Mette Clausdatter, fød i Norge 1717 - gift i Skælskør, Sjælland 1741 - skæbne?

Startet af Lars Øyane, 06 Jan 2016 - 02:12

Forrige emne - Næste emne

Lars Øyane

For 30 aar siden forskede jeg paa denne familien fra Jostedalen i Sogn, Norge som i 1738 flyttede til Sjælland i Danmark, og gjennom læsning av kirkebøgerne fra Skælskør fant jeg følgende oplysninger:

Mette Clausdatter, datter av bonde Claus Olsen og hustru Agathe Larsdatter paa Breum i Jostedalen, Norge, var fød i Jostedalen ca. 1717.  I 1738 flyttede Mette som tenestepige med præsten Wibye til Sjælland i Danmark, og hun blev gift 23.6.1741 i Skælskør paa Sjælland med en Niels Jenssen, som jeg formoder var fød ca. 1710, ophav ukend.  Niels var hjulmand, og han og Mette boede i Skælskør i alle fald til ca. 1755.  I 1771 blev det oplyst i Norge at Mette fremdeles levede i Skælskør, men paa tinget i Luster i 1787 blev det lagt frem vitne om at arven til Mette etter hendes forældre blev utbetalet i København til hendes mand af en soldat som da gjorde tieneste der.  Dødsfaldene til Mette og Niels er ukænde, men jeg har opdaget at de hadde minst syv børn:

a. Jens Nielssen, fød i Skælskør 30.12.1741

b. Claus Nielssen, fød i Skælskør 14.9.1743

c. Anne Nielsdatter, fød i Skælskør 17.8.1745

d. Hans Nielssen, fød i Skælskør 22.11.1747, død i Skælskør 13.2.1752

e. Anders Nielssen, fød i Skælskør 11.1.1750, død i Skælskør 25.2.1752

f. Hans Nielssen, fød i Skælskør 21.2.1752

g. Maren Nielsdatter, fød i Skælskør 3.5.1754

Er det muligt at finde supplerende oplysninger om denne familien?  Hvor blev det af Mette og Niels?  Hvor blev det af børnene?

Jeg takker saa meget for alle gode tips!

Lars Øyane

Da dette Tema nu har ligget ude uden at faa Svar i over et Aar, ønsker jeg at hente det frem av Mørket med Haab om at Nogen er i stand til at bistaa med Hjælp til at finde flere Spor efter denne norske Pige som i 1738 flyttede til Danmark!?

Jeg takker paa ny for alle gode Tips!

Med vænlig Hilsen,

Lars E. Øyane

Bente Aaris

Det må være henne her:

Sorø, Vester Flakkebjerg, Eggeslevmagle, Smidstrup Bye, , 117, FT-1787, C5411

Navn:    Alder:    Gift?:    Pos. husstand:    Erhverv:    Fødested:
Mette ClausDatter     77     Enke          Wæverske, har et Selv Eier Huus      
Rasmus Jørgensen     55     Enkemand     logerende     Mahler      

Eggeslevmagle er et sogn ved Skælskør!

I tellingen 1801 er hun hos sønnen:

Sorø, Vester Flakkebjerg, Venslev, Wændsløv, , 29, FT-1801, B4528

Navn:    Alder:    Gift?:    Pos. husstand:    Erhverv:    Fødested:
Claus Nielsen     58     Gift     Huusbonde     Huusmand og Hugger med Jord      
Dorthe Eskildatter     60     Gift     Hans kone           
Mette Clausdatter     90     Enke(mand)     Hans Moder     Far Ophold hos Sønnen

Sara Marie     19     Ugift     Et tiltaget Barn     Et Opfostrings Stiftelses barn      
Jacob Leer     23     Ugift     Tjenestefolk      

Her døde hun og blev begr. 4.april 1802 91 år gml.

Venslev kirkebog:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=151720#151720,25230007

Her er sønnen i 1787:

Sorø, Vester Flakkebjerg, Venslev, , Wændsløb Bye, , FT-1787, C5423
            
Claus Nielsen     45     Gift     Hosbond     Huusmand og Hugger      
Dorthe Katrine Eskilds Datter     47     Gift     Kone           
Christian Ludvig Clausen     17     Ugift     Barn           
Ædel Jens Datter     15     Ugift     tiener           
Sara Maria     5     Ugift     et Plejebarn
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Bente Aaris

De bor også i Eggeslevmagle i Oeders telling 1771:


Kilde:   OE-1771
Mandens navn:   Niels Jensen   Mandens erhverv:   Hiulmand
Mandens alder:   54   Mandens civilstand:   Gift
Mandens nr. ægteskab:   1   Mand død (ja/nej):   Nej
Hustru død (ja(nej):   Nej   Hustrus alder:   54
Hustrus civilstand:   Gift   Hustrus nr. ægteskab:   1
Sogn:   Eggeslevmagle   Herred:   Vester Flakkebjerg
Amt:   Sorø   Stednavn:   3
Indtastningsnr:   C2427   Løbenr.:   141
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Lars Øyane

