Tydning af 2 steder i teksten.

Startet af Erik Olsen, 01 Feb 2016 - 07:04

Forrige emne - Næste emne

Erik Olsen

Jeg ville gerne have hjælp til at tyde 2 steder i teksten. Vi har hidtii læst det, som moren er (indtaget) på Them Fattiggård, men det er vist ikke indtaget der står. 2 det er udlagt til et sogneråd ? i sidste rubrik, men hvilket?.
Alle optegnlser fra Them Fattigård skulle være forsvundet, da den brændte. hvor vil disse 2 personer så være regestret. ?  Moren er opført uden noget om hendes fødels, skulle efter overlevering være en sigøner pige, indtaget på en stor gård som barn, bortvist gravid, efter fødelsen igen indtaget på Them F. Pyhsik syg, barnet bliver afhentede af stedMorfaren, og vi finder hende igen 6 år, hvor hun bor hos udlagte far, Hvilested Mark.

[vedhæfting slettet af admin]

Erik Olsen

Ps. Jensine opgiver i en folketælling Silkeborg som fødested, moren skulle være blevet uhelbredlig syg, måske var det i Silkeborg Stedfaren hentede barnet.

Jørgen Thue Pedersen

#2
Hej!
I forældrerubrikken står:

Ugift Maren Kirstine
Kristensen af [overstreget: ordet "udlagt", der kommer længere nede]
Them Fattiggaard og
udlagt Barnefader Tjeneste-
karl Lavrs Peter Petersen
af Blegind.

Anmærkn.:

Da Moderen havde fast Ophold
10 Maanedersdagen før Barnets
Fødsel i Blegind Sogn,blev
denne tilligemed Daaben til-
meldt Sogneraadet i Skr(ivelse) af
3/9 83.

----
Fødsel/dåb må stå i Blegind kirkebog så. (Prøv at se dér).
her er link til stedet dér:
http://www.danishfamilysearch.dk/sogn1415/churchbook/source131130/opslag14032395

[Meningen med den skrivelse til Blegind sogneråd er, at
det i tilfælde af, at det senere skulle blive nødvendigt at yde fattighjælp, så er det det
sogn, hvor moderen opholdt sig ved undfangelsen, (altså her Blegind), der skulle betale]

Dine andre oplysninger kan jeg ikke tage stilling til her uden yderligere konkrete henvisninger til stederne (ikke bare" en folketælling" "en stor gård" osv, men gerne med direkte link til stederne.

----
Se fx denne tråd med links:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=40657.0
mvh

jørgen
mvh
Jørgen

Erik Olsen

Takker
Jeg har desværre ikke andet, det er vores problem.
har fra Fødels Blegin Sogn. men der er heller inte om moren, udover navn, ej heller fadder.
fra min far Jensines søn. har jeg Moren var Thater pige, der som barn blev indtaget på en gård, bortvist pågrund af svangerskab, blev sindsyg ved fødelsen. hvorefter Stedfaren afhenter barnet.
Fra folketællingerne dukker hun op 6år, hos den udlagte far, nu på Hvilested Mark. der opgiver hun i en folketælling Silkeborg som fødested.
  Nu bøgerne fra Fattigården er brændt, hvor kan man så søge, Evt sogneråds bøger. og hvordan finder man dem. evt. noget sindsyg hospital optegnlser fra Silkeborg

Mvh Erik Olsen

Erik Olsen

Fra Blegin kirke.

[vedhæfting slettet af admin]

Jørgen Thue Pedersen

Hej igen!

Jeg kan desværre ikke hjælpe videre.
Det kan være, at andre ved noget, du kan bruge.

Beklager.

---
tilføjet:
jeg nåede at tilføje et direkte link til Blegind kirkebog efter at du havde sendt.
mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Erik Olsen

Takke.
Det er tidlig om morgen :-)
Mvh Erik Olsen