Drama på Rysensteen, Bøvling, Skodborg, Ringkøbing?

Startet af C. C. K. Fogsgaard, 29 Dec 2015 - 21:39

Forrige emne - Næste emne

C. C. K. Fogsgaard

Nej, ikke partout!

Forvalteren (hvis han VAR dét), Laurits Olufsen Damstrøm, døde ifølge RootsWeb i 1710 og var angiveligt gift med Birgitte Petræa, med hvem han fik to børn.

Jeg har imidlertid grund til at tro, at i hvert fald datteren, Birgitte, havde en anden mor.

Der er mange Birgitter og en del, som ikke stemmer ude i æteren, og jeg har ikke til hensigt at forkludre mere end strengt nødvendigt - min ane er den her treårige Birgitte:

174 Laurids Olufsen i Lemvig. 31.3.1697.
E: Maren Rasmusdatter. LV: Lukas [Andersen] Nors til Kabbel [i Nørlem sogn]. B:
3) Birgitte Lauridsdatter 3
4) Oluf Lauridsen 1½
5) datter, nyfødt.
FM:
1) morbror Christoffer [Rasmussen] Lihme, [præst i Fjaltring og Trans]
2) morbror Peder Lihme.
Første ægteskab med Birgitte Pedersdatter. B:
1) Christian Lauridsen 15
2) Peder Lauridsen 14
3) Laurids Lauridsen 10.
Birgitte Pedersdatter første ægteskab med Peder Olufsen Damstrøm, borgmester i Lemvig. B:
1) Peder Pedersen Damstrøm, der opholder sig hos sin mormor Birgitte Pedersdatter [Luxdorph] i Lemvig, enke efter Laurids Gregersen, præst i Vandborg.
Desuden nævnes afdødes far Oluf Mikkelsen i Aldrup Mølle [i Tiset sogn].

...

Ja-ja, Maren Rasmusdatter (Lihme med alternative stavemåder) ER da moderen!

Birgitte Pedersdatter var 1. viv og tilsvarer Petræa, når man behersker lidt latin, og hun har tilsyneladende været gift med Laurids' bror, tænker jeg.

Anyway, jeg er ikke sikker på, hvorvidt Eneministerialbogen for Lemvig-Heldum Pastorat, Lemvig Sogn 1640-1815 er det rette sted at søge, men jeg tilspørger enhver, som har interesse heri, om vedkommende ser noget, som enten af- eller bekræfter min hypotese.

Guds Fred...


Gode tanker fra Charlotte...

Arne Feldborg

#1
Skiftet er fra Lemvig Købstad Skifteprotokol (uddrag v. Erik Brejl)
næsten nederst på siden:
http://www.brejl.dk/lemvig.html

Medmindre du har andre helt sikre indikationer på at der skulle være sket fejl i forbindelse med skifet kan du roligt regne med at børnene har de forældre der er angivet i skiftet.

Iøvrigt kan du finde de tre yngste børn døbt i Lemvig kirkebog:
http://nygaards-sedler.dk/viewpage.php?page_id=72&nr=75961&sort=i&vis=2
Se også de to foregående sedler.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

C. C. K. Fogsgaard

Det er blevet lidt halvsent, men du ER nu altså en knag, Arne, det siger jeg dig!

Jeg har intet at indvende overhovedet hvad dette skifte angår - det beviser jo faktisk, at der er mange urigtigheder "derude" (så er der altså andre end mig, der fejler)...

Det er så pokkers menneskeligt, men det er nu lidt ærgerligt at gå den gale vej.

Jo, Laurids kaldes også Olesen og optræder da ét sted som forvalter.

En rum tid fulgte jeg blindt sporet om denne Birgitte Petræa, men det er Maren, som sidenhen har overtaget pladsen, og dér får hun lov at blive!

Hendes anerække er interessant, synes jeg, og årsagen til dette indlægs egentlige opståen er affødt af disse herlige vestjyder, du har fundet til mig de seneste par dage; det er rigtig stort, Arne, og jeg takker dig for det.

Hvis både Peder og Laurits var sønner af Oluf Mikkelsen, som var møller, er det måske ikke så sært, som jeg umiddelbart finder det?

Jeg mener; var det ikke fastlagt, at sønner trådte i fars fodspor?

Der har måske været en 3. bror, som overtog?

Dét er ikke så vigtigt, det er mere af historisk interesse om skik og brug på dén tid.

Der kan man bare se; bette Birgitte havde ifølge skiftet en lillebror og en lillesøster, tre halvbrødre, og de tre havde en halvbror (ja, det er da pænt indviklet - også med borgmester Peder) - der lader til at forekomme divergens på Nygaards Sedler, men det har intet at sige; der er såmænd flere mysterier, hvor de kom fra.

Jeg har endnu ikke kigget i Lemvig Kirkebog, men det bør afprøves (mine ringe evner derudi til trods), og det er superspændende.

Godnat, kære Arne, og 1000 tak for alt det opbyggelige du har skabt...

:)







Gode tanker fra Charlotte...