Spendrup, Djursland omk. 1750

Startet af Bendt Spendrup Mathiasen, 16 Jan 2016 - 13:36

Forrige emne - Næste emne

Bendt Spendrup Mathiasen


På et tidspunkt i ens slægtsforskning kommer man til en erkendelse af, at nu er der ikke mere at finde, det er det punkt jeg er kommet til med en af mine aner, som jeg for øvrigt har navn efter. Men inden jeg helt slipper ham, vil jeg en sidste gang kaste de fakta, jeg har om ham ud i forum med en bøn om hjælp. (Har tidligere fået uvurderlig bistand).
Her er hvad jeg har.

Peder Christensen Spendrup bliver viet d. 20.jun. 1721 i Tåmun, Viborg til
Kirsten Andersdatter af Aalum.

Får 4 børn mellem 1722 og 1727 i Kvorning.
1.  1722 Helene Pedersdatter Spendrup f. 1722 gift med skoleholder Rasmus Pedersen i Ginnerup d. 1781.
2.  1723 Kirsten Pedersdatter Spendrup.
3.  1725 Mette Marie Pedersdatter Spendrup
4.  1727 Anne Helvig Pedersdatter Spendrup, hendes datter Dorte Marie Kielsdatter bliver gift med Skoleholder Rasmus Pedersen i Ginnerup 1782. (Altså sin afdøde mosters tidligere mand)

Er 1736 forlover ved en korporals bryllup i Feldingbjerg.
Korporal Peter Vertzel - Sdr Feldingbjerg og Inger Madsdatter - Fly
Forlovere: Jens Feldingberg og Sergent Spentrup begge af Fly

Skifte fra Viborg by
Christian Jensen Schiøtt i Viborg. 29.1.1755, fol.36B. (Begravet  Sortebrødre, Viborg, 4 okt. 1754).
Arvinger bl.a.
[halv]søster Kirsten Andersdatter g.m. Peder Christensen Spentrup, afskediget sergent i Mols sønder herred på  Møllerup gods.
Det skal bemærkes at der mange familiemæssige Spendrup relationer mellem Feldballe og Ginnerup.

Feldballe kirkebog ( Møllerup ligger i Feldballe sogn)
Feldballe kirkebog 1751: Begravet  Peder Spendrups datter af Hedegård. (kan være Mette Marie)
Feldballe kirkebog 1753: Peder Spendrups hustru af Hedegård. (Hedegård er et gårdssted på bredden af Langesø).     

Det er de eneste 2 gange Peder Spendrup nævnes.
I 1758 er en Niels Christensen Spendrup af Kejlstrup begravet.(Kejlstrup er naboby til Feldballe).
Kan være en bror til Peder Christensen Spendrup, men det kan også være præsten, som har skrevet forkert fornavn, så det i virkeligheden er Peder.
(Det skal nævnes at Feldballe/Nødager kirkebog betragtes af mange som Danmarks dårligst førte)

Jeg vil frygtelig gerne finde et skifte efter enten Peder Spendrup eller hans hustru. Har stort set været alle godsskifter igennem fra området incl. skifter fra Kalø amt og Sønder Djurs herred..

Er der nogen der har erfaring med at lede i Regimentsauditørens skp?  Findes i Rigsarkivet ( Hærens arkiv). Eller er der andre kilder jeg kan lede i?

Bendt Spendrup Mathiasen