Aner indvandret fra Wiesbaden, Tyskland

Startet af Elo Kuld, 14 Jan 2016 - 22:03

Forrige emne - Næste emne

Elo Kuld

Kære medlemmer!

Jeg skriver for at søge om hjælp til at finde yderligere oplysninger om et familiemedlem (min tip-oldefar) som er født i Wiesbaden, Tyskland og som er indvandret til Danmark.

Hans navn er: Carl Georg Scherff (ses også flere steder stavet med kun ét f). Hans navn ses første gang i FT 1860 i Randers. Er blot anført med navnet Scherff, hans alder er angivet som 24 år, fødested Tyskland d.12/9-1936.

Han bliver i 1860 gift i Randers med Laura Marie f. Jespersen. I ægteskabet fødes 6 børn, alle inden familien flytter til København.

I 1892 ses familien på adressen Fr. d. 7.s. Gade i København.

Kan nogen oplyse mig om, hvor jeg kan få oplysninger om min tip-oldefar? Enten her i landet (har søgt på Rigsarkivet) eller i Tyskland?

Hvis der er nogen i medlemskredsen der ligger inde med brugbare oplysninger, vil jeg være meget taknemmelig.

Venlig hilsen Elo Kuld
Venlig hilsen
Elo Kuld
kuld@mail.tele.dk

Inger Buchard

Redaktør på DIS-Wiki

Bjarne Smedegaard

Desværre er det kun katolske kirkebøger, som man kan få lov til at bestille hjem via mormonerne.

Hvis det er Lutheransk, så må man enten betale for at kirkekontoret i Tyskland finder oplysninger, eller selv tager til Tyskland.

Mormonerne er bundet af en kontrakt, som forbyder dem at låne de lutheranske kirkebøger ud i Europa.

Prøv at bestille, men vær opmærksom på at den fremhævede tekst herunder betyder, at den ikke kan lånes i Europa. Ikke bare i øjeblikket, men i al fremtid, så længe denne kontrakt gælder.

"... is not currently available for loan"[/b]

mvh. Bjarne Smedegaard

p.s. Dette var svaret, da jeg efter måneders venten og flere forgæves forsøg, skrev og bad om en forklaring på hvorfor filmen stadig ikke kunne lånes:

Dear Bjarne,

Unfortunately, film 1197129 is restricted from being shipped to anywhere in greater Europe by the provider, which is shown as ZENTRALARCHIV DER EVANGELISCHEN KIRCHE IN HESSEN UND NASSAU (GERMANY)

Options are to have someone outside of Europe to get the film and transcribe what you need from it or contact the provider directly and see what you can get from them.

Sincerely,

Rick Votaw
Restricted Films Unit
Patron and Partner Services​​​​​

Inger Buchard

Mon så ikke de snart kan læses via den tyske kirkebogsserver
www.archion.de
hvor Hessen er godt repræsenteret?
MÅske er de der allerede? Hvis jeg laver et opslag på Personensuche og skriver Nassau i feltet Geolocation
så er der en del hits.
Prøv selv at se, om den ønskede KB er tilgængelig.
Hvis ja, så er næste skridt at vælge den mest anvendelige brugsform - brugerpas:
https://www.archion.de/de/kosten/

Min erfaring med kopier af Stettins KB er rigtig gode: høj kvalitet

Inger
Redaktør på DIS-Wiki