Hjærtelig Tak til Bente for fantastiske Bidrag!  Samtidig er det kommet spennende Oplysninger etter at jeg i Gaar la ud et lignende Tema på det norske Digitalarkiv (i nynorsk sprogdragt!)!

https://forum.arkivverket.no/topic/206681-mette-clausdotter-f%C3%B8dd-i-jostedalen-1717-gift-i-sk%C3%A6lsk%C3%B8r-p%C3%A5-sj%C3%A6lland-i-1741-med-ein-dansk-hjulmakar-lagnaden-deira/

Som det gaar frem av det norske Tema, døde de to yngste Børn i ung Alder efter at Familien i 1754/1755 flyttede til Smidstrup i Eggeslevmagle, og jeg mangler nu kun Fødsel og Dødsfald for Niels Jensen Hiulmand.  Han var vel fød i Hillerød ca. 1717 og døde antagelig i Venslev mellem 1771 og 1787.  Endvidere mangler Oplysninger om senere Skæbner til Børnene Jens, Claus og Anne og om deres Ægtemager...

Jeg takker endnu en Gang for kæmpefin Hjælp og haaber paa flere Detailler...

Bente Aaris

Tror det må være sønnen Jens her som er Hugger som sin bror, alderen i de tellinger må man ta med en klype salt:

Sorø, Vester Flakkebjerg, Tjæreby, Tystofte, , 166, FT-1801, C1190
Navn:    Alder:    Gift?:    Pos. husstand:    Erhverv:    Fødested:
Jens Nielsen     60     Gift     Mand     Huusmand og hugger uden jord      
Sidse Mortensdatter     50     Gift     Kone           
Anders Jensen     20     Ugift     Deres søn     Hugger hos faderen      
Niels Hansen     13     Ugift     En sønne søn           

og her er han Hiulmand i 1787:

Sorø, Vester Flakkebjerg, Tjæreby, , Systofte Bye, , FT-1787, C5422

Jens Nielsen     54     Gift     Mand     Huusmand og Hiulmand      
Sidsel Mortens Datter     43     Gift     Hustrue           
Hans Jensen     21     Ugift     Barn af deres Ægteskab     Arbejder med Faderen      
Morten Jensen     11     Ugift     Barn af deres Ægteskab           
Anders Jensen     7     Ugift     Barn af deres Ægteskab           
Maren Jens Datter     4     Ugift     Barn af deres Ægteskab

Vdr. Niels Jensen Hjulmand, har jeg også set etter hans begr.  ant. må han jo være død 1771- 1787, hvor konen Mette Clausdatter er væver og enke i Smidstrup By, (hvis han da ikke er stukket av med arven ;D
Men kirkebøkerne derfra er ikke av de letteste!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Bente Aaris

Her kommer dokumentasjonen på at Jens Nielsen i Systofte Tjæreby sogn er riktig person, ved sønnen Hans's dåp i 1766 i Tjæreby kirke, Niels Hjulmands kone i Smidstrup bar ham, Claus Nielsen og Peder Lindeskov i Flakkebjerg og Morten Rasmussen var blandt fadderne:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17119187#157611,26446302



Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Lars Skovvang Larsen

Hej Lars.

Jeg har været igennem de begravede i Eggeslevmagle 1771-1787. Jeg kan ikke se at en Niels Jensen / Niels Hjulmand eller lignende i passende alder er begravet i den periode.

Jeg har kikket registret til Holsteinborg gods´ skifteprotokol igennem. Ingen Niels Jensen der i samme periode.

Jeg overvejer om Niels Jensen og Mette Clausdatter efter 1771 har boet andre steder inden Mette ses i Venslev i 1787.
De har vel ikke været tilbage i Skælskør?
Ikke undersøgt.

Venlig hilsen
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Bente Aaris

Hej Lars,

Mette er enke og i Smidstrup i Eggeslev Magle sogn i 1787 ikke i Venslev:

Sorø, Vester Flakkebjerg, Eggeslevmagle, Smidstrup Bye, , 117, FT-1787, C5411

Navn:    Alder:    Gift?:    Pos. husstand:    Erhverv:    Fødested:
Mette ClausDatter     77     Enke          Wæverske, har et Selv Eier Huus       
Rasmus Jørgensen     55     Enkemand     logerende     Mahler       

Hun er i Venslev hos sønnen i 1801:

Sorø, Vester Flakkebjerg, Venslev, Wændsløv, , 29, FT-1801, B4528

Navn:    Alder:    Gift?:    Pos. husstand:    Erhverv:    Fødested:
Claus Nielsen     58     Gift     Huusbonde     Huusmand og Hugger med Jord       
Dorthe Eskildatter     60     Gift     Hans kone           
Mette Clausdatter     90     Enke(mand)     Hans Moder     Far Ophold hos Sønnen
Sara Marie     19     Ugift     Et tiltaget Barn     Et Opfostrings Stiftelses barn       
Jacob Leer     23     Ugift     Tjenestefolk       

Se mit indlæg af 8.2!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Lars Skovvang Larsen

Øv, ja selvfølgeligt er det i Smidstrup i Eggeslevmagle at Mette Clausdatter i 1787 ses som enke.

