Fæster og skifter

Startet af John Lund Steffensen, 30 Dec 2015 - 12:08

Forrige emne - Næste emne

John Lund Steffensen

Jeg har været inde og "snuse lidt til dette emne"
Her undrer det mig, at der ikke oplyses billede nummer ved søgning på en aktuel person.
(Family search). Det ville jo minimere søgetiden en hel del.
Sideoplysning kan være lidt "kryptisk" , et eksempel: XLIII 86. Hvorfor XLIII??
Endvidere ser jeg, at der ofte under en given person er oplyst skiftedato som dødsdag.
Det er vel næppe korrekt?
Er skiftedato lig med dødsdato??
Venlig hilsen, John Steffensen
Med venlig hilsen: John Lund Steffensen

Peter Bøjesen Jensen

Hej John.
Det fremgår ikke af dit indlæg, hvor du søger henne og finder de informationer du nævner. Ville nok være nemmere at kunne svare på dine spørgsmål, hvis du anfører hvor du ser disse informationer.
Datoen for 1 notat i skifteprotokollen kan ofte være lig dødsdagen. I mange skifteprotokoller indføres afdøde i forbindelse med anmeldelsen af dødsfaldet. Dette har jeg set gjort mange gange. Iisær i godsernes skifteprotokoller, er anmeldelsen sket samme dag eller senest dagen efter, hvis dødsfaldet er sket om aftenen.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

John Lund Steffensen

Hej Peter.
Jeg søger i faesterogskifter.dk
Her er det fynske skifter, som DIS-Odense har indtastet.
Ellers har jeg ikke søgt andre steder. Der er et stykke vej til Statens Arkiver hvorfra jeg bor.
Venlig hilsen, og godt nytår.
John Steffensen
Med venlig hilsen: John Lund Steffensen

Peter Bøjesen Jensen

Ok.
Oplysningerne kan være indtastet fra de originale kilder, og derfor er der ikke anført billednummer.
Desuden vil et billedenummer ikke nødvendigvis være det samme altid. Og nummeret vil være forskelligt, afhængig af, om man ser scanningerne på fam. search eller arkivalier online. Side nummeret fra originalkilden vil aldrig ændre sig.

Du skriver:
Sideoplysning kan være lidt "kryptisk" , et eksempel: XLIII 86. Hvorfor XLIII??

Jeg vil tro, at XLIII er protokollens nummer og så side 86.
Hvis du f.eks. tager protokollen for grevskabet Langeland så er der op til 23 protokoller.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

John Lund Steffensen

Hej Peter.
Mange tak for uddybende forklaring.
Jeg har brugt family search, da der er link til disse sider, når der i fæster og skifter er "gevinst" på et søgt navn.
Det er jo en stor hjælp, så må jeg selv bruge lidt tid på at finde skiftet.
Venlig hilsen, John Steffensen
Med venlig hilsen: John Lund Steffensen

Arne Feldborg

Citat fra: John Lund Steffensen [6189] Dato 30 Dec 2015 - 14:36
Jeg søger i faesterogskifter.dk
Her er det fynske skifter, som DIS-Odense har indtastet.
Vær opmærksom på, at der her er tale navneregistre, hvilket også fremgår af den originale placering:
http://navneregistre.dis-danmark.dk/faeste_skifte/

Men i mange tilfælde vil der være links både til navneregistrene og til selve protokollen, og evt. også til sidenummeret (dvs. Folinummeret, ikke opslagsnummeret) i protokollen, når du klikker ind på de enkelte personer, samt diverse andre oplysninger.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

John Lund Steffensen

Hej Arne.
Mange tak for yderligere forklaringer.
Det synes at være et godt "værktøj" du har kreeret, og et fantastisk arbejde af indtasterne fra DIS-Odense.
Sådan.
Godt nytår ønsker jeg dig.
Venlig hilsen, John Steffensen
Med venlig hilsen: John Lund Steffensen