Var Niels Christiansen soldat?

Startet af Claire Isabelle Blanchet-Pedersen, 16 Feb 2016 - 14:23

Forrige emne - Næste emne

Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

Hvordan var det nu lige man fandt ud af om ens tip-tip-oldefar var med i krigen 1864 eller om han overhovedet var soldat?

Niels Christiansen er født i Ejby sogn, Vends Herred, Odense amt d. 23. juni 1842 og bor i Ejby i 1845, 1850, 1856 og 1860. I 1869 bliver han gift i Fjelsted (nabobyen) i Vends Herred, Odense Amt.

Hans far er Christian Nielsen, født i Ejby, Vends, Odense d. 8. juni 1806

Niels er således mand, 22 år og ugift i 1864. Han var godt nok ældste søn, men han havde en bror, Jørgen Christiansen født 24. april 1848 i Ejby.

Jeg har forsøgt at søge via www.laegdsruller.dk og får oplysninger om at han er optaget i 1842 og slettet igen i 1849, men skrevet ind igen ved hans konfirmation (1856) 1857 og skulle være slettet igen i 1880. Fyns distrikt lægd 58, men når jeg slår op finder jeg intet... Hvad gør jeg galt. Hvorfor får jeg startet forkert?

Jeg håber der er en der kan hjælpe mig på sporet af hans soldatertid (hvis han havde en) :) På forhånd tak.
Med venlige hilsner
Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

#2
Måske...
Hvis det er ham, født i Ejby i 1842, står der så noget med krøbling i sept. 1865? Hvad betyder det?

Hvordan fandt du det? :) Det vil jeg gerne lære :D
Med venlige hilsner
Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

Hej Gitte og evt. andre

Mange tak for opslagene.

Hvordan fik du startet på at finde ham?
Og hvad betyder det at han fik "Utjenstdygtighedspas krøbling i hoften". Er der noget sted hvor jeg kan finde ud af hvad der er sket?
Med venlige hilsner
Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

Gitte Johansen

Hej Claire

Du skrev jo, at han var i Ejby, og så fandt jeg en hovedrulle derfra.

Jeg kan ikke finde hovedrullen før den, men han er ihvertfald ikke i flere efterfølgende, da han har fået utspas, på grund af sit handikap.


https://www.sa.dk/brug-arkivet/laer/intro-laegdsruller
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com