Efterlysning vedr. familien Ramsing, Dejbjerglund

Startet af Knud Tarnø, 27 Jan 2016 - 17:20

Forrige emne - Næste emne

Knud Tarnø

Det drejer sig om Laurids Ramsing gift med Johanne Marie Jensdatter Müller i 1767. Kan nogen hjælpe mig med at finde ud af, hvornår og hvor Laurids er født. Har nogle modstridende oplysninger: Er han født 1728 i Borbjerg, Ringkøbing, som Laurids Nielsen Ramsing søn af Niels Ramsing eller som Lauritz Chr. Ramsing født i 1731 i St.Ramsing i Salling søn af Peder Bertelsen. Laurids var på et tidspunkt ejer af Dejbjerglund.
mvh
Knud Stilling Tarnø

Arne Feldborg

#1
Fra H. P. Jensen "Dejbjerg" side 133:
Krarup solgte i 1768 til Laurits Ramsing. Om denne og slægten i øvrigt
fortæller en efterkommer V . Halskou Larsen, Søllerød:

Lauritz Chr. Ramsing er født i 1731 i St. Ramsing i Salling, hvor familien
har levet i mange slægtled under navnene Peder Berthelsen og Bertel Pedersen.
Han begravedes i Dejbjerg d. 2. 4. 1812.
Det hedder i gamle papirer, at Chr. Krarup tilskodede Ramsing Dejbjerg -
lund med St . Oldager i Skjern sogn med afbyggere, gods samt mølleskyld, ialt
279 td. hartkorn. Ramsing var gift med Johanne Marie Moller, født i Valsted
– begravet i Dejbjerg d. 7. 7. 1807.


Derefter fortsættes over flere sider med hans børn osv.

Det beviser i sig selv jo ikke noget. Men artiklen er dog skrevet af een af hans efterkommere, som selv oplyser af være oldebarn af  Laurits Ramsings datter Johanne Laurentia Ramsing (på den tid angiveligt Jyllands rigeste pige) gift med Peder Halskou.

Det kunne i så fald være den ene af tvillingerne i anden spalte midt på siden her:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=164949#164949,27706260

Så det ligger jo ihvertfald fast, at Peder Bertelsen i Ramsing faktisk får en søn døbt Laurs i 1731.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Knud Tarnø

Kære Arne!
Tusind tak for dit svar. Mit familietilhørsforhold grunder sig på relationen mellem Johanne Laurentia og Peder Halskou. Jeg er naturligvis bekendt med Halskou Larsens bidrag. Når jeg kom i tvivl, var det fordi jeg havde en oplysning fra et indlæg om "The family Hagerup" om en Laurids Nielsen Ramsing, født 1728 i Borbjerg, Ringkøbing. Hans far bar navnet Niels Ramsing. Begge Laurids'er var tilsyneladende gift med en Johanne Marie (Jensdatter) Müller (Møller) født i Valsted eller Dejbjerg.
Derfor mine tvivl!!
Under alle omstændigheder tak for bidraget.
mvh
Knud Stilling Tarnø

Arne Feldborg

Citat fra: Knud Tarnø [19385] Dato 28 Jan 2016 - 11:15
Når jeg kom i tvivl, var det fordi jeg havde en oplysning fra et indlæg om "The family Hagerup" om en Laurids Nielsen Ramsing, født 1728 i Borbjerg, Ringkøbing.
Så vidt jeg kan se er det med fkt. 1787 i Dejbjerg som eneste kilde. Det er lidt tyndt, og alderen passer faktisk også bedre med ham fra Ramsing i Salling.

Samme sted angiver man, at konen Johanne Jensdatter Müller skulle være født i Dejbjerg i 1744. Det står der i hvert fald ikke noget om i hverken Dejbjerg eller Hanning kirkebog.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.