Peder Nielsen Wiis, København, ca. 1786 -- forældre, fødested, dåb??

Startet af Arnt Jerup Wiis, 10 Jan 2016 - 21:10

Forrige emne - Næste emne

Arnt Jerup Wiis

Min tipoldefar, Peder Nielsen Wiis, søgte om styrmandspatent i 1813. Hans voluntørperiode begyndte i marts  1803, hvor han er opført i "hovedrullen (nr. 2490)". Det anføres der, at han er 19 år gammel og født i København. Navnet er anført som ovenfor. - Den tiårige volutørperiode var meget begivenhedsrig for ham. Resten af hans liv blev mere roligt: Fra 1816 til 1852 var han skolelærer på Læsø, hvor han døde i 1874.
Hans første hyre ser i øvrigt ud til at være med skipper Hans Wiis af Middelfart, hvor Wiis'erne er kendte som søfolk, fiskere og ikke mindst marsvinejægere.
Men hvor i København er Peder Nielsen Wiis født, hvor er han døbt og hvem var hans forældre??
Hvor kommer navnet Wiis fra lige netop i tilfældet min tipoldefar?
- I Trinitatis Sogns kirkebog kan man læse at matros Peder Nielsen og Inger Cathrine Friederichsdatter blev gift den 31. marts, 1786.
- Den 27. september samme år og i samme kirke havde "afgangne matros Peder Nielsen og Inger Cathrine Friederichsdatter et barn til dåben, kaldet Peder Nielsen".
Men jeg tror ikke, at det er min tipoldefar, der blev døbt ved denne lejlighed:
- I følge FT 1787 bor Inger Cathrine nu i Springgaden nr. 32, sammen med sin mand Jens Dahlberg, der er skomager. Inger Cathrine har ganske rigtigt en søn, Peder Nielsen, 1 år  gammel, af andet ægteskab.
- Efter FT 1801 bor parret og deres børn i Købmagerkvarteret. Peder er nu blevet 14 år og hedder Nielsen Dahlberg til efternavn. I øvrigt er han i skomagerlære. Formodentlig hos sin stedfar, der nu er blevet skomagermester.
Så det er næsten helt sikkert, at det ikke er den Peder Nielsen, der er min tipoldefar.
Er der et behjertet menneske, der kan komme med forslag til, hvad der kan gøres for at komme en opklaring af mysteriet nærmere?
Arnt J. Wiis

Bente Aaris

Har du set i Personal Historisk Tidsskrift årgang 1976 side 22 af Finn H. Blædel har oplyst de samme forældre som du mener ikke kan være Peder Nielsen Wiis's :

http://www.dis-danmark.dk/bibliotek/900132.pdf

Der står ved hans dåb at faderen var afgangen, har du set om der kan være et skifte!

https://www.sa.dk/ao-soegesider/other/other-collection/16

Inger Cathrine Friderichsen giftede sig åbenbart ret hurtigt med skomageren som jo var noget ældre, har du fundet den vielse (måske i Skt. Petri ? hvor de fik døbt sine børn) om der kan stå hvem hun var enke efter!

I databasen skippere.dk er en Peter Wiis matros på skonnerten Madam Clark i 1810-12-07
ant. skulle den på Kaperjagt:

http://www.skippere.dk/index.php?site=relation2&&var=62

Han var jo nok for eventyrlysten til at kunne være skomager!

Måske han fik lov til at kalde sig Wiis af skipper Hans Wiis?

Det er vel heller ikke tilfældigt han opkalder en søn efter skipperen på Madame Clark:

Hjørring, Læsø, Byrum, Byrum, Et huus, 7, FT-1855, D7497

Henrik Anthon Nicolai Døllner Wiis Pedersen 33 Gift Inds.. lever af søfart. huusfader  Læsø 
Andrine Kirstine Krogbek 30 Gift Hans kone  Læsø 
Henriette Charlotte Sophie 7 Ugift Deres børn  Læsø 
Marie Caroline 6 Ugift Deres børn  Læsø 
Petrine Kirstine 4 Ugift Deres børn  Læsø 
Peter Christopher 3 Ugift Deres børn  Læsø 
Lydia Rebekka 1 Ugift Deres børn  Læsø 
Caroline Kirstine Larsdatter 16 Ugift Tjenestepige  Læsø 





Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Arnt Jerup Wiis

Ja, jeg har selv et kopi af artiklen af Finn Blædel. Og det er jo den, jeg har så svært ved at tro på, da navnet Wiis (eller Viis) slet ikke er nævnt i kirkebogen (Peter Nielsen og Inger Cathrines bryllup i Trinitatis Kirke den 31.3.1786) - men rigtignok i Niels Blædels artikel, og det er da underligt? Og heller ikke da deres søn, Peder Nielsen bliver døbt den 27.9  forekommer navnet Wiis (eller Viis). (Det tætteste jeg kommer ved den lejlighed er Christiane Elisabeth Weyse, som bar ham til dåben).
- Desuden kan jeg ikke få noget af det til at stemme med, at Peder Nielsen junior bliver skomager.

Nej, jeg har ikke kigget efter noget skifte fra Peder Nielsen senior, men det var da en god ide.

Ja, Peder Wiis og Peder Nielsen Wiis (som må være samme person) optræder flere gange i basen Skippere.dk - som matros og som styrmand.

Ja, det er rigtigt, at han kaldte et af sine børn for Dölner efter en af de kaperskippere, han sejlede med.

Ja, det kan godt være, at han bare overtog navnet Wiis fra en af sine første skippere, som han sejlede med (Hans Wiis fra Middelfart) - men det vides jo ikke med nogen bestemthed.

Peder Nielsen Wiis forliste den 19. marts, 1810, ved Læsø. Han var da skipper på jagt, der var på vej fra Assens til Øjestad (ved Arendal) i Norge med 500 tønder havre. Han og besætningen kom dog velbeholdne i land.

Hvor blev han født, og hvem var hans forældre??
Mvh
Arnt J. Wiis
Arnt J. Wiis