FT 1850

Startet af Jørge Schultz Refsgaard, 19 Okt 2010 - 18:31

Forrige emne - Næste emne

Jørge Schultz Refsgaard

Jeg har et problem med FT1850 i Ansager Sogn, Ribe Amt. Opslag 10 viser i 3. linie Else Pedersdatter.
Hun er gift - men manden fremgår ikke. Under rubrikken "Personernes titel osv." er anført vedr. Else Pedersdatter: "Inderst. forfærdige Potter". Men hvad står der i næste lineie. Jeg tror det er noget med manden, for han lever stadigt på dette tidspunkt - selv om han altså ikke fremgår af FT for Ansager Sogn i 1850. 

Kirsten Tatt

Kvie by, 15. familie et hus
Hans Peder Hansen, 43, g, sognet, husmand og husfader
Ane Jensdatter, 33, g, Strellev, hans kone, forfærdiger potter
Else Pedersdatter, 55, g, Horne, inderst, forfærdiger potter, hendes mand tjener i Fyn

- det er ikke mig der er oversætteren, men Billund lokalarkiv der har en række folketællinger fra bla Ansager:

http://www.lokalarkiverbillund.dk/fkt/Fkt%20Ansager%201850.pdf

vh Kirsten

Jørge Schultz Refsgaard

Hej Kirsten

"Hendes mand tjener i" var jeg næsten også selv kommert frem til. Men Fyn - det giver ikke rigtigt nogen mening. Lokaliteten er formentlig en anden.

Men mange tak for svaret - og linket til Billund

mvh
Jørgen

Jørgen Sørensen

Jørgen, den er ikke så tydelig, har du ikke lige adgang til et arkiv, så har Bente Lindhart tilbud om opslag, måske er det tydeligere på filmen.
Venligst Jørgen - 2300

Anne Mortensen

Har du navnet på manden ?

Ribe, Øster Horne, Ansager, Kvie, Et Huus, 74 F1, FT-1845, B4418
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Simon Christensen   61    Gift      Inderste og Dagleier   Horne S, Ribe Amt
Else Pedersdatter   50    Gift      hans Kone, forfærdieg Potter   Horne S, Ribe Amt
Karen Marie Simonsdatter   14    Ugift      deres Barn   Heri S
Christen Simonsen   12    Ugift      deres Barn   Heri S
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Krabsen [urlhttp://www.krabsen.dk/stednavnebase/index.php][/url]
viser stednavnet Fynslund

Fynslund Lejrskov Anst Ribe  Bebyggelse.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jørge Schultz Refsgaard

Hej Anne

Du har ret - manden hed Simon Kristensen.

Jeg har ikke kunnet finde ham i FT1850 i Ribe, Vejle og Ringkøbing amt - og amterne på Fyn.

Jeg vil ikke afvise Fynslund i Lejrskov Sogn - men så er han kommet lidt langt hjemmefra. Han dør året efter som indsidder i Ansager sogn (Kvie) og konen dør nogle år efter som fattiglem i sognet. 
Så han har måske været parat til hvad som helst - til trods for hans relativt høje alder.

Tak for hjælpen

mvh

Jørgen

Karsten Madsen

Den 6 Nov 1851 er det vist ham, der kommer tilbage til Ansager.

AO Ansager 1844-1876 opslag 77 (#50)

Jørge Schultz Refsgaard

Hej Karsten

Du har helt sikkert ret. Jeg har forgæves ledt efter hans afgang fra Ansager Sogn - han er jo i dette sogn ved FT 1845.

Desværre skriver præsten ikke, hvilket sogn han kommer fra ved tilbagekomsten til Ansager Sogn i 1851. Der står vist en eller anden lokalitet, han kommer fra - men det kan jeg ikke tyde. I det hele taget har jeg det lidt svært med skriften i dette sogn!! 

mvh
Jørgen