Johan Friederic Kieler/Kiilerich og Anne Dorte Michelsdatter Borstorphs datter

Startet af Mette Vejen Eriksen, 02 Jan 2016 - 21:28

Forrige emne - Næste emne

Mette Vejen Eriksen

Har I nogen ideer til hvordan jeg kan løse følgende:
Jeg arbejder med parret Johan Friederic Kieler/Kiilerich og Anne Dorte Michelsdatter Borstorph. Johan var sadelmager, født i Tyskland og kom til København, hvor han i 1749 gifter sig med Anne (17. sep. i Trinitatis). De flytter senere til Thisted (fra og med 1753 er børnene døbt her), hvor jeg har rimeligt styr på dem.
Jeg ved de får en datter mens de er i København: Maria Elisabeth døbes 19. aug 1750 i Vor Frelsers sogn. I kilderne fra Thisted (konfirmation + forældrenes skifter), er navnet imidlertid Marie Cathrine, og alderen passer ikke helt.
Så jeg tænker at enten er Maria Elisabeth = Marie Cathrine, eller mere sandsynligt, så dør Maria Elisabeth som lille og parret får en datter til inden de kommer til Thisted, som de døber Marie Cathrine.
Hvordan finder jeg ud af hvad der er hvad?
Jeg kan ikke finde Maria Elisabeths død, konfirmation eller nogen som helst omtale af hende, ved mindre man accepterer at hun pludselig omtales som Marie Cathrine.
Jeg kan heller ikke finde en dåb på Marie Cathrine (hun burde være født omkring 1751-52).
Vil faderen være registeret nogen steder, så man kan følge familiens færd inden de kommer til Thisted? Så ville jeg have et udgangspunkt for hvor jeg kan lede efter Marie Cathrines dåb...
Mvh. Mette Eriksen

Bodil Kristiansen

Hej Mette
Jeg arbejder selv med denne slægt, datter af Johan Kiilerich- Anne Elisabeth er i min slægtslinje, jeg har også lidt problemer med datteren Marie Elisabeth som jeg ikke har fundet.
Marie Cathrine' s fødsel har jeg fra en anden hjemmeside, men hun skulle være født i Thisted 1751 ifølge denne hjemmeside ( www.slægt.dynds. dk)

Ikke alle børn har jeg fundet. Ej heller kontrolleret i kirkebøger.

Har du prøvet at Google i Wikipedia på navnet Kiilerich, her er navnet omtalt. Men også i familysearch, samt flere andre side er slægten omtalt.

Jeg har ikke kontrolleret alle data endnu, da denne gren er lagt lidt på hylden for noget andet.

men jeg vil da med interesse følge denne tråd hvis der kommer flere oplysninger her.

Måske kan du hjælpe mig videre med mit arbejde.

v.h.
Bodil Kristiansen 
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Mette Vejen Eriksen

Hej Bodil

Tak for dit svar. Jeg har kigget alle de steder jeg kan komme i tanke om at søge, inkl. familysearch mm. Jeg har kontrolleret alle børnenes fødsler og konfirmationer/dødsfald (hvis de er døde før konfirmationsalderen) samt forældrenes vielse. Alt passer på nær med Maria Elisabeth og Marie Cathrine. Jeg har set at folk skriver 1751 Thisted ud for Marie Cathrine - men hun står der ikke, ikke for Thisted købstad i hvert fald. Og jeg kan da heller ikke finde nogen steder hvor folk refererer til en kilde... Så mit gæt er at familien først kommer til Thisted efter hendes fødsel.
Jeg er i øjeblikket i gang med at søge alle Kbhs sogne igennem efter Maria Elisabeths død og Marie Cathrines fødsel, da det er det eneste andet sted jeg har kunne placere dem - men der er jo ingen garanti for at de blev i Kbh helt indtil de flyttede til Thisted. Jeg har også tænkt på om faderen er blevet registreret nogen steder. Hørte man til borgerskabet når man var sadelmager? Ville han være opført i borgerskabsprotokollen for Thisted, hvis en sådan findes? Så kunne man måske få oplysninger om tidligere opholdssteder der...
Nå, men jeg har fundet følgende opslag indtil videre, som også kan have din interesse:

Johan og Annes vielse: Trinitatis, København, Enesteministerialbog 1742-1833, opslag 14

Maria Elisabeths dåb: Vor Frelsers sogn, København, Enesteministerialbog 1732-1762, opslag 179

Maria Catharina/Cathrines konfirmation: Thisted sogn, Thisted, Enesteministerialbog 1765-1807, opslag 210

Hans Frederichs dåb: Thisted sogn, Thisted, Enesteministerialbog 1698-1764, opslag 118
Hans (Frederich)s konfirmation: Thisted sogn, Thisted, Enesteministerialbog 1765-1807, opslag 210

Alexanders dåb: Thisted sogn, Thisted, Enesteministerialbog 1698-1764, opslag 121
Alexanders død: Thisted sogn, Thisted, Enesteministerialbog 1765-1807, opslag 295

Christians dåb: Thisted sogn, Thisted, Enesteministerialbog 1698-1764, opslag 123
Christians konfirmation: Thisted sogn, Thisted, Enesteministerialbog 1765-1807, opslag 212

Anne Elisabeths dåb: Thisted sogn, Thisted, Enesteministerialbog 1698-1764, opslag 126
Anne Lisbeth/Elisabeths konfirmation: Thisted sogn, Thisted, Enesteministerialbog 1765-1807, opslag 213

Rebekkas dåb: Thisted sogn, Thisted, Enesteministerialbog 1698-1764, opslag 130
Rebecka/Rebekkas konfirmation: Thisted sogn, Thisted, Enesteministerialbog 1765-1807, opslag 214

Mvh. Mette

Else Skovbo Jensen

Hej
Jeg har ikke et svar på fødsel af Marie Cathrine, men fandt en side med mange oplysninger om Thisted i den periode familien boede der
http://demo.knakken.dk/images/kildevaeld/lmnv/bind2/11%20%20Hald,%20P.%20L.%20-%20Thisted%20k%c3%b8bstad.pdf


Thisted museum   har også interessante sider:
http://www.thistedmuseum.dk/


Wikipedia har en artikel om Johan Frederik Kiilerich. Den er dog ikke fuldkommen !


mvh
Else

Bodil Kristiansen

Hej Mette
Tak for dine oplysninger om børnene.

Hvornår Rebekka er død har jeg ikke, men det kunne tænkes at hun er død før 1790 hvor faderens skifte ikke nævner hende. Hun er nævnt i moderens skifte i 1774 hvor hun er 1 år gammel, så det må være i tidsrummet 1774 - 1790 vi skal lede efter hende.

Moderens død har jeg ikke fundet i Thisted, men på Family Search findes Thisted kirkebogs regnskaber, her kan man se at Johan Sadelmagers kones Liig er begravet formelst 1 Mark og 8 Skilling den 24 juni 1774 i Thisted.

Har du været inde og se Nygårds sedler? Her er der flere hvor Kiilericherne er omtalt.

Også tak til dig Else - interessant side om Thisteds udvikling. Her er der jo lidt "kød" om byen man kan få med i sin fortælling. Jeg må se at komme på Thisted museum / arkiv, det kunne jo tænkes at der var noget at hente om slægten der.

M.v. h.
Bodil
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Mette Vejen Eriksen

Tak til jer begge - det ser ud som nogle interessante sider Else, dem må jeg kigge nærmere på.
Bodil, mht. Rebekka må alderen på 1 år være en forkert afskrift af skifteprotokollen - jeg har fundet hendes dåb i 1760  ;) Men helt enig i at hun må være død imellem de to skifter. Det kan indsnævres yderligere, da hun konfirmeres i 1776, så hun må være død i tidsrummet 1776-1790.
Jeg har set Nygårds sedler - men også her glimrer Maria Elisabeth og Marie Catharina ved deres fravær. Det kunne være spændende hvis der var noget at finde for dig på lokalarkivet - selv befinder jeg mig i den anden ende af landet, så det er ikke så nemt at komme forbi...

Bodil Kristiansen

Hej Mette

Jeg har lige fået 2 stk årbøger fra Roskildeegnens Selskab for Genealogi og Personalehistorie hjem årgang 2000 og 2005. 
Her er der 2 artikler om Kiilerich familien som er meget oplysende om slægten. De er skrevet af en anden som også forsker i Kiilerich slægten, Henning Kiilerich.

Du skulle prøve at få foreningens sekr. til at sende dig dem.
Der er i flere af deres årsskrifter artikler skrevet af Henning Kiilerich, men om de også omhandler slægten ved jeg ikke, du kan se indholdet i årbøgerne på foreningens hjemmeside. 

Jeg har på fornemmelse som dig at Marie Cathrine er identisk med Marie Elisabeth der døbes i Vor Frelser sogn i 1750.

Hvis jeg finder noget på arkivet i Thisted skriver jeg igen. Men lige hvornår jeg kommer op på arkivet ved jeg ikke, men jeg har ikke så langt derop. 

v.h. Bodil
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling