Hilding Ekvald Mårtensen 1943 Rønne

Startet af John Dalby Mårtensen, 06 Jan 2016 - 06:58

Forrige emne - Næste emne

John Dalby Mårtensen

Jeg søger et avisudklip eller artikel om en sprængningsulykke i et stenbrud nær Rønne, Bornholm, lidt før den 8.juli 1943.

Det er min fars broder som kun blev 20 år, jeg har prøvet at se i digitale arkiver med bornholmske aviser, jeg må  gøre noget galt for jeg kan ikke se noget om nogen ulykke.

Jeg håber indlægget er formuleret korrekt, da det er mit første.

Kate Nielsen

Hej John

Det Kgl. Bibliotek/Diamanten i København har alle aviser på rullefilm. Man læser rullefilmene på en maskine, som kan gemme avissiden på et USB-stik. Aviserne befinder sig på Læsesal-Øst, og der er selvbetjening.

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Poul G. Michelsen

Hej John,

Statsbiblioteket har lagt en masse scannede aviser ud på nettet:
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/list

Man kan søge på alt i aviserne, og det kan se ud til, at Bornholms Tidende har en artikel om sagen den 6. juli 1943.
Desværre kan man ikke læse alt på grund af ophavsret, så jeg er ikke helt sikker, men det er da værd at forfølge.

Med venlig hilsen
Poul G. Michelsen

John Dalby Mårtensen

Tak for hjælpen, jeg kan desværre ikke logge ind da sidder som privatperson og man skal åbenbart være tilknyttet en institution af en art for at logge ind, men oplysningen kan gøre det nemmere at kontakte Bornholms Tidende. :)

Poul G. Michelsen

Hej John,

Der skulle ikke være nogen begrænsninger på adgangen til at søge hos Statsbiblioteket.
Den adgang, der nævnes på søgesiden, er adgang til at læse de enkelte artikler, som er beskyttet af ophavsret.

Hos Bornholms Tidende kan man formedest godt 60 kr tegne et kortvarig abonnement på elektronisk adgang, som ser ud til at give adgang til arkivet med gamle numre.

Du kunne også forsøge at kontakte et lokalarkiv på Bornholm. Det er meget muligt, at de har de gamle aviser eller måske udklip fra dem.

Med venlig hilsen
Poul G. Michelsen

John Dalby Mårtensen

Jeg har en bekendt der har adgang til Bornholms Tidende, har du et sidenr. da hun har bladret en del igennem uden rigtigt at kunne finde noget og jeg har ikke selv mulighed for at deltage.


Poul G. Michelsen

Hej John,

Jeg huskede desværre forkert med datoen.
Det var den 9. juli 1943 artiklen var der på side 6.
Jeg søgte på ekvald.
Med venlig hilsen
Poul G. Michelsen