Johanne Villadsen f. 23/7 1884 Hvidbjerg, Viborg ops. 31
d. 2/3 1968 Asminderød, Frederiksborg Amt ops. 61

ved dåben står:

Ungkarl Niels Villadsen hos gårdmand Daniel Kristensen i Sal, har skriftligt tilstået paterniteten (faderskabet)
Moderen havde 10 månedersdagen før fødslen, fast tjeneste på Hasselholt, Sahl Sogn, tilståelse modtaget.

Jeg har fundet en ung, men mulig Niels Villadsen:

Niels Villadsen f. 12/2 1866 Sal, Ringkøbing ops. 137

Niels Villadsen er søn af Niels Villadsen og hans første hustru Johanne Nielsen, der døde 13/3 1874, Møgaard i Svenstrup.

Hvordan kan jeg være sikker på det er den rigtige? (der er ikke yderligere oplysninger om faderen ved Johanne Villadsens konfirmation og vielse)

Vh Poul Petersen

Peter Kristiansen

#1
Du kan jo prøve at forfølge den Niels Villadsen du har fundet, f. 1866 i Sahl sg.

Jeg fandt Niels i FT 1880:

Ringkøbing, Hind, Nørre Omme, Askov, Overgaard, en Gaard, 46, FT-1880, c8250
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Niels Villadsen   38   Gift   Husfader, Gaardeier      Sahl Sogn, Ringkøbing Amt
Jabine Jensen   30   Gift   Hans Hustru      Nørre Omme, Ringkøbing Amt
Niels Villadsen   13   Ugift   Deres Barn      Sahl Sogn, Ringkøbing Amt
Johanne Villadsen   3   Ugift   Deres Barn      Nørre Omme, Ringkøbing Amt
Maren Magrethe Villadsen   1   Ugift   Deres Barn      Nørre Omme, Ringkøbing Amt
Jensine Villadsen   Under 1 Aar   Ugift   Deres Barn      Nørre Omme, Ringkøbing Amt
Søren Peder Andersen   21   Ugift   Tjenestekarl      Timring Sogn, Ringkøbing Amt
Johanne Marie Kristensen   19   Ugift   Tjenestepige      Hanning Sogn, Ringkøbing Amt


Men han er kun 18 år da han bliver far - ak ja den ungdom....

Prøv lægdsrullerne.

Men hvis han vedkendt sig paterniteten.... så kunne der ligge en erklæring et sted - måske i kommunen:
https://www.sa.dk/daisy/arkivskaber_eller_arkivserie_liste?d=1&e=2016&c=sahl+sogn

eller i Ringkøbing amt.

M.v.h. Peter Kristiansen

Poul Petersen

#2
Jeg har fulgt Niels Villadsens videre færd, uden at det har ført til nogen forbindelse til Johanne Villadsen, det der peger i den rigtige retning, er:

Han er den eneste ungkarl i området, med dette navn. 
Hans far Niels Villadsen er født på Hasselholdt, hvor farfaderen Villads Villadsen var indsidder.
Hans datter bliver døbt Johanne ligesom hans afdøde moder.

Men jeg mangler det endelige bevis.

Her er Niels Villadsen senere familie, det sidste jeg har er at han bor i Randers:
Niels Villadsen og Marie Christine Ægidius Erichsen 19/2 1858 Aulum, Ringkøbing ops. 42
viet omkring 1894

De får en søn med samme navn Niels Villadsen   31/7 1894 Holstebro, Ringkøbing
familien bor i Vestergade 127, Holstebro i 1894

FT 1925 Randers, Skt. Peders Tværgade, børn og børnebørn bor hos dem          12
FT 1921 Randers, Skt. Peders Tværgade, bor alene               10
FT 1930 Randers, Skt. Peders Tværgade       27

Vh Poul Petersen

Peter Kristiansen

"Undfangelsen" må jo være sket i efteråret 1883.

Hvis man kan godtgøre - gennem lægdsrullerne - at Niels Villadsen har opholdt sig i sognet på det tidspunkt - så må det vel være så rimeligt et bevis man kan forlange.

Efternavnet er jo heldigvis ikke almindeligt.
M.v.h. Peter Kristiansen

Poul Petersen

Tak for dine indlæg Peter Kristiansen.

Ja lægsrullerne bør undersøges og ligeledes skifteretten, Johanne har vel være arveberettiget? men jeg har ikke fundet Niels Villadsens død endnu.

Johanne Villadsens moder Ane Cathrine Andersen flytter til Sjælland og gifter sig med Kristian Hansen i Sandlyng i Stenlille 10/11 1892 Stenlille, Holbæk
Johanne bor hos familien, hun bliver i hvert fald konfirmeret i Sandlyng, Stenlille den 2. oktober 1898.

Har moderen modtaget børnepenge? og kan det mon undersøges?

Vh Poul Petersen