Toke Trylle Hvide f. 975-1000

Startet af Ove Rosenkrantz Pedersen, 12 Feb 2016 - 10:20

Forrige emne - Næste emne

Ove Rosenkrantz Pedersen

Hej, jeg har fundet frem til at Toke Trylle skulle være min: tip25oldefar ,kan det nu også være rigtigt?
men her er listen som følger.

Toke Trylle Hvide       f.975-1000
Skjalm Tokesen Hvide         1045
Ebbe Skjalmsen Hvide         1090
Sune Ebbesen    Hvide         1120
Ebbe Sunesen    Hvide         1145
Ebbesdatter       Hvide         1189
Engelbredsdatter Hvide        1208
Christian Jensen Laendi Kaas  1235
Niels Laendi  Kaas                1240
Jens Nielsen Od                    1255
Peter Jensen Galskyt             1305
Morten Pedersen Galskyt       1329
Peder Mortensen Galskyt       1350
Niels Pedersen  Galskyt         1375
Thomas Nielsen Galskyt        1398
Peder thomasen Galskyt       1413
Thomas Pedersen Galskyt     1486
Christoffer Galskyt               1495
thomas Christoffersen          1560
Peder Thomsen Galskyt        1605
Karen Pedersdatter              1653
Margrethe Christiansdatter Worm  1682  gift med præst Peder Iversen
Anne Jensdatter    1712    gift med møller og prokurator Johannes Boesen Møller 1701 i Vildsted
Søren Boesen Møller  1742 præst i Nørholm og Ørting
Iver Rosenkrantz Møller 1784
Jens Møller  1821 i Sæby Holbæk Amt
Ane Kirstine Pedersen f. Møller  1848 Rosted Sorø Amt
August Vilhelm Kristian Pedersen 1878 i Slagelse
Poul Niels Pedersen 1902 København
mig  Ove Rosenkrantz Pedersen 1946

m.v.h. Ove

Arne Lago von Kappelgaard

Hej Ove Rosenkrantz Pedersen!

Mine oplysninger siger noget andet, ifølge DAÅ. Fra Toke til NN Engelbrechtsdatter ser den ok ud. Hun skulle så været gift med en Jens Kaas (da deres af dig opgivne søn kaldes Christian Jensen Kaas), men det kan ikke passe. Jeg er godt klar over, at DAÅ ikke er et orakel, men men, din opgivne Hr.Niels Lændi Kaas (ridder 1292), er Kaas slægtens første mand som man  (DAÅ) kender, og de kaldes for "Sparre-Kaas" efter våbenskjold.

Hans søn opgiver du til Jens Nielsen Od , hvorfor ikke Kaas? Han skulle så have sønnen Peder Jensen Galskyt??

Jens Nielsen Kaas (Od?) havde en søn, nemlig Jens Jensen Kaas og ikke Peder Jensen Galskyt. Slægten Galskyt har et såkaldt "trappet tindeskure" (danske adelsvåbener (1973) s.435, men samme våben bæres i øvrigt også af de såkaldte "Mur-Kaas", som i 1500-tallet tog navnet Kaas fra fra Niels Lændis slægt.

Din slægtsrække har blandet personer sammen, idet du har ladet Galskyt være direkte efterkommere i direkte mandslinie efter Hr. Niels Lændi Kaas. Galskyt rækken er rigtig nok, men du kan ikke koble Peder Jensen Galskyt til Jens Nielsen (Od?) Kaas for han havde kun sønnen Jens Jensen Kaas.

Jeg er også studset over Margrethe Christiansdatter Worm g.m. præsten Peder Iversen. Mig bekendt havde de kun datteren Karen Jensdatter, men okay, det er jeg lidt usikker på.
Men ovenstående tror jeg ikke der kan rokkes ved.

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard



C. C. K. Fogsgaard

Kære Ove og Arne, det er sikkert ikke særligt brugbart, hvad jeg her disker op med, men jeg vælger alligevel at give mit besyv med:

Jeg har tilbage til Jens Nielsen I. Galskyt (af Od) i én gren og stort set resten i en anden, så jeg tror, Arne har ret, men du kan meget vel være efterkommer af Toke Trylle på 117 andre ledder og kanter:

Dét ved du garanteret allerede, og jeg er 100% indforstået med, at dét ikke var en del af dit spørgsmål.

Jeg har ofte selv været paf over alle de gange, jeg træffer på Toke T i mit eget stamtræ, men "man vænner sig til det" - der var jo ikke helt så beklumret i de dage.

God weekend fra Charlotte og masser af gode tanker herfra...

:)
Gode tanker fra Charlotte...

Henning Mortensen

Hej Ove

Det er nogle meget unge forældre i din slægtsrække, kan det nu også passe?

1235-1240 = 5 år.

1240-1255 = 15 år

1398-1413 = 15 år

1486-1495 = 9 år

Omvendt er der også nogle meget gamle

1413-1486 = 73 år

Jeg synes ikke det ser særlig sandsynligt ud med den række du har opstillet.
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Arne Lago von Kappelgaard

God aften Henning Mortensen!

Årstallene er kun udtryk for, hvornår de er nævnt i de skriftlige kilder. Det har intet med fødsel og død at gøre! Så hofter fat, vi er så langt tilbage, at vi ikke har kirkebøger, ergo, henviser man til relevante dokumenter, eventuelt fra Danmarks Riges Breve eller Danmark Adels Årbog.

Men rækken der er lagt ud, er forkert. Du kan kontrollere for "Sparre-Kaas" vedkommende i DAÅ 1899 s.195 og for Galskyt i DAÅ 1893 s.167, eller gak til A.Thiset "Nyt dansk Adelslexikon" (1904), for "Sparre-Kaas" s. 141 og for Galskyt s.91.

Der er også anden litteratur, men det her er jo ikke en doktorafhandling. Jeg tror det ikke er mere end 6 måneder siden, end anden lagde sin række frem i dette forum, hvor vedkommende meget udfordrende spurte om nogle kunne gendrive rækken!
Det var der selfølgelig. De honette ambitioner trives i aller bedste velgående.

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard - "Og dog"

Peter Kristiansen

Anne Jensdatter kan vel også dårligt være datter af Peder Iversen ??

Så burde hun hedder Pedersdatter.
M.v.h. Peter Kristiansen

Ove Rosenkrantz Pedersen

Hej.
Tak for den store interesse,
det jeg har af oplysninger om min slægt har jeg fra Geni, så når jeg kører fra oven af og nede fra ser den sådan ud, årstallene er nok ikke helt korrekte ,der er så indsneget en fejl ,ved Margrethe Christiansdatter worm,som var gift med pastor Jens Ifersen og ikke Peder Ifersen

m.v.h  ove