Niels Sørensen død 1733 på Holmsøgaard, Haverslev Sg., Ø. Han Hrd., Hjørring Amt

Startet af Erik Bjerre Fisker, 09 Jan 2016 - 13:14

Forrige emne - Næste emne

Erik Bjerre Fisker

Hej

Niels Sørensen er født o. 1654 og døde på Holmsøgaard, hvor han var gårdmand og blev begravet 22/11-1733 fra Haverslev Kirke. Han var gift med Gertrud Christensdatter, og de fik otte børn.

I flere slægtstavler og artikler står der, at Niels Sørensen var søn af Søren Vognsen på Holmsøgaard, men ingen steder er der kildeangivelser. Det lyder meget sandsynligt, men er der nogen, der kender til nogle kilder, som bekræfter, at Søren Vognsen er Niels Sørensens far? Eller skal vi blot betragte ham som en sandsynlig far?

Søren Vognsen er søn af Vogn Nielsen på Holmsøgaard, og det har jeg fået bekræftet via et tingsvidne af Han Herreds ting d. 2/10-1652, der omtaler arv til Søren Vognsen efter hans far Vogn Nielsen.

Venlig hilsen
Erik

Lillian Larsen

Hej Erik

Rønn Christensens artikel i Fjerritslev Avis torsdag den 23. November 1933 fortæller om slægten i Holmsøgaard.
Under Børglum Kloster er der tre skifter:
1721 efter Jens Jensen i ægteskab med Karen Thomasdatter
1727 efter Kirsten Christensdatter der er i ægteskab med Anders Nielsen - en søn af tidl. ægteskab Søren Vognsen
1733-34 Niels Sørensen - enken Gertrud Christensdatter med værge hendes broder Christen Jensen i Brovst.
16/11 1716 ejes Holmsøgaard af Anders Kjærulf til Bjørnsholm og var da delt Vogn Sørensen -nu Anders Nielsen - Søren Sørensen - Eske Jensen nu Anders Eskesen.

Hvad får du ud af det?

I 1682 er der hos Vogn Sørensen  - Niels Sørensen og Karen Sørensdatter
Eske Jensen er gift med Karen Vognsdatter

Hilsen Lillian

Erik Bjerre Fisker

Hej Lillian

Hyggeligt at høre fra dig.

Artiklen fra Fjerritslev Avis 1933 kender jeg godt. Det var den, der i første omgang satte mig på sporet af slægten på Holmsøgaard.

Og mange tak for oplysningerne. Nogle af dem kendte jeg også godt i forvejen. Men nu har jeg prøvet at granske det hele igennem endnu engang og er blevet klogere på noget, mens jeg stadigvæk synes, jeg mangler at kunne argumentere ordentlig for, at Niels Sørensen er søn er Søren Vognsen. Der må være noget, jeg har overset. Jeg håber, du kan hjælpe med et lille hint mere.

Her er noget af det, jeg har fået arbejdet mig frem til:

Niels Christensen, som er nævnt som bror til Kirsten Christensdatter i skiftet fra 1727, er det Niels Christensen i Holmsø, som er gift med Anne Madsdatter?

De hører nemlig til blandt mine forfædre.

De har i hvert fald tre børn:
1) Maren Nielsdatter, gift med Vogn Jensen i Holmsø, som vel er ham, der i 1734 er lavværge for Gertrud Christensdatter på Holmsøgaard, inden hendes bror Jens Christensen overtager. De får vel sønnen Jens Vognsen.
2) Laurits Nielsen, gift med Kirsten Nielsdatter. De får datteren Anne Lauritsdatter gift med Søren Nielsen på Holmsøgaard, som er søn af Niels Sørensen og Gertrud Christensdatter på Holmsøgaard. De får også datteren Maren Lauritsdatter, som ved kgl. bevilling bliver gift i 1739 med Jens Vognsen i Holmsø. Der står, de er søskendebørn, hvilket passer med, at deres fælles bedsteforældre er Niels Christensen og Anne Madsdatter i Holmsø
3) Jens Nielsen, gift med Anne Nielsdatter.

