Dødsårsag for Marie Cathrine Suhr den 25. december 1890

Startet af Georg Teddy Amsinck, 22 Dec 2015 - 13:22

Forrige emne - Næste emne

Georg Teddy Amsinck

Marie Cathrine Suhr kommer fra Kgs. Lyngby som 75 årig og ubemidlet til institutionen Stolpegaarden i Vangede den 18. november 1890. Den 26. november diagnosticeres hun som Rheumat. xxx. og den 25. december dør hun af Bronchit. xxx. Formodentlig Brochitis acuta. Hvis man læser diagnoserne bagfra, står der, at hun døde af bronkieproblemer med tør hoste og smerter bag brystbenet forudgået af ledsmerter. Dette tyder på, at hun havde influenza, der begynder med ømhed i leddene for senere at give sensymptomer i form af tør hoste og smerter i brystkassen. I 1889/90 havde man den første pandemiske/verdensomspændende influenza epidemi. Hun er sikkert blevet smittet på Stolpegaarden, inkubationstid 2-4 dage.
Har jeg ret i min udlægning, eller hvad?

Sygelisten vedhæftes.

Marie Suhr er patient nr 70. tydning af xxx ønskes

Med venlig hilsen

Georg Teddy Amsinck 


[vedhæfting slettet af admin]

Ole Westermann

Jeg læser diagnosen v. indlægg. 26.11 som Rheumat. chron., altså kronisk gigt, ikke usædvanligt for en 75-årig.
Og mit bud på dødsårsagen 25.12 som Bronchit. chron., kronisk bronkitis (som kan have adskillige grundårsager).

Så din udlægning med influenzaen er jeg ikke enig i.

mvh Ole

Jakob Ramlau

Den kroniske Gigt skal ikke slippe uskadt herfra. I vore Dage er Gigtfeber, febris rheumatica, jo en stor Sjældenhed, takket være antibiotisk Behandling af de relevante Infektioner. Anno dazumal var den ganske hyppig og gav akutte Ledsmerter og senere ofte Hjerteproblemer, specielt med Angreb paa Pulmonalklappen. Saa jeg turde antage at hun har været medtaget af sligt og desaarsag et lettere Offer for en Bronchit.

Georg Teddy Amsinck

Tak for svarene.

Der er ingen tvivl om, at første diagnose er Rheumaticus Chronicus, du har ret Ole. Da det er en kronisk sygdom, siger det også noget om hendes udseende. Gigtfeber kan man få hele livet, men som du selv skriver Jakob, det er en akut sygdom. For at få lidt mere hold på epikrisen(den korte sygehistorie) har jeg bestilt dødsattesten til gennemsyn på Rigsarkivet. Det sidste xxx. kan være mange ting cyste, apnoe, men akut vil nok være det nærmeste idet hun har fået en pludselig (eller terminal) opblussen af Bronchitis acutae. Igen tak for svarene.

Godt nytår Georg

Mette Olivia Larson

Hej -

Drejer det sig om Marie Cathrine Suhr, f. 14/7 1814 i Gladsaxe sogn? Så er det også min ane, og hendes død har jeg endnu ikke fundet frem til... Spændende nyt, hvis det er hende!

Vh Mette Olivia Larson