Uskiftet bo, fundet i Assens ogHindsgavls amter, 1786, hvordan skal det forstås?

Startet af anette thirstrup, 27 Jan 2016 - 18:57

Forrige emne - Næste emne

anette thirstrup


Hej, ved nogen noget om uskiftet bo? Jeg har fundet nedenstående og tolkede fejlagtigt, at Morten Møllers hustru var død i 1762, men ved at søge i Assens kirkebog finder jeg at hun først dør i 1775. Kan uskiftet bo betyde noget andet?

hilsen Anette

Assens og Hindsgavls amter, skifteprotokol 1738-1762


Morten Nielsen Møller, Strandmøllen ved Assens, skifte 18.9.1786, fol. 209b
Enkemand efter Kirstine Marie Jørgensdatter
Børn:
Jørgen Mortensen, er myndig, har overtaget møllen
Pernille Mortensdatter ~ værtshusholder Nicolaj Grønfelt, Assens
Maren Mortensdatter ~ Jens Beck, møller, Faurskov
Johanne Mortensdatter ~ Niels Christiansen, møller i Fredericia
+ Maria Mortensdatter (skifte fol. 221) ~ Niels Jensen, Holmegård
Hendes børn: søn Morten 17-18 år, datter Anna 20 år.

10.12.1762 får Morten Nielsen fra Frederiksgave mølle tilladelse til uskiftet bo.


17.10.1786.Skøde på Strandmøllen fra Peder Hellesen, Assens 11.12.1767.
Afskrift af flere skøder på gårde, panteobligationer m.v.
30.11.1786, fol. 230b henvisning til skiftebreve:
19.4.1770 i Høe efter gårdmand Peder Madsens hustru Kirsten Christensdatter
22.5.1773 i Dreslette efter en afdød enke Maren Pedersdatter
3.5. oh 1.6.1773 i Favrskov Mølle efter møller Anders Andersens hustru Karen Jørgensdatter
7.5.1776 i Hjerup efter husmand Niels Larsen.
Endvidere flere afkald. 22.12.1788 fol. 244.

Mikkel Eide Eriksen

Hej Anette

Måske deres arvinger har givet forhåndssamtykke til at de to kunne hensidde i uskiftet bo i 1762, hvilket så først blev aktuelt i 1775 da moderen døde?

Har du iøvrigt undersøgt om han gifter sig omkring 1762? Måske er der to koner med lignende navne.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

anette thirstrup

Hej Mikkel

Kirstine er kone nr 2. Mortens første kone dør i 1738
Jeg er sikker på at det er den rigtige,  har netop i dag været i Vor Frue kirke i Assens, hvor der er en mindesten med både Morten og Kirstine og der står hun er født på Fyllested mølle, og det er min ane.

Jeg var ikke klar over at man aftalte det med uskiftet bo, før den ene døde.
Den eneste anden begivenhed jeg har fundet i 1762, er at Morten bliver værge for hans lillebrors umyndige børn, men om det har noget med det at gøre?

Ellers må det være som du beskriver
tak for assistance

hilsen
Anette

Peter Bøjesen Jensen

Jeg har set det indtil flere gange, at der er lavet dokumenter før nogen af ægtefællerne dør, hvor det aftales, at den længstlevende skal have lov til at sidde i uskiftet bo.

En praksis, som også bruges i dag, men især, tror jeg det bliver brugt, hvis et ægtepar har børn fra tidligere ægteskaber. Min søster og jeg har selv skrevet under på, at vores stedfar får lov til at sidde i skiftet bo, hvis vores mor dør før ham. Og min mand og jeg har lavet de samme dokumenter, som mine sønner har skrevet under på, hvis jeg dør før min mand.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk