Hvem var Jens Pedersens far, Skamstrup 1733

Startet af Leif Sommerdal, 13 Mar 2011 - 18:37

Forrige emne - Næste emne

Kaare Grodal

Hej Egon

Det er kun fæstebrevet der kan fortælle om det var en gård Thomas Ipsen fæster på folie 162. Det fæstebrev bør også være udstedt efter Thomas fik børnen mener jeg.

Der er 84 skifter med en Jep i Frydendals skifteprotokol, inc. Bodil Ipsens mors 1725, hvor Bodil står som trolovet med Anders Christensen. Der er ingen Thomas eller Johanne i den familie, så Thomas hustru må være halvsøster til Anders Christensen.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Egon Hansen

Hej Kaare.
Tak for mailen. Ja nu kan jeg godt se  at ser er et skifte efter Jeppe Pedersens kone, og at bl.a. Bodil Ipsdatter er nævnt. S¨skal vi bare have Jeppe gift igen og have ham "slået ihjel" og hans nye enke gift med Jens, for at finde Johanne! For hun må bestemt være yngre end Bodil !

Men prøv ar se på Thomas Ipsons søn Jens, hans dåb. Jeg skrev vist er AO nummer, Jeg syntes bestemt der er en fadder fra Jordløse! Jeg har forsøgt at slå ham op i OE,Uden held
men det er jo også mange år efter!

Måske skal jeg søge Thomas 's familie der!

Og så er det forresten ØV; ØV og atter ØV! Jeg burde allerede for lang tid siden, da jeg fik tippet om at den Søren Andersen, som i folketællingerne blev opgivet til at være født,henholdsvis i Skanstrup og Jyderup, kunne være ham som var døbt i Frydendal i 1786 nu også var den samme som Søren Andersen som blev gift med Lisbeth i Jyderup i 1811.men da han ved sin mors død i 1809 iflg skiftet var hjemme og hjælpe sin stedfar som var væver, var jeg sikker på at det var den rigtige!

Men ak, et opslag i lægdsrullen afslører at Anders Jensens søn Søren, endnu opholds sig i Sørninge både i 1811 og 1814, selv om Søren Andersen og Lisbeth fil børn sammen i Jyderup både i 1812 og 1814!

Jeg skal altså igang med at finde en helt ny familie! Jeg syntes dog at jeg på grund af den hjælp jeg har fået her og på Lokalarkivet i Jyderup bør gøre arbejdet færdigt sa langt jeg kan komme.

Mvh Egon Hansen





Kaare Grodal

Hej Egon

Da du ledte i lægdsrullen fandt du så ikke ham i Jyderup 1814, for han var af Lindholdtgården ved vielsen, og den ligger i Skamstrup sogn, så det er i Skamstrup han skal findes i 1811. I FT 1787 er der kun 10 Søren Andersen under 10 år i hele Holbæk amt, og ham fra Bennebo er den eneste i Tuse herred, og så er der 1 i Kvanløse på 1 år.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Egon Hansen

Hej Kaare.

Nej desværre.Anders Jensens Søren opholder sig i Sørninge både i 1808, 1811 og 1814!
Derimod fandt jeg i Jyderup 1814 en Søren Andersen,søn af Else Sørensdatter. Han er født i Birkenæs i Holmstrup. Han bliver døbt nytårsdag 1791 som Rasmus Larsens steddatter , Elses søn, og som barnefar udlægges gift gmd i Tornved, Anders Ipsen!

Søren opdrages hos Rasmus Larsen i Holmstrup, og tjener på Rangle Mølle da han konfirmeres i som 17-årig, med vedtegningen "gode kundskaber"
 
Så er det bare om han er den rigtige Søren, han er jo 5 år yngre! og Væveren kan jo være kasseret på sessionen, jeg kunne i hvert fald ikke finde andre som hed Søren Andersen i Jyderup i 1814. Den nye Søren er i følge lægdsrullen kommet fra Holmstrup til Jyderup med lægdsrullebetegnelsen F 181 i tilgangsrullen, og med oplysningen at han kom fra lægd 61 hvor han havde nr 140.

Du skriver fæsteprotokol side 162 for Thomas Ipson. Hat du den? overtog han efter en som hed Jens?, altså hans svigerfar?

Så skal jeg "bare" have fundet ud af hvad der blev af Anders Jensens Søren efter moderens død i 1809, så kan Jyderup lokalarkiv få en anetavle med kommentarer til glæde for andre slægtsforskere-

Mvh Egon


Kaare Grodal

Hej Egon

Hvis det er din Søren Andersen der dør 15 feb 1860, 78 år gl, hmd af Rådbjerghus er han født 1782 -84. Det passer med FT 1834, 45 og 50, og så er de to du har for unge, men folketællingerne og FS har ikke noget bud i Skamstrup og Jyderup.

Er du sikker på at Anders Jensens Søren var den eneste Søren A. i Skamstrup 1811, for der var din Søren jo ifølge vielsen.

Det eneste jeg har omkring Thomas Ipsens fæstebrev er at det drejer sig om en ejendom i Skillingested og det er folie 162. De må være 1748 efter jeg har undersøgt de fæstebreve jeg har. Årsagen til jeg har folien på Thomas fæstebrev er, at jeg har forsøgt at digitalisere registeret fra Frydendals fæsteprotokol II og III men opgivet det, så oplysningerne er meget tilfældige, men folie 162 passer godt med Thomas og Johannes trolovelse.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Egon Hansen

Hej Kaare.
Min erfaring og talrige indlæg her siger mig at vi ikke skal tage folketællingsaldre alt for nøje, men jeg syntes nok at dødsalder så sent burde passe bedre ,men de to varierende fødestedsangivelser, og manglende børn på de to steder dik mig til at se bort fra årstallet da mors kusines barnebarn skrev til mig efter at hun for snart et år siden havde set at jeg var på tråden, at hun havde fundet Søren Andersens dåb i Frydendal kirkebog.

Derimod syntes jeg at ham der er født ultimo 1790 (han ville jo kun være godt tyve år ved vielsen ) er for ung til at passe. men for en sikkerheds skyld slog jeg ham op i kirkebogen.

Med hensyn til Lægdsrullen, kan man jo aldrig være helt sikker. Jeg startede med Jyderup 1814, hvor jeg var helt sikker på at finde Søren Andersen i Jyderup. men der var ingen der svarede til mine oplysninger. Derimod var der både 1808, 1811 og 1814 Anders Jensens Søren, født i Bennebo, og i alle tre hovedruller angives opholdsstedet til Sørninge!

Nu vidste jeg ikke nøjagtigt hvor Lindoldsgården (eller Lindholts Gård, som jeg tidligere i Dis-forum har fået at vide var den rigtige adresse, og at den skulle ligge på grænsen mellem Jyderup og Skamstrup) lå eller om det kunne passe med opholdssted "Sørninge"!

Du ved sikkert hvor hurtigt tiden løber på atkivet. Og den rulle hvor jeg fandt den anden Søren var så utydelig med fødested, at jeg måtte slå op i yderligere 3 bøger før jeg med en arkivars hjælp fandt ud ad at der stod Birkenæs, og hvem f..... kunne vide at det lå i Holmstrup sogn! ( arkivaren slog op og læste at det var betegnelsen for en nu nedlagt bebyggelse nær Holmstrup, og Elses stedfar, Rasmus Larsen er da også i DDA  i 1801 angivet angivet familie 36 i Holmstrup bye)

Mvh  Egon

Kaare Grodal

Hej Egon

Du har ret i at din Søren Andersen er en hård nød at knække, men har du kontrolleret hans fæstebrev på Jens Sørensens hus nr. 4 i Jyderup 1812, Bjerbygaard fæsteprotokol folie 249?

Hvis ikke skal du igen en tur på LAK, og hvis fæstebrevet ikke siger noget om Sørens fødested, vil jeg foreslå du kontrollerer lægdsrullen for Skamstrup 1811 igen.

Lindholdt i dag er en så stor gård, matr. nr. 4 Skamstrup by, at den er nævnt med navn i topografisk atlas 1:100.000. Den ligger på den tange Skamstrup by skyder ind mellem Bennebo by og Katrineberg by i Holmstrup sogn. Hjortespringshuset hvor Thomas Ipsens "svoger" døde 1751 ligger ved Lindholdtgaard.

Kan det tænkes at din Søren er flyttet til Jyderup, selv om han stadig står i rullen for Skamstrup?
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Egon Hansen

Hej Kaare.
tak for mailen.
Jeg har netop fået at vide at jeg har fået flere film hjem fra SA til Kalundborg bibliotek, deriblandt  pog Bjergbygaards fæsteprotokol.Da jeg så ville reservere filmsfremviseren til på onsdag fik jeg at vide at fremviseren var ude af drift.
Nu har spurgt om de tør låne filmene videre til Slagelse som ikke selv har hjemlånstilladelse fra SA, eller hvornår de regner med at være klar igen.
Ellers må jeg se at finde lokalarkivet i Svindinge. Jeg har heldigvis mimrekort til hele Vestsjælland.

M.h.t. Lægdsruller, så regnede jeg ikke med at Søren kunne blive stående i Skamstrup lægd når han permanent var flyttet til Jyderup,så da han ikke var at finde der, men var opført i Skamstrup,med opholdssted i Sørninge, føldte jeg mig sikker på at den familie som jeg ellers havde fulgt tilbage i Frydendals fæsteprotokol og Aurelias skifter var en svipser, og da den 5år yngre Søren i Jyderup var den eneste "Søren" jeg kunne finde i Jyderup 1814 søgte jeg ikke videre frem.

Næste gang jeg kommer til København bliver sidst i April hvor jeg er tilmeldt et foredrag om politiarkiver, netop på LAK. Så håber jeg at jeg er blevet klogere på Søren og Lisbeth inden da.

Foreløbig har jeg ikke fundet mere om Anders Jensens Søren i Skamstrup kirkebog og han ser heller ikke ud til at være i folketællingen 1834 i Skamstrup.


Mvh  Egon

Leif Sommerdal

Nej - hvor er det ærgerligt, at jeg ikke har fået mail om, at der er kommet nyt i tråden. Det er jo ved at udvikle sig til et helt slægstsforskningskursus.
Jeg håber, at jeg med dette indlæg er med på mailtråden igen - det er jo trods alt også en del af min familie.
Fortsat god jagt. Jeg må se at få læst detaljerne op.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Kaare Grodal

Hej Leif

Som jeg har forstået det med mail med svar kommer der kun en ny mail, hvis man har læst de foregående.

Har du set skiftet med Niels Clemmensens far?

Med hensyn til Søren Andersen i Jyderup står han som født i Skamstrup i FT 1850, 55 og 60. I Skamstrup kan vi kun finde Ane Thomasdatters Søren, så mon ikke han dukker op i lægdsrullen for Jyderup på et tidspunkt. Med mindre han bliver slettet i utide vil han stå i rullen til til han fylder 45 år i 1831.

Sørens tilladelse til at sidde i uskiftet bo med mindreårige børn, er formodentlig givet med kgl. tilladelse, så skifteprotokollen har nok ikke flere oplysninger der kan fortælle noget om Søren end det Aurelia har.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Leif Sommerdal

Hej Kaare,

Jeg havde ingen ulæste mails om dette emne i min mail, så noget er gået galt, men nu er jeg på banen igen :)

Jo tak, jeg har set at Clemon Jensen havde et skifte.

Søren Andersen og Ane Thomasdatter siger mig ikke s meget endnu, men når jeg får læst resten af tråden igennem er jeg nok med igen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Egon Hansen

Hej Leif.

Rart at se dig igen. Som du sikkert har set hænger vores "familieskab" i en tynd tråd, hvis der ikke er sket en fejl i lægdsrullerne.

Anders Jensen og Ane Thomasdatters søn Søren står atadig i Akamstruprullen som opholdende sig i Sørninge, medens min Søren Andersen fra 1811 bor i Jyderup og får børn døbt der.

Selv om det måske ikke er min familie, ville jeg gerne om jeg kunne lave en anetavle for den Søren Andersen, som jeg nu nogen tid har arbejdet med, og aflevere den til Lokalarkivet i Jyderup, til hjælp for andre forskere.

Det forudsætter bare at jeg kan afslutte Søren Andersen som probant, enten han så bliver væver i Jyderup og gift med Lisbeth (det håber jeg, jeg orker næsten ikke at finde en anden Søren Andersen!), eller hans skæbne bliver en helt anden.

Derfor har jeg brug for jeres hjælp!

Mvh, både til dig og Kaare, og alle andre som ved noget om Skamstrup og Jyderup-

Egon

Leif Sommerdal

Hej Egon,

Jeg skal holde øjne og ører åbne, da jeg kommer vidt omkring i det Holbækske område
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Egon Hansen

Hej Kaare.

Det var da vist noget vrøvl jeg skrev om at "få Jeppe slået ihjel og hans nye kone gift med Jens" Det skifte fra 1725 og deraf følgende konsekvenser (Jeppe bliver året efter gift med Caren Larsdatter) er jo irrelevant når Johanne Jensdatter, som bliver gift med Thomas Ipson  er født før. men efter Jeppes børn som nævnes i skiftet.

Men selvfølgelig er Johanne Jensdatter da søster til Anders Christensen i Hjortespringshuset og ikke til hans enke, Bodil Ipsdatter!

Der dør en Christen Andersen (skifte 19 okt 1693) i Tommerup fra nogle mindreårige børn, men vi kan jo ikke se om hans enke bliver gift med Jens! ( og jeg har ikke fundet hverken Jens eller Birgitte som døde, med en datter Johanne og en søn Ghristen, som kunne passe med Thomas Ipsons senere kone!)

Mvh  Egon


Kaare Grodal

Hej Egon

Du har ret i at Birgitte Christensdatter i Tømmerup tilsyneladende ikke bliver gift igen, og der mangler også en Karen Christensdatter i skiftet efter hendes husbond Christen Andersen 1693.

FS har kun en Birgitte Christensdatter gift i Undløse før 1713 og det er i 1665 med en Jørgen Clausen.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Egon Hansen

Hej Kaare.

Hov ja, jeg burde nok have tænkt på at Aurelia ikke har Ø på sin computer. Jeg skænkede det ikke en tanke at Frydendal havde gods så langt væk.Jeg søgte bare efter Anderts Christensens stedfar, Jens for at finde Johanne Jensdatters forældre, for mon ikke TYhomas ophav skal findes i Jordløse,jeg tænker på fadderne til hans søn, men der er jo heller ikke en kirkebog der er gammel nok.

Mvh Egon

Kaare Grodal

Hej Egon

Mon ikke Søren Pedersens kone fra Jorløse er søster til enten Thomas eller Johanne, men hendes navn får vi nok ikke.

Jorløse kirkebog starter godt nok 1736, men der er store huller. I OE er der en Søren Pedersen på 66 år i første ægteskab med en jævnaldrende hustru også i første ægteskab. Hun kan være Jens Thomasens gudmor. Søren findes ikke i FT 1787, så han må være død inden kirkebogen begynder igen 1782.

Jordløse er også mangelfund med skifter, så hvordan Søren og hustru er i familie med dem i Skillingested forbliver nok uvist.

Fæsteprotokollen er vist sidste spinkle mulighed for at finde Thomas fødested.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Jens Ole Jensen

#47
Peder Nielsen og Margrethe Rasmusdatter fik en datter Anne Margrethe Pedersdatter mellem deres trolovelse 10/4 1729 og deres vielse 23/10 1729
Hun blev født 26/6 1729 opslag 29

Jeg forstår ikke rigtig den om hvis det ikke står i FS er det ikke rigtigt?
FS er vel Familysearch - men den er da fyldt med fejl men i´nd imellem er der guldkorn.
Jeg har mødt "slægtsforskere" i Amerika pr. mail som mener at FS er mere rigtig en kirkebøgerne.
Jens Ole Jensen

Leif Sommerdal

Hej Jens Ole,

Jeg går ud fra, at det er vedhæftede indførsel, som du har set.
Hvor ser du at der står Anne Margrethe Pedersdatter?


Jeg er i øvrigt helt enig med dig om FS

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Jens Ole Jensen

Eodem (Dominica Secunda) hafde Peder Nielsøn af Syvendekiøb en datter til daaben kaldet ???
Som Hans Pedersøns hustru i Skellingsted stod med.
Faddere var: Peder Jensen Skamstrup, Anna Hansdatter Skellingsted, Jørgen Nielsens, Emmmich Nielsens og Jens Hansens hustruer, alle af Syvendekøb.

Ser lige i mine notater at der ikke står et navn men at jeg antager at det er Anne Margrethe
Undskyld fejlen - men hun er det eneste barn jeg ikke kan finde af nedenstående

Her er skifterne fra anden hjemmeside:
Skifteprotokollen for Frydendal:
Den 16.juli 1757 skifte efter husmand Peder Nielsen (Clemmensen) i Simmenfeld imellem enken Else Marie Nielsdatter og afdødes børn i 1.ægteskab: Niels Pedersen i Syvendekøb, Jens Pedersen 24 år, Rasmus Pedersen 16 år, Lars Pedersen 13 år, Frands Pedersen 10 år, og en datter Anne Margrethe Pedersdatter. Enkens lauværge Niels Jensen i Boesmosehus.
Enken afstår huset til Michaelig ??, til sin stiftsøn Niels Pedersen mod aftægt.


Frydendal Skifteprotokol:
Den 26.marts 1813 registrering efter udflyttergårdmand Jens Pedersen i "Cronen" som gården blev kaldt i Skamstrup, død i aftes, til skifte imellem enken Maren Olsdatter og afdødes børn: 
  Peder Jensen 53 år gårdmand i Tømmerup,
  Margrethe Jensdatter forhen gift med Ove Johansen gårdmand i Skamstrup, er død har efterladt:   Johan Ovesen 21 år, Niels Ovesen 19 år, Hans Ovesen 16 år, Jens Ovesen 14 år, Lars Ovesen 11 år, Maren Ovesdatter 23 år, Else Ovesdatter 9 år.
  Maren Jensdatter gift med husmand Christen Poulsen Nørreskov ved Tømmerup,
  disse 3 ældste er af 1.ægteskab med Anne Pedersdatter.
Med hans nulevende enke Maren Olsdatter 3. børn:
  Mathias Jensen 18 år,
  Ane Jensdatter gift med boelsmand Jacob Larsen i Benneboe,
  Ellen Jensdatter gift med indsidder Lars Larsen i Skellingsted.
Enkens lauværge gårdmand Morten Jensen ibid.
Jens Pedersen havde før sin død opsagt sit fæstebrev, der skulle være syn og taxation inden skiftet kunne sluttes.
Skiftet sluttet 11.oktober 1813. Intet til arv.

Jens Ole Jensen

Leif Sommerdal

Du behøver ikke at undskylde - vi gør alle antagelse fra tid til anden. Det der gør det spændende er jo, at vi kan få dem udfordret her.

Jeg er nu ganske overbevist om, at Ane Margrethe Pederdatter er fra 1743 jf. samme skifte, som jeg har fundet her

Peder Nielsen Clemmedsen hmd i Simmenfeld     16 Jul 1757   pg 91
2WIFE:   Else Marie Nielsdtr
1WIFE:
CH:      Niels Pedersen   boende i Syvendekiob
         Jens Pedersen    24
         Rasmus Pedersen  16
         Lars Pedersen    12
         Frands Pedersen  10
         Ane Margrethe Pedersdtr  14
wgd: Niels Jensen i Boesmossehuus
[Frydendal gods, Holbaek; Bk 2 1747-1769; film 41151]

Det andet skifte findes sammested og lyder:

Jens Pedersen gmd i Cronen, Skamstrup         26 mar 1818   pg 1619 1643 1645 1647 1648
2WIFE:   Maren Olsdtr
CH:      Mathias Jensen   18 home
         Ane Jensdtr      = Jacob Larsen bmd i Benneboe
         Ellen Jensdtr    = Lars Larsen inds i Skiellingsted
1WIFE:   Ane Christensdtr
CH:      Peder Jensen     53 gmd i Tommerup
         Margrethe Jensdtr        (dod) = Ove Johansen gmd i Skamstrup
           CH:   Johan Ovesen     21 gmd i Skamstrup
                 Niels Ovesen              19 ungkarl i Skamstrup
                 Hans Ovesen               16
                 Jens Ovesen               14
                 Lars Ovesen               11
                 Maren Ovesdr     23 (= Jorgen Jensen soldat)
                 Else Ovesdr      9
         Maren Jensdtr = Christen Poulsen hmd i Norreskov, Tommerup
BRO:  Hans Johansen hmd i Skamstrup
curator:  Frands Pedersen inds i Skamstrup
wgd: Morten Jensen gmd i Skamstrup / Peder Olsen  / Mads Svendsen i Simmendefeld (by: Christen Pedersen Senild i Frydendahl)
[Frydendal gods, Holbaek; Bk 3 & 4 1761-1816; film 41152]

Her er dog læst forkert, det skulle være 1813.

Jeg har dog ikke (endnu) fundet Ane Margrethe i kirkebogen. Det er jeg ikke nået til.

Måske skulle vi udveksle vores fælles data, så vi kan få verificeret vores optegnelser. Jeg er i hvert fald interesseret i at blive klogere/bedre informeret, og det ser ud til, at du har en anden type oplysninger end jeg har.

Her er - i overskrifter - mine notater om Peder Nielsen:

Peder Nielsen

   Født:   1703    I:   Skamstrup, Tuse, Holbæk 
   Døde:   Juli 15 1757 (‎~54‏ år gammel)   I:   Simmenfeld,Skamstrup, Tuse, Holbæk 
      
Begivenheder i Peder´s liv:

1703             Fødsel
Skamstrup, Tuse, Holbæk
1703
fs      


1729    Alder ‎~26‏        Ægteskab med: Margrete Rasmusdatter
Skamstrup, Tuse, Holbæk
Okt 23 1729
Skamstrup 1720-1771 opsl 30      


1730    Alder ‎~27‏        Søns fødsel: Niels Pedersen
Skamstrup, Tuse, Holbæk
1730 Juli       


1732    Alder ‎~29‏        Søns fødsel: Jens Pedersen
Syvendkøb, Skamstrup, Tuse, Holbæk
1732
Skamstrup 1720-1771 opsl 44/1      


1739    Alder ‎~36‏        Søns fødsel: Rasmus Pedersen
Simmenfeld, Skamstrup, Tuse, Holbæk
1739
Skamstrup 1720-1771 opsl 72      


1742    Alder ‎~39‏         Datters fødsel: Caren Pedersdatter
1742
opsl 72      


1743    Alder ‎~40‏         Datters fødsel: Ane Margrete Pedersdatter
1743       


1745    Alder ‎~42‏         Søns fødsel: Lauritz Pedersen
1745
opsl 93      


1748    Alder ‎~45‏        Søns fødsel: Frands Pedersen
Simmenfeld, Skamstrup, Tuse, Holbæk
1748
opsl 109      


1753    Alder ‎~50‏        konens død: Margrete Rasmusdatter
Skamstrup, Tuse, Holbæk
1753 Aug
Skamstrup 1720-1771 opsl 137      


1757    Alder ‎~54‏        Død
Simmenfeld,Skamstrup, Tuse, Holbæk
Juli 15 1757       

1757    Alder ‎~54‏       
Skifte som vist ovenfor

1757             Begravet
Skamstrup, Tuse, Holbæk
Juli 24 1757
fs
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Jens Ole Jensen

Jeg har
26/6 1729    Navn nævnes ikke døbt i Skamstrup 1720-1777 opslag 29
?/7 1730    Niels Pedersen døbt i Skamstrup 1720-1777 Opslag 31
24/2 1732   Hans døbt i Skamstrup 1720-1777 opslag 40
1/1 1733                Jens Pedersen døbt i Skamstrup 1720-1777 Opslag 44 – døde 25/3 1813 i Skamstrup
              Flyttede til Simmenfeld hvor han var Husmand
1/2 1739    Rasmus Pedersen døbt i Skamstrup opslag 72
1/4 1742    Karen Pedersdatter døbt i Skamstrup opslag 82
15/4 1745   Laurids Pedersen hjemmedøbt i Skamstrup opslag 93
28/4 1748   Frands døbt i Skamstrup 1720-1771 opslag 109
12/8 1753    Hustru begravet Skamstrup 1720-1771 opslag 137
1755   Gift med Else Marie Nielsdatter Skamstrup 1720-1771 opslag 143
1757   Peder begravet Skamstrup 1720-1771 opslag 157

Vi er ikke helt enige blandt andet har jeg Hans døbt 1732 og Jens ikke i 1732 men 1733

Hans må være død før 1757. Anne Margrethe kan jeg ikke finde i 1740?

Jens Ole Jensen

Egon Hansen

Hej Kaare.
Jeg håber du stadig ser denne tråd.
Nu har jeg været i København og set på de lægdsruller igen.
Anders Jensens Søren bliver tilsyneladende i Skamstrup sogn: 1811 nyt nr 117, opholdssted Sørninge. 1814: 95.  1817: 72.  1820: 52.  1823: 48 opholdssted stadig Sørninge.  slettet 1824.
Jeg har gennemsøgt afgangslister 1823 til 1835, døde mænd samme periode, gifte :samme periode.
Jeg kan ikke finde ham i folketælling 1834, hverken i Skamstrup eller i hele Tuse herred.
Der er ikke andre som hedder Søren Andersen i Skamstrup lægdsrulle i 1811.
Der vil altså sige at min Søren Andersen fra Lindoldsgaarden i 1811, er ikke i lægdsrullen!
Men født omkring 1782 -84 må han jo også have været på session og evt aftjent sin værnepligt (eller være kasseret) før 1811!
Har du en bedre ide? eller hvor finder jeg ham?
Nå, det var ærgeligt at den anelinie slutter her.
Tilbage står så at finde Anders Jensens Sørens videre skæbne, så lokalarkivet kan få ham og hans anetavle, hvis den evt kunne glæde andre, jeg syntes bare ar der skulle være en afslutning på Søren.
Ideer søges!
Er der andre på tråden som kan hjælpe er de meget velkomne, både med Søren Andersen fra Lindoldsgaarden og Anders Jensens Søren.

Mvh  Egon

Kaare Grodal

Hej Egon

Din Søren Andersen ser rigtig slem ud.

Det vi ved om ham, som jeg ser det, er at han ifølge FT 1845 er født i Jyderup, fra FT 1850 til død er han opført som født i Skamstrup. Skamstrup kirkebog, kan vi vel blive enige om, kun har en Søren Andersen født 1780-87, og der kun er en Søren (Andersen) under 10 år i Skamstrup og Jyderup i FT 1787 ifølge DDA og ingen der begynder med Søfren i hele Holbæk amt.

Mit bedste bud på en løsning er, at spørge eksperterne i Lægdsruller om det kan tænkes, at de lokale myndigheder har glemt at flytte din Søren Andersen fra Sørninge til Jyderup. Det spørgsmål hører vist til i "metode og teknik".
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Jette Mejnertsen

Hej.

Jeg fandt jeres indlæg, fordi jeg googlede Frants Rasmussen i Bennebo(som også er en af min mands aner).

Nu har jeg læst og tegnet jeres indlæg, men er åbenbart for tungnem til at finde forbindelsen mellem Jens Pedersen og Frants Rasmussen.

Er der en af jer, som vil bruge lidt tid på at åbne mine øjne?

mvh
Jette Mejnertsen
4340 Tølløse
PS. Vores slægt går videre gennem datteren Ellen Frandsdatter, som bliver gift med Niels Christensen.

Kaare Grodal

Hej Jette

Passer din Frants Rasmussen med denne:

Ellen Andersdtr i Benneboe             18 May/15 Jul 1713            pg 191
HUSB:    Rasmus Nielsen
CH:      Frands Rasmussen 15         
         Niels Rasmussen  13
         Ane Marie Rasmusdtr  11
         Anders Rasmussen 8
         Margrethe Rasmusdtr      6       
         Jens Rasmussen   5
         Ane Rasmusdtr    2
SODSK.CH: Jens Miltersen/ Jens Meltesen i Benneboe
[Frydendal gods, Holbaek; Bk 1 1692-1742; film 41151]

Er din Frants svoger til Jens Pedersen Clemmensen, for Maren er Jens P Clemmensens hustru



Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Jette Mejnertsen

Ja det har jeg også. Men der er gåetr en klap ned, for jeg kan ikke se forbindelsen.

mvh Jette

Kaare Grodal

Hej Jette

Jeg fik rodet rundt i navnene, Jens Pedersens forældre var Peder Nielsen Clemmensen og Magrethe Rasmusdatter. Margrethe og Frants er søskende, så Frants er morbror til Jens Pedersen f. 1733 i Syvendekøb
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Jette Mejnertsen


Egon Hansen

#59
Hej Jette.
Frants Rasmussens første kone, Maren Jensdatter, var datter af Jens Mortensen og Maren Andersdatter.
Efter Jens Mortensens død bliver Maren gift med Jens Andersen, som overtager fæstet af gården.
Ved skiftet efter Jens Mortensen var der en aftægtskone, Maren Nielsdatter, enke efter Anders Nielsen ,på gården. Jeg gætter på at det er Marens forældre, som måske har haft gården i Skellingsted før Maren bliver gift med Jens?
Så mangler vi bare at se i matriklen 1688 om det er rigtigt!
Du kan se mere om det "familieforhold" i Leif og mit indlæg af 15 marts.
Mvh  Egon