Christian Valdemar Schultz, født København ca. 1849

Startet af Ulla Maria Olsen, 13 Mar 2011 - 20:14

Forrige emne - Næste emne

Ulla Maria Olsen

Jeg søger hjælp til at finde Christian Valdemar Schultz og hans ophav i det sjællandske. Ved hans døtres fødsler (eks. Dorthea Schultz 1. august 1881, Vindblæs Sogn, Randers Amt) står der i kirkebogen, at han er fra København og i FT1880 står:

Randers, Gjerlev, Vindblæs, Lystrup By, Vindblæs Sogn, et Hus, 5, FT-1880, C6269
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:   
Kristen Valdemar Schulst   31    Gift   Husfader, Arbeidsmand   Kjøbenhavn   
Jensine Kjerstine født Jensen   26    Gift   hans Hustru   Vive Sogn, Aalborg Amt   
Maren Kirstine Schulst   5    Ugift   deres Barn      Her i Sognet   
Magdelene Schulst   1    Ugift   deres Barn      Her i Sognet

Han må vel være fra ca. 1849 så? Bemærk; fornavn og efternavn staves anerledes her.

Jeg kan finde en med mellemnavnet Oscar i FT 1850:

København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Christianshavn kvarter I, Brogade nr.13, 1 bagsal, 61, FT-1850, C1881
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:   
Christian Rudolph Schultz   28    Gift      politibetjent, huusfader Kjøbenhavn
Karen Margrethe født Møller   29    Gift      konen   Do.   
Albertine Christine Schultz   7    Ugift      datter   Do.   
Christian Oscar Wald. Schultz   3    Ugift      søn   Do.   

Johannes Carl Christian Schultz   2    Ugift      do.   Do.

Men det stemmer jo ikke HELT med hans alder og mellemnavnet Oscar findes ikke i det senere kilder jeg har fundet i det jyske.

Hvilken kirke hører Brogade nr. 16 under? Så kunne jeg måske tjekke afgangslister for at se om han skulle føre til MIN Christian i Falslev i Jylland. Hvis det skulle være Vor Frelser, så har de ikke afgangslister for den periode :(

Jeg har ikke kunnet finde Christians bryllup med Jensine Kjerstine Nielsen. De er ikke gift i Vindblæs, hvor døtrene er født. De fik i alt 4 døtre og den første (Maren Kirstine f. 6. maj 1875) er uægte. Den næste (Marie Magdalene f. 11. okt. 1878) er ægte, så de må være blevet gift der imellem.

HÅBER, HÅBER, HÅBER at nogen kan hjælpe mig finde Christian og hans forældre og dermed hjælpe mig videre med slægtsnavnet Schultz!

Poul Petersen


Hej Ulla
Brogade
Kvarter: Christianshavn
Sognetilhør i 1890: Vor Frelsers
Sognetilhør i 1918: Vor Frelsers
Øvrige forhold i 1918:
                  Postdistrikt: C
                   Politikreds: 4
                  Forsørgelsesdistrikt: 5B
                  Værgerådskreds: 5
Ændringer:
1938. Gaden nedlagt.

Også kaldet Christianshavns Brogade.

Mvh
Poul G. Petersen



Ulla Maria Olsen

Tak - det bekræfter desværre mine anelser. Vor Frelser har nemlig ikke afgang/ankomstlister for den periode :(

HVIS det da over hovedet er den rigtige Christian  ???

Ulla Maria Olsen

Er der mon nogen der kan hjælpe mig videre eller foreslå steder jeg kan lede eller instanser jeg kan opsøge?

Ulla Maria Olsen

Jeg mangler stadig hjælp til denne - f.eks. med brylluppet Christian og Jensines bryllup, der må være foregået mellem uægte datter Maren Kirstine (f. Vindblæs 6. maj 1875) og ægte datter Marie Magdalene (f. Vindblæs 11. okt. 1878). Jeg har tjekket Vindblæs KB derimellem og der er de IKKE gift.

Andre forslag og tips modtages med kyshånd! :)