Spørgsmål til en protokol fra Fleskum Herred 1629-1687:

Startet af C. C. K. Fogsgaard, 12 Jan 2016 - 23:01

Forrige emne - Næste emne

C. C. K. Fogsgaard

http://www.protokoller.dk/doc/famrelationer_fh.pdf...

Jeg tillader mig venligst at spørge til, hvorledes andre opfatter det i 3. kolonne nævnte:

..."at afd. Chr. Pedersen Winther i Aalborg gm. Karen Madsdt. (var vbarnløs) han døde f. 1630." - citat slut...

Tolkes det bredest, at Karen Madsdatter var ufrugtbar og ikke desto mindre blev gift påny efter Christens død, når syntaksen er opbygget som her?

Jeg opfatter det sådan, men der er ingen grund til at drage forhastede konklusioner; hvis manden var steril, burde parentesen med den ikke uinteressante information dog rent logisk være placeret umiddelbart efter hans navn.

Én har været gold og biologisk børnefri - er det mon ikke Karen?

I denne protokol er der flere ting, som har vakt min interesse; jeg forsøger mig derfor sporenstregs med mindst endnu et indlæg...

:)




Gode tanker fra Charlotte...

Keld Vinther

Til "C".

Jeg har desværre ingen oplysninger om hvem Christen Winther Pedersen har været gift med, men har nogle - muligvis meget usikre og ikke kontrollerede - oplysninger om, at han var den en i en søskendeflok på 4. (Da der ikke var knyttet nogle kildeoplysinger til navne og datoer, kunne de ikke umiddelbart kontrolleres).

CPW skulle angiveligt - med den store usikkerhed i tankerne(!) - have haft 2 børn:
Niels Christensen Winther. d- 1684.
Ane (eller Anne) Christensdatter Winther.

Oplysningerne har jeg tilbage omkring 1990 modtaget fra en Nikolaj Bøgh, hvis det navn skulle sige dig noget. Han har også forsket noget i Winther-slægten.

Så hvis oplysningerne ellers stemmer, har du ret i din antagelse af, at det må have været Karen Madsdatter der har været barnløs.


mvh
Keld Vinther.

Grethe Leerbech

Hej

Jeg opfatter det således at DE var barnløse. Jeg tror ikke, at man dengang skelnede hvem der var barnløs. Det eneste forhold ville være, at manden har været gift og fået børn eller som sagt ditto konen, men selv ved disse forhold tror jeg man nøjes med at konstatere at parret var barnløst.

mvh
Grehe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

C. C. K. Fogsgaard

#3
Kære Keld, et af mine navne er Charlotte:

Jeg takker dig så mange gange for denne besvarelse, og jeg er selvklart totalt med på, at alt bør tages med yderste forbehold; det er netop ikke planen at sjuske og sjusse sig frem uden klare belæg, og lader de sig ikke umiddelbart skaffe, er det ikke god latin at digte, så dét afholder jeg mig fra.

I mit anetræ har CPW en søn ved navn Niels Christensen Winther, og NCWs mor er heller ikke angivet (det virker umiddelbart som om, vi er på samme side), så det stemmer overens med det, du refererer til, Keld.

En ualmindeligt sød dame har i dette regi været mig behjælpelig med at få dateret NCWs død til efter 3/8 1641, men derfor kan han jo fint have levet frem til 1684?

Med denne protokol for øje blev jeg tvivlrådig, fordi ifald CPWs forældre var Peder Nielsen Winther af Nandrup og Kirsten Jensdatter Munk (Vinranke), ser det mere eller mindre omvendt ud i dokumentet.

Og du nævner Nikolaj Bøgh (jeg er har aner ved navn Bøg og Bøgh selv) - skægt!

Synes du, det er passende at kontakte ham?

Og, kære Grethe, jeg er meget glad for dit bud også; det er netop et tolkningsspørgsmål.

Skriveformen og hele metoden var jo markant anderledes dengang (havde der læseligt stået "han" eller "hun", behøvede man ikke grunde længere over dét!

Nå, I to, nu bringer jeg milde tanker og tildeler jer begge tak for at have været hjælpsomme - I er meget velkomne, hvis der er andet at tilføje.

:)
Gode tanker fra Charlotte...