Min farmors ukendte far

Startet af Gitte Kjul, 13 Mar 2011 - 18:09

Forrige emne - Næste emne

Gitte Kjul

Min farmor er født den 10. dec. 1895 på Fødselsstiftelsen i København. Ved hendes og hendes mors navn står naturligvis et nr. men ved hendes nr. står desuden et andet nr. - mon nogen kan give mig et hint til hvad dette nr. henviser til ?? Hendes fars navn står der ikke og moderen er 20 år gammel.
Jeg har efter 100 års reglen kontaktet Rigsarkivet, men ikke kommet nærmere faderen  ??? Eneste hint er, at min farmors mor har boet i København siden hun var 15 år og boet i byen ml. 1892 og 1894 på navngivne adresser (jf. Politiets registerblade) og i 1895 fødes min farmor. Hun bliver navngivet Olsen til efternavn. Hendes konfirmation forbliver også uvidst. Min farmors mor bliver senere gift i 1901.


Mvh.
GK
Med venlig hilsen
Gitte Kjul - 2700 Brønshøj
forsket siden 1975 // primært København, Lolland, Svendborg

Bjarne Due Pedersen

En mere specifik oplysning om AO opslag/nr, vil gøre det nemmere, da der er flere på samme dato  ;)

Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Anne Mortensen

Farmor, mor og farmors mor - oplys navnene ellers er det umuligt at hjælpe og virker forvirrende.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Bjarne Due Pedersen

Opslag 220, nr. 853 ?
I hovedprotokollen på Rigsarkivet kan der ses flere oplysninger (måske)
Formålet med Fødselsstiftelsen var jo netop at mødrene om nødvendigt kunne være anonyme og også fædrene.
Men det lyder som om at du har fundet moderen i protokollen og der er ingen oplysninger om faderen ?
Dermed er den nok lukket, det vil ikke fremgå nogen steder i hverken konfirmation eller andet.
Eneste ? mulighed er måske at finde en evt. fadderskabssag.

Det omtalte nr. i fødselsprotokollen kan være en begivenhed i hendes liv 30/4-(19)18 ?
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Bjarne Due Pedersen

Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Gitte Kjul

Det er korrekt - nr. 853 er min farmor Ingeborg Sofie Olsen ;-) Jeg er klar over Fødselsstiftelsens anonymitet - men håber alligevel at der et eller andet sted måtte dukke noget op omkring min farmors far - og datoen 30.4.1918 vil jeg gå videre med. På det tidspunkt er hun 22 år - så måske der kan være noget der at hente.

Tak for input - det kunne jo være, at der var nogen, der kom med lige netop DEN oplysning, jeg skulle bruge. Jeg siger i hvert fald tak for interessen ;-)))

Mvh.
GK
Med venlig hilsen
Gitte Kjul - 2700 Brønshøj
forsket siden 1975 // primært København, Lolland, Svendborg

Gitte Kjul

Tillæg til mit forrige input ....

Siden datoen 30.4.1918 er indskrevet i Fødselsstiftelsens protokol, må det jo nødvendigvis ha' noget at gøre med Fødselsstiftelsen - hvorfor ellers skrive det der ??
Måske min farmor har fået et barn der ??

Næste gang min vej lægges forbi Rigsarkivet, vil jeg kigge i protokollen.

GK
Med venlig hilsen
Gitte Kjul - 2700 Brønshøj
forsket siden 1975 // primært København, Lolland, Svendborg

Gitte Kjul

Har kontaktet Familiestyrelsen ang. mulig adoption - men her kunne man desværre ikke hjælpe mig - der findes ikke optegnelser omkring 30.4.1918 !

Har ligeledes søgt i Fødselsstiftelsen/Rigshospitalet omkring fødte på det tidspunkt - uden held !

Så jeg sætter min lid til at jeg måske kan finde noget på Rigsarkivet ;-)

GK
Med venlig hilsen
Gitte Kjul - 2700 Brønshøj
forsket siden 1975 // primært København, Lolland, Svendborg

Anne Mortensen

Jeg har efterlyst nogle navne i stedet for farmor o.s.v., men hvis du ikke ønsker det ??

