Et spørgsmål vedr. skifte

Startet af Anne Marie Holck, 01 Feb 2016 - 16:44

Forrige emne - Næste emne

Anne Marie Holck

Hej,

Jeg har fundet skifteretsudskriften fra min oldemors skiftebehandling i 1920, og jeg undrer mig over en ting:

Min oldemor havde fire døtre. Den ældste, min mormor, var født udenfor ægteskab. Min oldemor bliver gift og får med ham de øvrige 3 børn.

Hendes ægtemand er mødt i skifteretten i 1920, og i protokollen nævnes kun, at min oldemor havde 3 arveberettigede døtre, nemlig de tre i nævnte ægteskab. Min mormor nævnes overhovedet ikke! Manden ønsker at sidde i uskiftet bo.

Det undrer mig meget, at min mormor ikke nævnes, og det er ikke fordi, at hun var ukendt for manden. Hun boede hos dem og havde fin kontakt til sin stedfar til hans død i 1953.

Kan nogen komme med et bud på, hvorfor hun ikke nævnt? Skulle min oldemor evt. skifte med sin 'uægte' datter, inden hun indgik ægteskab?

Peter Bøjesen Jensen

Hej Anne Marie

Kunne det tænke sig, at din oldemor og hendes nye mand har skiftet med din mormor på et tidligere tidspunkt? f. eks i forbindelse med deres indgåelse af ægteskab.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Anne Marie Holck

Ja, det er jo en mulighed, men burde det så ikke have været nævnt i skiftebehandlingen ved moderen død  alligevel?

Peter Bøjesen Jensen

Jo, det skulle man men. Men tror ikke man altid var så nøje med det dengang.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Anne Marie Holck

OK, tak Peter. Det må jeg jo nok affinde mig med så :(