Andreas Vexel, Snoldelev sogn, Tune h, Roskilde amt 1724-1769

Startet af Anne Marie Ungar Thomsen, 10 Jan 2016 - 18:44

Forrige emne - Næste emne

Anne Marie Ungar Thomsen

ANDREAS VEXEL er min 3xtipoldefar, og jeg håber at få lidt hjælp med at finde flere oplysninger om ham. Her er de fakta, jeg har:
Konfirmeret 1758, står anført som "Jørgen Davidsens dreng". (Kilde: Kirkebog Snoldelev sogn, Tune herred., Roskilde amt 1697-1776, side 38, opslag 39, År 1758). Min kommentar: En "dreng" er vel ikke en søn, men tyende? Var han forældreløs? Og han er jo lidt gammel som konfirmand, hvis han er født i 1724 (se nedenfor).
Viet til ANNA POULSDATTER 23. sep 1764 i Snoldelev kirke. (Kilde: Kirkebog som ovenfor, side 30 opslag 33, øverst højre side, linie 3 og 4, Andreas Wexel og Anna Poulsdatter, Snoldelev. Trolovede Dom 3 p. Trinitatis (8. juli 1764), Viede Dom 14 p Trinitatis (23. sept 1764)).
1766 får en søn HANS, Snoldelev. Dom 4. Adv. = 21 dec (dåbsdagen), Andreas Wexels Søn. (Kilde: Kirkebog som ovenfor, side 112 ,  opslag 111, højre side, År 1766).
Død 16. juli 1769 i Snoldelev. (Kilde: Kirkebog som ovenfor, side 129, opslag 129 højre side, År 1769, Dom 8 p. Trinitatis (16. juli 1769). Andreas Wexel 45 Aar gl. Snoldelev). Min kommentar: Hvis han er 45 år i 1769, må han være født i 1724. Jeg har ikke kunnet finde noget i kirkebogen for Snoldelev sogn hverken i årene 1722-1726 eller i hele kirkebogen (!). Derimod findes hans fødselsår 1724 og fødested Snoldelev i Family Search under emnet "Genealogies", hvor de så end har oplysningerne fra, - dog uden navn på forældre.
Hvem er hans forældre, og hvor kommer han fra? Hvorfor hedder han Vexel og ikke et –sen navn lige som alle andre i patronymernes tidsalder.? Var han et hittebarn eller et "uægte" barn? Eller er han født et andet sted?
Jeg har søgt efter et skifte om Andreas Vexel i registre for skifteprotokoller i godsarkiverne for Benzonseje, Bistrup, Københavns Universitet og Roskilde Domkirke samt Roskilde Amtsstues skifteregistre – alt uden held. Søgte også efter Anna Poulsdatter i registrene uden resultat.
I lægdsrulle Roskilde amt, Hovedrulle 1791, lægd nr 29 Snoldelev sogn, p 210 nr 106 står Andreas Vexel som fader til Hans, Alder 25.
På forhånd tak for enhver hjælp. Mvh Mie (A.M.U.) Thomsen


Venlig hilsen Mie (Anne Marie) Ungar Thomsen
mie.thomas@email.dk

Poul Erik Edsen-Johansen

hej

det er noget af en opgave du har givet dig selv.
svaret fosvinder måske med at man i kirkebogen omkring 1721 stopper med at registrere børn født uden
for ægteskab systematisk ,
efterfølgende sker det noget sporadisk(bagerst i kirkebogen)

han er nok den 1.der får navnet Vexel og er sikkert som du skriver en (vogterdreng el.lign. de har taget til sig) De steder omkring konfirmationerne hvor der står dreng i stedet for søn passer navnet heller ikke

hans søn hedder jo Hans Andreasen Vexel, så patronymet lever
sønnen Hans fik da godt nok nogle børn ,fandt et helt slægtstræ på nettet.

mvh
pej


Med venlig hilsen
Poul Erik Edsen-Johansen
Roskilde

Anne Marie Ungar Thomsen

Kære Pej, tak for dit svar og for din interesse. Jeg er dog ikke kommet meget videre, jeg har været gennem kirkebogen endnu en gang (ikke særlig nem at læse!). Også for at afprøve teorien om, at han var forældreløs, om der måske var en afdød forælder. Måske er han "immigrant", der findes navnelighed med "Vexel" i Sverige, Norge og Tyskland. Han er jo ret gammel som konfirmand, men dengang kunne man jo hverken giftes eller være fadder, hvis man ikke var konfirmeret, så der er noget, som tyder på, at han var i "udkanten af samfundet". Mvh Mie
Venlig hilsen Mie (Anne Marie) Ungar Thomsen
mie.thomas@email.dk

Birthe Eis Grøndahl

Kære Mie.
Så vidt jeg husker er Snoldelev sammen med et andet sogn i pastorat, du bør derfor også kigge i dette sogns kirkebog (sikkert heller ikke nem, det er jo samme præst).
Hilsen Birthe

Anne Marie Ungar Thomsen

Kære Birthe, Ja - tvillingesognet er Tune, men i den berørte periode er kirkebogen fælles for begge sogne. Vh Mie
Venlig hilsen Mie (Anne Marie) Ungar Thomsen
mie.thomas@email.dk