Men hvis din farmorsmor hedder Berte ___ Petrea sikkert gift Nielsen se

FT 1911
København
Prinsensgade 15 (denne adr. vises i et af Pol.kort.)
opslag 23
her er en familie hvor dette barn nævnes
Ingeborg Sofie Nielsen f. 10.12.1895
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Gitte Kjul

Hej Anne,

Jo, det vil jeg gerne - nogle gange bliver man bare grebet af sine egne notater.
Farmor: Ingeborg Sofie Olsen (det er nemlig hendes fødenavn) (faderen er ukendt)
Farmors mor: Birthe Pouline Petrea Nielsen f. Rasmussen

og jeg har FT i 1911 også på Pol.kort ;-))

Men jeg vil jo gerne følge Ingeborg videre fra 1911 - finder hende faktisk først igen i 1933, hvor jeg har hendes skilsmissebevilling (hvoraf jeg kan se, hvornår hun er blevet gift med Vilhelm Jørgen Linder den 8.12.1926).

Datoen 30.4.1918 er stadig et mysterium for mig !

Mvh.
Gitte Kjul
Med venlig hilsen
Gitte Kjul - 2700 Brønshøj
forsket siden 1975 // primært København, Lolland, Svendborg

Thestrup-Bjørn

Kan datoen 30.4.1918 være en vielse - eller måske en sen konfirmation?
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Gitte Kjul

Kunne godt være en sen konfirmation - men når man er 22 år ???

Hun bliver viet i 1926 så jeg tror ikke, der er en vielse tillige i 1918.

Men alle bud er åbne, så skal jeg bare finde hvor ;-))


gk
Med venlig hilsen
Gitte Kjul - 2700 Brønshøj
forsket siden 1975 // primært København, Lolland, Svendborg

Anne Mortensen

Disse datoer

+ dd/dd-dd

ses hist og pist i kirkebogen.

Kan det ikke være kordegnens måde at registrere, at der har været en henvendelse om en ny dåbsattest eller lign. ?

Hvorfor skulle man notere en evt. vielse - og især kun ved nogle mødre ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770


Eva Morfiadakis


Det finns kanske en faderskapssag på Landsarkivet.

Eva M
Eva M

Jørgen Sørensen

Jeg mener, at der i en tråd i det gl forum var forslag om, at det kunne være dato for udstedelse af en "ny" dåbsattest. Der kan være flere Årsager til det.

Det er iøvrigt, så længe hemmeligheden er bibeholdt, det eneste sted fødslen er noteret, og derfor det eneste sted det kan noteres noget.

Det er ofte godt at bruge Fantasien i slægtsforskning :-[
Så, derfor foreslog min gl hjerne, at det lille + foran datoen kunne betyde, at samme moder har født igen, at personen er afgået ved døden eller, at der på nævnte dato er indskrevet en person, der burde stå mellem de 2 fødsler.
Venligst Jørgen - 2300

Bjarne Due Pedersen

En tanke.....
+ ses andre steder i diverse kirkebøger som et kors, altså dødsfald. Kan det være hendes mors død ?
Det kan måske også være senere registringer (1918) der skulle være på denne plads. Hvis man leder efter en i Fødselsstiftelsens kirkebog på en bestemt dato og personen ikke er der, så er det en henvisning til kirkebogen, hvor de er noteret ?
Det er jo ikke sikkert at det har noget med personen at gøre ?
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Eva Morfiadakis

Tittar man på bladen flyttar din farmor ganska mycket. Bl a bor hon på Skt Johannes stiftelsen 1911. Samma år som hennes mor dör. Kan det inte vara så att hon förlorat sin Daabsattest som Jørgen säger och behövt beställa en ny?  Hon jobbar t ex på d´Angleterre och några andra hotell.


Eva M
Eva M

Gitte Kjul

Tak til alle ;-))

Jeg prøver alle leads - og datoen 30.4.1918 skal prøves af.

Min farmors mor døde i 1911 - så det er ikke hende, der refereres til. Ideen med en anden fødsel KUNNE i teorien være min farmors (ukendte barn) - men ved hendes separation fra sin første mand, står det anført, at de ikke har nogen børn. Heraf må man slutte, at hun heller ikke selv har nogen børn ELLER det kan være et bortadopteret barn (måske) !!!

Tak til alle input - jeg havde selv det ene kort fra Pol. Eva - men tak for det andet - trods søgning på Emit VAldemar Nielsen dukkede det ikke op i første omgang.

Med venlig og fantasifuld hilsen
Gitte Kjul
Med venlig hilsen
Gitte Kjul - 2700 Brønshøj
forsket siden 1975 // primært København, Lolland, Svendborg