I 1716 har Anders Nielsen afløst Vogn Sørensen på Holmsøgaard, og da Kirsten Christensdatter har en søn Søren Vognsen fra tidligere ægteskab, må det betyde, at Vogn Sørensen er hendes første mand og Anders Nielsen hendes anden.

Ud fra navnene er det umiddelbart oplagt, at Vogn Sørensen (nævnt 1682 og 1716 (men død her)), Søren Sørensen (nævnt 1716), Niels Sørensen (nævnt 1682) og Karen Sørensdatter (nævnt 1682) er søskende. Er det rigtigt forstået? Men er der andet end navnene, der gør dem til søskende? Jeg undrer mig i øvrigt over, at Niels Sørensen ikke er nævnt i 1716. Navnemæssigt kunne de så være børn af Søren Vognsen.

Men hvordan Jens Jensen og hans hustru Karen Thomasdatter hænger sammen med de øvrige, er det ikke rigtig lykkedes mig at gennemskue.

En anden ting, jeg har fundet, og som heldigvis peger i den rigtige retning er følgende:
Jeg kan se af min kopi af den skatteliste fra 1660, du sendte til mig for et års tid siden, at Søren Vognsen på Holmsøgaard er gift med en Johanne Nielsdatter. De er også nævnt sammen i tingbogen d. 15/8-1656. Da Niels Sørensen skulle være født o. 1654, er det meget nærliggende, at hun er mor til ham, og at det er fra hendes far, han har navnet Niels. Hans ældste datter hedder i øvrigt Johanne.

Mange hilsner
Erik

Lillian Larsen

Hej Erik

Dåbsattesten kende du jo - jeg kunne ikke huske at have sendt artiklen fra Fjerritslev Avis , men mandtal fra 1660 kunne jeg huske du havde lånt.

Jens Jensen kan tidsmæssigt være bror til Jens Vognsen.

Når jeg får købt printerpapir sender jeg en tavle - så kan vi se om kan blive enige.

Matriklerne kender du - 1664 Holmsø By ejes af Frederik von Arendorf
Maren Clemensdatter og Søren Vognsen - så har jeg skrevet 13 1/2

Jens Vognsen udlagt fra Kockedal til bispen i Aalborg  6-5-1-1
1688 Bodil og Biergitte Christensdøtre og Wogn og Niels Sørensen

Hilsen Lillian

Erik Bjerre Fisker

Hej Lillian

På trods af dåbsattesten, husker du ikke forkert med hensyn til artiklen fra Fjerritslev Avis :). Den skaffede jeg nemlig selv fra Statsbiblioteket for mange år siden.

Jeg kiggede lige i matriklen fra 1688, og det er rigtigt, at Vogn Sørensen og Niels Sørensen står sammen som søskende "Wogen og Niels Søfrensen". Det var igen en oplysning i den rigtige retning.

Bodil og Birgitte Christensdøtre mener jeg også at have set i tingbøgerne, men ved man egentlig, hvem deres far er?

Mange hilsner
Erik

Erik Bjerre Fisker

Hej Lillian

Og tak for at du på et tidspunkt vil sende den tavle, du nævner. Så får vi se, om der falder nogle flere brikker på plads.

Mange hilsner
Erik

Erik Bjerre Fisker

Jeg fandt lige ud af, at Kirsten Christensdatters bror Niels Christensen (nævnt i skiftet 1727) ikke er den samme som Niels Christensen i Holmsø, da der findes et skifte efter ham i 1709. Så kan han jo ikke samtidig være formynder for Kirsten Christensdatters to døtre, da hun dør i 1727.

Mange hilsner
Erik

Lindy Kirkensgaard Kær

Hej Erik
Jeg har ikke desvære ikke løsningen på dit problem, men måske kan dette hjælpe lidt til Holmsøgaards historie!

