min 5 x tip Bjørn Hermansen og Signe Biørnsdatter i Jyllinge/Gundsømagle sogn

Startet af Kjeld Allan Larsen, 29 Dec 2015 - 17:56

Forrige emne - Næste emne

Kjeld Allan Larsen

det er nu lykkedes også at finde min 5 x tipoldemor Signe Biørnsdatter, kone til 5 x tip Hermand Assersen, via hendes begravelse i Gundsømagle sogn i 1767, hvor det skrives at hun blev 89 år
jeg burde også kunne finde hendes fødsel, såfremt hun er født i Gundsømagle sogn - en Myheritage kilde sætter hendes dåb til 29. august 1700, hvilket ifølge kirkebogen passer fint med faders navn Biørn, men det passer jo ganske dårligt til aldersangivelsen ved begravelsen
der burde vel også være flere end de tre børn, som er fundet?
vielsen kan sandsynligvis ikke findes
og det er fortsat ikke muligt for mig at finde 5 x tipoldefar Hermand Assersens begravelse

måske er der hjælp at finde blandt skarpe kolleger?

mvh
Kjeld


5 x tipoldeforældre, Biørn Hermansens forældre: Hermand Assersen og Signe Biørnsdatter
5 x tipoldefar Hermand Assersens dåb
Kirkebog, Ågerup sogn 1646-1752
Opslag 31, 1698
Dom. Exaudi (= 6te søndag efter påske = 5. juni)
Adtzer Hermands: og Karen Truelsdtr Bofolk i St. Valby deris Søn Hermand Baptis:
Test: Anders Anderss: Jep Hanss: Niels Pederss: Maren Lars Thøgerss: og Boel Lars Michelss: alle i St. Valby

Biørn Hermansens to ældre brødres dåb
Sønnen Asser Hermansens dåb
Kirkebog, Jyllinge 1651-1814
Opslag 44, Nati 1730
Fest. Grat: den 11 Febr: er Herman Assersens Søn, Asser Christnet
Inger Niels Jensens bar det
Test:
Jens Pedersen BoeMand, Truels Assersen, Anne Hagens, Jens Nielsen, Anne Nielsdr



Sønnen Niels Hermansens dåb
Kirkebog, Jyllinge 1651-1814
Opslag 46, Nati 1732
Dom: 13 p: Trin: er Herman Assersøns liden Søn Christned og Kaldet Niels
Peder Larsen Huggers Hustrue i Gundsm: bar Barnet
Test:
Niels Jensen BoeMand, Truels Assersen, Bodil ChristiansDr, Jørgen Olesens Hustrue fra Gundsømagle

Sønnen Biørn Hermansen, 4 x tipoldefars dåb: den 10. juli 1735 i Jyllinge sogn

5 x tipoldemor Signe Biørnsdatters begravelse
Kirkebog Gundsømagle sogn 1651-1814
Opslag 86, Denati 1767
Dom Exaudi, dvs. den 31. maj, Herman Assersens Enke Signe Biørnsdatter - 89 aar



sonja karin jørgensen

Jeg mener det må være Signe Bjørnsens dåb i Gundsømagle Kirkebog 1651 - 1814 opslag
33, kolonne 3 øverst.

Venlig Hilsen
Sonja Jørgensen

Christian Konstmann Autzen

Opslag 86 siger klart, at det er Herman Adtzersen's enke Signe Biørnsdatter, som bliver begravet, 89 år gammel.

Men den alder bør nok være forkert, for hun får jo børn i 1730'erne, altså ville hun her have været 50 - 55 år gammel, hvis det skulle stå til troende.

Hendes fader er så Biørn Skræder - altså skræder, og det er hans barnebarn Biørn Hermansen så også, i Jyllinge by.

Samtlige personer i husstanden

Roskilde, Sømme, Jyllinge, Jyllinge Bye, , , FT-1787, C3391
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Biørn Hermanssen    54    Gift   Mand    Bonde og Huusmand samt Skræder   
Inger Andersdatter    52    Gift   hans Kone      
Anders Biørnsen    17    Ugift   Børn af sidste Egteskab      
Herman Biørnsen    10    Ugift   Børn af sidste Egteskab      
Else Biørnsdatter    13    Ugift   Børn af sidste Egteskab


Tak til Kjeld - så fik jeg et par led mere på denne del af slægten  :)

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Kjeld Allan Larsen

hej Sonja og Christian

Tak for de velplacerede kommentarer.
Selvfølgelig må alderangivelsen for Signe Biørnsdatter på 89 år være forkert, så det må være den Signe, som ses i opslag 33 år 1700.
Jeg har en del problemer med at tyde teksten fra kirkebogen - se nedenfor, men kan måske få hjælp, specielt hvad fadderne angår?

Ærgerligt at 5 x tipoldefar Hermand Assersens begravelse ikke er så let at finde og sandsynligvis flere end de tre af hans børn, alle sønner, som er fundet.

Og så skulle det vel være muligt at finde søskende til Signe Biørnsdatter og således også mere om hendes forældre. Biørn skræder er jo en beskeden start.

mvh

Kjeld

5 x tipoldemor Signe Biørnsdatters dåb
Kirkebog Gundsømagle sogn 1651-1814
Opslag 33, Nati Anno 1700
Dominica à Trinitatis 12, dvs. den 29. august, blev døbt Biørn Skræders Pigebarn og ?? Signe
Testes Baptisimi Jens ??, ?? ??, Mogens ????, Karen Lauritsen, Kirsten ??