Christen Andersen Riis, Hansted 1665 Hillerslev Herred ved Thisted

Startet af Carl Henrik Jeppesen, 22 Jan 2016 - 12:17

Forrige emne - Næste emne

Carl Henrik Jeppesen

Hej,

Christen Andersen Riis er medunderskriver på brev til kongen angående skudehandel i Hansted, Hillerslev, Thisted.

Jeg kan dog ikke finde ham andre steder omkring dette tidspunkt? Er der nogen som har viden om ham?

Stednavnet Riis i Hansted ser jeg tilknyttet flere personer i bl.a tingbogen og markbøger fra denne periode, men jeg kan ikke finde ud af hvor dette sted skulle være i Hansted. Er der nogen som kan hjælpe?

mvh
Carl Henrik

K. Thidemann

mvh K.Thidemann 9000

Carl Henrik Jeppesen

Hej,

Det kunne være et godt bud. Jeg har lige kikket efter på et kort fra  omkring 1848 og fundet stedet Risbjerge. Det ligger 1/3 af vejen til Klitmøller, men noget ude i det rene ingenting.

Men jeg kan ikke se på kortet fra 1848 om der er eller har været en eller flere gårde på området. Jeg kan se at der er en vej.

Jeg har heller ikke fundet nogen reference til Risbjerge eller Riis i tingbøgerne 1666 - 1688, så jeg er noget i tvivl.

mvh
Carl Henrik

Jens Yde

Riis er måske ikke et bestemt sted, men er i gruppe med efternavne som Sand, Strand, Klit og Hav.

I et brev fra Frederik den Anden i 1570 sættes strenge bøder for den, der ,,opslaae , oprykke, ophugge eller i nogen Maade ødelegge Marhallm, Hvideriisz, Seener, Klittetagh, Hiellme, Slie eller the Thorne, som groe paa Strandbakken eller udi Klitten ud mod Weserhaf . . . ."*)
*) Hvideriisz er det samme som gråris eller krybende pil  (Salix repens).

I Hjardemål Klitplantage og øst for Harbo Slette ligger et område kaldet  Gråris Sande.

Men det er måske for langt østpå. Nærmere Hansted ligger Flyvklit, Krægpøt og Kælderhule samt et område, der på et kort i 1790 blev kaldt Kjær og Morads.

Jørsby på Mors blev i 1439 stavet Jørsbod. En "bod" var et telt eller en
riishytte bygget som midlertidigt opholdssted for fiskere eller kvæghyrder.