Aagaard Gods Fæsteprotokoller 1719-1847
Folio 53a-53b
Friderich Kiærskiold til
Børglum Closter og Aagaard
Kongel: Maistr Justits og Cancellie Raad
Giör Vitterlig at have stæd og fæst Som ieg og
hermed stæder og fæster Sören Nielsen i Holmsöe
Gaard foruden dend fiærdehl som hand Selv beboer
og i fæste haver, dend anden fierdehl Som
Thomas Christensen i boede og i fæste hafde
og ham ei for armods skyld lengere Kand
besiide, Anslagen i nÿe matricul for Hart
Korn 3 Td 1 skp 1 fk ¼ albom .........
(osv.)
dj:  Julÿ 1738 Aagaard

Holmsøgaard nævnes ikke kun i Børglumkloster Gods Skifteprotokoller se f.eks.:
Afskrivningsbog for skatter 1719-1738
Folio 834b-840b

https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-L97Z-J9DY?mode=g&i=667&wc=M52X-K6D%3A333468101%2C333636701%2C333654101%3Fcc%3D2015318&cc=2015318

Børglums fæsteprotokoller findes desværre ikke, men det gør "Register til fæsteprotokollerne 1719-1832", heri nævnes Holmsøgaard med 4 fæstere:
Anders Nielsen, Anders Eskildsen, Jens Jensen, Niels Sørensen, alle med fæstedato 12. maj 1719 (samme dato som alle andre indførte, først i protokollen), folio 62.
Søren Nielsen af Holmsøgaard, fæste 30. december 1733, folio 122
Thomas Jensen af Holmsøgaard, fæste 23. juni 1734, folio 125
Thomas Christensen af Holmsøgaard, fæste 6. juni 1736, folio 125

I Fæstebreve 301-500, 1686-1847, findes et enkelt fæstebrev fra Holmsøgaard (nr. 456).

https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-997Z-L783?mode=g&i=807&wc=M52F-3T1%3A333468101%2C333636701%2C954266501%3Fcc%3D2015318&cc=2015318
Med Venlig Hilsen
Lindy Kirkensgaard Kær
Suldrup - Himmerland

Lillian Larsen

Hej Erik

Du kender sikkert skiftet efter Niels Christensen i Haverslev Mensalgods!

Mine forbindelser til Holmsøgaard går gennem Morten Christensen fra Bonderup - søn af Christen Sørensen og Dorethe Madsdatter der i 1734 blev gift med Karen Vognsdatter og flytter til Telling i Lerup sogn.

Jeg sender brev i morgen.

Hilsen Lillian

Erik Bjerre Fisker

Hej Lindy

Tusind tak for din supplering til beboerne på Holmsøgaard. Jeg havde faktisk hverken skattelisterne eller fæstebrevet, men jeg var heller ikke nået til at lede efter dem, så mange tak for dem. Det var jo ret heldigt, at det ene fæstebrev, der var fra Holmsøgaard netop var Niels Sørensens. Samtidig står der direkte i fæstebrevet, at Niels Sørensen er født på Holmsøgaard, hvilket jo er en ret vigtigt oplysning, når man leder efter beviser for, at han er søn af Søren Vognsen. Søren Vognsen boede på Holmsøgaard, da Niels Sørensen blev født, og da Niels Sørensen har en bror, som hedder Vogn Sørensen, kan man snart ikke betvivle, at Søren Vognsen er far til Niels Sørensen.

Så jo - du havde faktisk en brik på vej mod løsningen. Det er rigtig dejligt. Jeg burde selvfølgelig selv have søgt efter fæsterne, men nu kom du først.

Mange hilsner
Erik

Erik Bjerre Fisker

Hej Lillian

Jo jeg kender skiftet efter Niels Christensen og hans hustru Anne Madsdatter.

Jeg stammer fra deres søn Laurits Nielsens datter Anne, der var gift med Søren Nielsen på Holmsøgaard.

Nu vi nævner Niels Christensen og Anne Madsdatter, har jeg set, at den gård, de boede på i Holmsø, i 1664 var beboet af en Mads Thomasen. Kunne det tænkes at være Anne Madsdatters far?

Jeg ser frem til at se det, du sender til mig.

Mange hilsner
Erik