Maren Jensdatter født 1780 i Jerslev sogn

Startet af Mai-Britt Dreier Jensen, 09 Jan 2016 - 23:06

Forrige emne - Næste emne

Mai-Britt Dreier Jensen

Jeg søger oplysninger om Maren Jensdatter født i Jerslev sogn, Børglum herred i 1780. Døbt 23. juli.
Datter af Jens Jensen og An Pedersdatter.
Hun får en datter, Inger Marie Christensdatter, 19. januar 1823 i Linderup i Tolstrup sogn. I kirkebogen står der om Maren Jensdatter at hun er en gift kone, men som udlagt barnefader er nævnt Christian Pedersen.
Jeg søger flere oplysninger om Maren Jensdatter - hvem var hun gift med, og hvem er Christian Pedersen?
Har oplysninger om Maren Jensdatter i FT 1801, 1834, 1840, 1845 og 1850, og jeg ved, at hun dør 14. april 1852 i Linderup, Tolstrup sogn (almisselem)

Karin Andersen

#1
Hej  :)

Maren er jo en af mine, eller rettere, hendes forældre er og Jerslev sogn er. Hun har et lavt nummer i min database, så det er nok 10-15 år siden jeg har set hende sidst :-)

Jeg kan se, at jeg har haft læseproblemer, så hun trænger nok til et service eftersyn.

Jeg er efterkommer efter hendes storesøster Helle Jensdatter Skole.

AO Jerslev Kirkebog 1684-1801 opsl. 181. (fol 179)
23. juli 1780, døbt et ægtebarn, Maren, Jens Jensen og An Pedersdatter i  xxx-len [Skolen?] i Jerslev.
Faddere: Knud i Ø. Hjulskov,  Laus i Wst. ditto [Hjulskov],  Laurs i Rÿllen, Pe[de]r Andersens hustru og datter i Svennum, xxxx. (Herefter en tekst jeg har svært ved at læse:
(Meldte???) faddere høres til et om? Wester`Hiulskov barn, og xxxx der anbragt høre? til efter??????)

Jeg kender ikke hendes videre historie, men kan føre vores slægt, på den mødrende side, tilbage til 1605 hvis det har interesse.

Venlig hilsen

Karin Andersen

Indredigeret: Jeg har rettet i kirkebogoplysninger, så de nu er opdateret.
[  ] er mine tilføjelser.
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Mai-Britt Dreier Jensen

Tak for svaret Karin.
Jeg har godt tidligere set, at du har Maren i din slægt. Hun er min mands tip-tip oldemor, så det vil da være rigtig dejligt, hvis jeg kan få lidt flere oplysninger om hende. Og det er træls at kirkebøgerne er så vanskelige at tyde i den periode, som det her handler om. Specielt fordi der er hul i folketællingerne her. Det er ærgerligt, hvis jeg ikke kan få opklaret, hvem det var Maren var gift med, da hun fik barn med Christian Pedersen. Desuden er ham der Christian Pedersen også lidt af et mysterium :-\