Frederikke Kirstine Nedder sidst fundet i Taarnborg sogn 1857

Startet af Hanne Jensen, 25 Jan 2016 - 22:07

Forrige emne - Næste emne

Hanne Jensen

Min tipoldemor, Frederikke Christine Nedder har jeg ikke kunnet finde. Jeg har ledt og ledt.

Er der nogen som er stødt på hende eller hendes familien, så vil jeg blive så glad. Min gamle faster og jeg har snakket meget om hvorfor hun sendte min oldefar, Heinrich Ludwig Friedrich Rattmann ca. 9 år gammel, alene til Silkeborg. Og hvor blev hans mor og far af. Faderen er måske død. Men moderen er åbenbart flyttet til Sjælland.
Vi vil så gerne finde ud af hvad der blev at Frederikke. Så hvis nogen er stødt på hende, vil jeg blive meget glad.

På forhånd mange tak
Venlig hilsen
Hanne


Min Oldefars dåbsattest:
I Året Attenhundrede og treoghalvtres, den attende August (1853 d. 18. Aug.) er født og Attende September (1853 d. 18. Sep.) døbt:
Heinrich Ludwig Friedrich Rattmann
Den nu i Stubbendorf sig opholdende, og førhen på Borghorster-Hütte tjenende Friederike Christine Nedder (uægte Datter af den i Lindhöft boende Moder og - - - Træfoged Christian Friedrich Pries) med for Tiden ved Militæret tjenende Ludwig Johannes Rattmann fra Godset Altbülk, uægtelig avlede Søn.
Dette bekræftes sub fide pastorali af mig.
Krusendorf d. 7. Nov. 1862   - - - - Pastor

Ud fra denne dåbsattest kan man udlede:
Frederikke har tjent på Borghorster-Hütte da hun blev gravid. Frederikke var uægte datter af .... som boede i Lindhöft, sammen med træfoged Christian Friedrich Pries.
Her kommer navnet Pries ind i billedet.

I folketællingen 1945, for landsbyen, Stubbendorf i Krusendorf herred, står der:
Frederikke Nedder er 20 år gammel, tjenestepige og født i Borgh(oved). Det vil sige Frederikke er født i 1825 i Borghoved.
At hun kommer fra Stubbendorf, som står i Henriks dåbsattest og i folketællingen.

Ud fra de oplysninger kan man konkludere flg.:
Frederikke Christine Nedder er et uægte barn, født i 1825 i Borghoved, i Stubbendorf. Hendes far var måske træfoged Christian Friedrich Pries eller så er det hendes stedfader. (Det er ikke lige til at tyde i dåbsattesten).
Hun har tjent hos Hinr: Crist. Hamann i Stubbendorf i 1845.

Hun må være blevet gravid i vinteren 1852 / 53 med Ludwig Johannes Rattmann fra godset Altbülk.

Frederikke Christiane må være rejst til Korsør sammen med sin mor, som også hed: Frederikke og hendes halvbror August Pries før 1856.

Her bliver hun gravid med Conducteur Jens Petersen på 26 år, fra København, mens hun tjente på Tårnborg Hovedgaard. Hun er da 32 år gammel. (Og alderen passer på den slesvigske Frederikke Neder)
De får sønnen, August Frederich Carl Petersen, den 24. august 1857 i Tårnborg.

Frederikke og Jens Petersen bliver gift, samme dag som sønnen August bliver døbt, den 30. oktober i Tårnborg kirke.
Forlovere ved brylluppet var hendes halvbror August Pries og Christen Jensen, som kom fra Korsør.

Faddere ved barnedåben var: Eggert Lages Kone på Hanklint, Kristen Jensens Kone i Korsør, Forpagter Truels Eggert Lage og Kristen Jensen. ((Kristen Jensen og Christen Jensen fra Korsør er samme person). Kristen og kone har både været forlovere og faddere.)


Ole Dorch

Frederikke fik også mindst et barn mere:

kbhv, København (Staden), Udenbys Vester Kvarter, Victoriagade 70A 4DD/15, 1. Sal a, 1290, FT-1860, D6968
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Petersen 28 Gift Jernbanebetjent  Sorø 
Frederike Nerler 34 Gift hans Kone  Krusendorph, Ekkernførde 
August Petersen 3 Ugift deres Barn  Tornholm, Korsør 
Barn. Ikke Døbt 6 Uger Ugift deres Barn  Kjøbenhavn 


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Hanne Jensen

Tusind tak.
I har virkelig været en kæmpe hjælp.

Min faster blev så glad, da jeg fortalte at jeg havde fundet Frederikke med jeres hjælp.

Mange tak endnu en gang  :)

Venlig hilsen
Hanne