Månedspige!!

Startet af Grethe Leerbech, 02 Jan 2016 - 17:45

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

Min ane blev besvangret i Holbæk amt på Gislingegård. Hun er tjenestepige der fra 1872 og rejser derfra 1. maj 1875. Herefter kommer hun som månedspige på Grevinge præstegård iflg. tilgangslisten.
Hun ses ikke i afgang. Men føder åbenbart hjemme hos sine forældre, da barnet døbes i Kundby sogn, hvor forældrene bor. Der står "for faderen landmand Niels Larsen" hvilket jeg udlægge,r at hun opholder sig hos denne.  Barnet er uægte og der opgives ingen far. Barnet får et lidt særpræget efternavn efter de sædvanlige navne på egnen. -Kristian Schmidt

Men i tilgangslisten for Holbæk amt -flere sognekirker ses det, at der er piger som er "månedspiger" hos enten skolelærere eller præster, degne.

Jeg undrer mig og spørger om der er andre der har stødt på dette i andre sogne. Tænker det måske er i stedet for at sende dem til fødselsstiftelsen??? en slags diskret ophold.... 

mvh
Grethe Leerbech
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Kate Nielsen

Hej Grethe

Har du læst her: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=47841

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Grethe Leerbech

Tusind tak for dit svar, som jeg anser for rigtigt.
Præsten og de andre som jeg er stødt på lærerne, degnene, håndværkerfruerne har så ansat disse gravide kvinder for 1 måned evt. mere indtil de var så gravide, at det blev for synligt. Min ane nedkom i november og holder op i sit forrige tjenestested i beg. af maj, så hun har sikkert været hos præsten indtil "det blev for synligt" måske til juli-sep. og så sendt hjem til forældrene.
Så der var nok ikke tale om det vi kalder "diskret ophold", men mere tale om en hjælp f.eks. i sommermånederne og lign. som man kan komme hurtigt af med igen.
Om det har været en slags "socialhjælp" mod pigerne skal jeg ikke kunne sige. 

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