Tjärbrännare

Startet af Andreas Karlsson, 08 Jan 2016 - 09:24

Forrige emne - Næste emne

Andreas Karlsson

Hej!
Jag hade ett intressant spörgsmål i förra ugen om en person som blev kallad för "Köttmånglare" och vi fick till sist en förklaring varför detta var att betrakta som ett skällsord. Stort tack för det!

Nu har jag hittat ett tillsvarande fall från början av 1700-talet där en manblir kallad för "tjärbrännare". Jag har inte heller här kunnat finna någon förklaring till varför detta ord skulle kräva rättegång och böter.

Jag har hittat någon referens att "tjära är djävulens brännvin" men inget annat som skulle antyda att en tjärbrännare skulle ha en kraftigt negativ klang. Någon som har idéer?

Med vänlig hälsning
Andreas Karlsson

Jakob Ramlau

Uha, nu nærmer vi os nedsættende Bemærkninger om svartskallade Främlingar.
Man kan drive Trækulssvidning paa en saadan Maade at der opsamles ikke saa lidt Tjære, saakaldt dalbrand Tjære. Trækulssviere, i hvert fald i Danmark, var ofte mørklødede, sorthaarede og af en ikke nærmere beskrevet fremmed Ethnicitet. 

Andreas Karlsson

Hej!
Intressant. När Du nämner detta så har jag faktiskt läst en kvittens från 1620-talet på Varbergs slott där ett par "kältringar" gjort diverse arbeten med att rensa toaletter och andra otrevliga sysslor. Det kanske är rätt spår som vi är inne på.
Bästa hälsningar,
Andreas

Jakob Ramlau

Ursakta, dalbränd. Og i Gribskoven i Nordsjælland havde man Kulsviere af ovennævnte Beskrivelse.
Man har hævdet at de kom fra Ardennernes Skove?

Jakob Ramlau

Du kan prøve med "Kulsvier" paa www.ordnet.dk i Ordbogen for 1750 og frem. Den lidt nedsættende Tone er nævnt.

Andreas Karlsson

Tusen tack! Vi är nog nära sanningen nu.
mvh från Halland!
Andreas