Hvor kommer Magda Szcrepanowska fra - Ukraine, Østrig eller et andet sted?

Startet af Erik Jensen, 05 Jan 2016 - 05:07

Forrige emne - Næste emne

Erik Jensen

Jeg ved ikke, om der monstro er nogen af jer, der kan hjælpe med at finde ud af, hvor Magda egentlig kommer fra?
Hun bliver viet med Emil Christensen her:

Roskilde/Lyndby kirkebog 1892-1934 ops-246 fol-328

I følge den kommer hun fra Galicien, men i FT1921 står der Østrig og i FT1925 Ukraine.

Præstø, Hammer, Kastrup, Ornebjerg, 5, 144 (5), FT-1921, D6731
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Emil Christensen    17/1 1886    G    Husfader    Fodermester    Præstø Amt
Magda Christensen    23/10 1896    G    Husmoder       Østrig
Hans P Christensen    8/11 1915    U    Barn       Præstø Amt

Præstø, Baarse, Vordingborg Landsogn, Knudsby, -, 610, FT-1925, D8078
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Emil Christensen    17-01 1886    G    Husfader    Arbejdsmand    Vordingborg, Præstø Amt
Magda Christensen    23-10 1896    G    Husmoder       Ukraine
Hans Peter Christensen    02-11 1915    U    Barn       Kallehave Sogn, Præstø Amt
Svend Alfred Christensen    27-11 1917    U    Barn       Kirkehelsinge, Gl. Roskilde Amt
Helene Marie Christensen    27-05 1925    U    Barn       Vordingborg Landsogn, Præstø Amt

Jeg kan levende forestille mig, at det må være svært at lave slægtsforskning i Østrig og Ukraine, ergo hvad stiller jeg op med dette  ???

Venlig hilsen
Erik Jensen

Inger Buchard

Det er da meget simpelt:  ;D
Til første verdenskrig hørte hele Galizien under Østrig-Ungarn
Derefter kommer den østlige del Ostgalizien under det efter forskellige tilløb nyoprettede Ukraine, mens Westgalizien bliver polsk.

Se DIS-Wiki:
http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Galizien

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Jakob Ramlau

Og et meget stort Antal af de " Polske"  Roearbejdere/Sæsonarbejdere kom just fra Galizien, specielt til Lolland og Falster. De kom dog ogsaa saa langt som til Børglumkloster.

Erik Jensen