Nygaards sedler

Startet af Jytte Overgaard Jensen, 19 Mar 2011 - 11:51

Forrige emne - Næste emne

Jytte Overgaard Jensen

Jeg har en Nygaard seddel, som jeg ikke forstår. Måske er der nogen der kan hjælpe.

Der står på siden [fornavn] Søren Nielsen Tvede [ingen stilling eller stednavn angivet]

Tvede, Søren Nielsen 1798 12/10 fik han kgl. bevill. på en uudslettet pante obligations efterlysning i aviserne. (Jy. Reg. 50.751) (nr. 777).
Brevet er ikke indført, kun antydet. Hvad betyder det?

mvh
Jytte O. Jensen                       

Inger Buchard

Det må betyde, at du i bevillingssagen ikke kan se hele hans ansøgning, men kun stikord omkr. emnet og årsagen.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Hans Poulsen



Hej Jytte

En kasseobligation er det samme som det, vi i hverdagen kalder en (almindelig) obligation.

En panteobligation er det, vi til daglig forstår ved et pantebrev.

Jeg formoder, at skyldforholdet bag den panteopbligation, som Nygårds Sedler omhandler, er bragt ud af verdnen - simpelthen fordi debitor har erlagt allersidste ydelse på lånet.

I det tilfælde skal panteobligationen aflyses af tingbogen, men hvis den er bortkommet, kan aflysningen ikke finde sted.

Panteobligationen skal da mortificeres på nærmere angiven måde - det vil sige erklæres død.

Åbenbart skulle der en kgl. bevilling til at få mortifikationsindkaldelsen optaget rette sted - en avis og Statstidende, ville vi sige i dag.

Det er mit rene gæt på den tekst, du refererer til.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jytte Overgaard Jensen

Tak for hjælpen til Inger Buchard og til Hans Poulsen for den fine forklaring.

mvh
Jytte O. Jensen