Mysteriet om Frederik Ditlev Mikkelsen, f. 1850 i Falling, Århus Amt.

Startet af Ellen Marie Kaae, 16 Jan 2016 - 12:30

Forrige emne - Næste emne

Ellen Marie Kaae

Jeg har rigtig svært ved at finde rede i Frederiks liv og færden. Så meget ved jeg:

Han er født den 24. marts 1850 i Falling  sogn som søn af Mikkel Sørensen og Sidsel Nielsdatter Falling 1848- 67, opsl. 10. Han er den mellemste af 3 drenge, og familien flytter på et tidspunkt mellem 1860 og 1864 til Hundslund.

Frederik er konfirmeret i Hundslund i 1864 (opsl. 148, nr. 9)
Han er i lægdsrullen , tilgangslisten 1865, lægd 257, opsl. 147 og i den omskrevne fra 1877, opsl. 82. Som jeg læser det, har han været i Hundslund i hvert fald fra konfirmationen i 1864, og indtil han slettes i lægdsrullen i 1885.

Men så enkelt er det ikke. Han findes ikke i FT 1880 i Hundslund. Af kirkebogens til- og afgangslister for Gylling fremgår det, at både han og hans storebror Søren flytter til Gylling den 1. maj 1869 og rejser igen 1 år efter. Frederik flytter tilbage til Hundslund, og Søren til Gosmer.

Noget tyder på, at Frederiks ophold i Gylling fik følger. Tjenestepigen Johanne Christensen fik en søn, Christen, den 18. nov. 1870 (Gylling, opsl. 84). Faderen er ikke angivet, men Christen fik efternavnet Frederiksen – og det har ingen rødder i hendes familie. I 1876 fik hun også en datter, som blev døbt Frederikke Frederiksen. Lille Christen kom i pleje hos Frederiks mor i Hundslund:

Aarhus, Hads, Hundslund, Tvinballe By, 13, et Hus, 278, FT-1880, C6502
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Sidsel Nielsdatter   56   Gift   Husmoder      Gylling Sogn, Aarhus Amt
Christen Frederiksen   9   Ugift   hendes Plejesøn      Gylling Sogn, Aarhus Amt

Christen "udvandrede" i 1890-erne til Brønderslev, hvor han blev gift og fik en masse børn. Den ældste blev døbt Frederik Ditlev. Og i 1903 besøgte Frederiks storebror, Søren, Christen og hans kone Helvine i Brønderslev og stod fadder til deres 5. barn, Rikard. Ingen af Christens børn er opkaldt efter Frederiks brødre, Søren og Rasmus Peder.

Frederik bliver gift i Fårup Kirke, Århus amt, den 7. december 1878 med Karen Marie Knudsen (opsl. 115).  Det fremgår, at Frederik er tjenestekarl på Tousgaard. Parret får en datter 7. marts 1879 (Fårup kirkebog, opsl. 67) Her ser det ud, som om de bor i Fårup.

I 1880 er Frederik stadig på Tousgaard i Brabrand:
Aarhus, Hasle, Brabrand, Brabrand Bye, 1 Gaard, Tausgaard, 155, FT-1880, D2257
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Iver Peter Theodor Qvistgaard   49   Gift   Husfader, Jægermester, Proprietær      Aarhus
Clara Emilie Friis   45   Gift   Husmoder      Lyngby Sogn, Aarhus Amt
.....
               
Frederik Ditlev Mikkelsen   29   Gift   Tjenestefolk      Falling Sogn, Aarhus Amt
....

Om jeg er sikker på, at det er den samme Frederik, der går igen? Ja. Fødselsdatoer, vaccinationsoplysninger, fødested stemmer overens.

Spørgsmål:

Hvorfor er Frederik i lægdsrullen i Hundslund uafbrudt – når han nu har været både i Gylling, Fårup og Brabrand?

Hvad blev der af ham (og hans kone Karen Marie Knudsen)? Jeg synes ikke, jeg finder spor efter dem efter 1880. Han står ikke fadder til sine brødres børn. Storebror Søren bosætter sig som gårdmand i Gylling, Rasmus Peter som skomager i Århus midtby.

Og er den nogen, som har oplysninger, der kan bestyrke min teori om, at han er far til Johannes 2 ældste børn, Christen og Frederikke?


For god ordens skyld henviser jeg til min tidligere tråd om ham.
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,63147.0.html

Den gav mig hans vielse – men desværre ikke svar på de andre løse ender.

Venlig hilsen
Ellen Marie
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Elin Madsen

Hej

Hvis du googler Frederik Ditlev Michelsen fremkommer en side på Geni, der viser, at han døde i Sabro 17. marts 1928.

Mvh
Elin

Jytte Overgaard Jensen

Hej Ellen Marie

En lille rettelse til FT 1880. Svinballe By, Hundslund sogn.

Med venlig hilsen
Jytte Overgaard Jensen

Ellen Marie Kaae

Hej Elin
Tak for tippet - ganske rigtigt, han findes i Sabro opsl. 163 - efterladende sig enken Karen Marie Knudsen.

Så skal jeg bare lige have opklaret, hvad  han foretog sig i de mellemliggende år  :).

Faderskabet til Johannes børn må vel vente, til jeg en dag kommer på Landsarkivet og kan kigge i faderskabssagerne.

Hej Jytte
Ja, det må da være Svinballe - fejlen er importeret fra DDD.

Flere gode tips modtages gerne!

Venlig hilsen

Ellen Marie
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

K. Thidemann


Aarhus, Sabro, Sabro, Ristrup, Hus, 110, FT-1890, D7037
Frederik Mikkelsen 39 G Husfader  Falling, Aarhus 
Karen Marie Knudsen 35 G Husmoder  Sabro, Aarhus 
Cesilie Marie Mikkelsen 10 U Barn  Sabro, Aarhus 
Ane Mikkelsen 7 U Barn  Sabro, Aarhus 
Knud Mikael Mikkelsen 5 U Barn  Sabro, Aarhus 
Ane Marie Mikkelsen 1 U Barn  Sabro, Aarhus 
mvh K.Thidemann 9000

Ellen Marie Kaae

Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae