Statsborgerskab i 1916?

Startet af Egon Hansen, 03 Feb 2016 - 21:31

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

et ægtepar, født 1889 og 1890, i Slesvig, af slesvigske(tyske) mødre i ægteskab med mænd fra Nørrejylland, gift i Esbjerg i 1912, arbejder i Visby i Tønder amt. fra 1914.
Mander blev ikke indkaldt til tysk militær, men passede sit arbejde under hele krigen.
Var de statsløse efter den regel at de som børn af dansk fader ikke kunne få tysk statsborgerskab og ikke dansk  statsborgerskab som født i Tyskland?
I 1916 fik de et statsborgerskab (Dansk ?)
Kan dette findes på nettet? (Statstidende eller hvor? ).
Jeg har tidligere fået delvis svar med henvisning til lov om optanters børn før 1898, men fædrene var ikke optanter, men unge mænd, der som mange andre vestjyder rejste til Slesvig for at arbejde, og blev gift der?
Er suplerende spørgsmå1 om at finde bevilling af statsborgerskab blev ikke besvaret.l
Mvh Egon

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Egon Hansen

Tak for tippet men den melder "0 resultat".  Jeg skriver som opholdssted "Tønder amt, Visby sogn" og fødested henholdsvis "Rømø" for Christen og Emmerlev sogn for Dorothra . Fødeland "Tyskland". Det hed det jo i 1916.
Mvh Egon

Aase Madsen


Prøv igen, og skriv kun få ting, forsøg i første omgang kun med fornavnene og se om du kan finde dem.
Hvis man skriver for mange ting finder som regel ikke noget.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Anne Mortensen

Giver Aase ret - man skal ikke skrive for meget, men da der 161 Dorto. f. i Tyskland må du oplyse et efternavn.

Er Doro.  stavet korrekt ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Egon Hansen

Ja Dorothea gav 191 hints og Dorotea 10, -- men ingen af disse er den eftersøgte!
Hvad nu?
Mvh Egon

Aase Madsen


Ja, engang imellem løber man panden mod en mur.
Så er der kun et at gøre, lade det ligge og så på et senere tidspunkt forsøge at spore oplysningerne igen.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Egon Hansen

Så kan jeg bedre forstå hvorfor  Inger fra Viki som fortalte mig om loven om optanters børn før 1898 ikke svarede på mit spørgsmål om hvor jeg kunne finde det statsborgerskab som Christens bror skrev om i sit kulekort i 1916!
Mvh Egon