Jeg har kikket i både Eggeslevmagles og Venslevs kirkebøger uden at finde Niels Jensen Hjulmand.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Bente Aaris

Ja det er ØV jeg har også set efter Niels Hjulmand der, de har den ældste søn Jens i Kværkeby hvis han kan ha været der, og datteren Ane i Flakkebjerg. Hvis Mette C. er "rigtig" enke i 1787 må han jo være død 1771-1787!
Du som kan noget om de sager, de havde jo et  selvejerhus i Eggeslevmagle så der kan vel findes noget i Skøde og Panteprotokoller? Og hvor findes de evt. er det Flakkebjerg Herreds protokoller ?

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/geo/geo-collection/18

Den begynder først 1799 >:(, så hvis huset evt. er solgt 1799-1801 kan man jo være heldig, eller findes der nogle andre muligheder ?
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Lars Øyane

Jeg er rigtig imponeret over de mange spennende Bidrag der er kommet siden jeg sidst var inn for at kommentere!  Tusen hjærtelig tak til Bente og Lars!

For at opsummere, ser nuværende Status ud til at være:

** Niels Jensen Hiulmand - hans Dødsfald synes være umuligt at finde.  En Huusmand med dette Navn døde i Smidstrup, jeg tror det var i 1772, men hans Alder var altfor høj, og Konfirmantlisterne har vist at det var en Husmand med samme Navn som bodde der samtidigt med Niels Jensen Hiulmand!

** Nu er det kændt at Jens Nielsen (f. 1741) med Hustru Sidse(l) Mortensdatter (f. 1744) levede i Tjæreby, Tystofte, Sorø amt i 1787 og endnu i 1801 der jeg formoder deres Dødsfald kan være at finde?  Vi kænder ellers fire Børn efter dem (Hans 1766, Morten 1776, Anders, 1780 og Maren 1783), men hvor mange Børn havde de tilsammen?

** Det er ligeledes kændt at Claus Nielsen (f. 1743) med Hustru Dorthe Cathrine Rasmusdatter eller Eskildsdatter (f. ca. 1741) levede i Venslev i 1787 og endnu i 1801 der jeg formoder ogsaa deres Dødsfald kan være at finde?  Men hvem var Dorthe Cathrine?  Og havde de flere Børn end Sønnen Christian Ludvig f. 1770?

** Baade Jens Nielsen og Claus Nielsen er kallede «Hugger» af Profession.  Denne Betægnelse er ukændt i Norge, hvad betyder det?

** Til sidst kommer vi til Spørsmaalet om Anne Nielsdatter og hendes Mand Peder Hanssen Lindeskow.  Dette Par er vel endnu ikkje fundet i 1787 eller i 1801?  Hvem var Peder og hvor kan de ha bodd?  Havde de Børn?

Jeg takker igen for fantastisk Hjælp med denne norsk/danske Familjen og haaber paa flere interessante Bidrag!

Med vænlig Hilsen,

Lars E. Øyane

Ole Dorch

Hvad med ham her?

(Eggeslevmagle kb 1781:) "13 juni onsdag begravet selvejer(?) i Smidstrup Niels Hiulmand 70 år":

Ses her højre side: http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=149112&side=232


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Judith Olsen

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Lars Øyane

Hjærtelig takk til Ole og Judith for interessante Beskeder!

For mig ser det ud til at du, Ole, har fundet Dødsfaldet til den «rætte» Niels Jensen Hiulmand, og jeg er svært taknemlig!  Nu kan man maaske finde ud hvem han var; angivelig er han fød i Ḧillerød, Fredriksborg amt!?

Jeg har lest flere Forklaringer paa «Hugger» og havde Indtryk av at det har at gøre med Tilhugning av Baadsplanker, men Tømrer eller Tømmermand er sandsynligvis en meget bedre «Oversætning»!

Jeg takker paa ny for kæmpefin Hjælp med denne Familjen!

Med vænlig Hilsen,

Lars E. Øyane

Lars Skovvang Larsen

Hej Ole.

Begravelsen den 13. juni 1781 må jeg have overset eller fejllæst.
Der står endda mere end det du citerer - hans patronym er der også. Den fulde ordlyd af begravelsen:

"D 13de: Jun: Onsd: begravet selv-Eyer i Smidstrup Niels Jensen Hiulmand  70 Aar."

Jeg vedhæfter et udsnit fra kirkebogen.

At Niels Jensen Hjulmand sættes til at være 70 år ved sin død, er sandsynligvis kun udtryk for at præsten ikke vidste hvor gammel han præcist var; men at han var "gammel - nok 70 år".

Venlig hilsen
Lars

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk