Kære Kurt A og frue:
Rigtig Godt Nytår!
Jeg har desværre indtil videre forgæves søgt et svar på, hvem Jens Hansen var søn af; til gengæld har jeg nu mig selv mistænkt for at være nået frem til Hans Hansen, fordi jeg har anført Jens' far som Hans og glemt at fjerne det Hansen, som stod i forvejen (*selvafklapsning*)...
Dét var ikke just "dæjli" news på årets første dag.
Men så dvæler jeg ved følgende, som Christian også har fundet frem fra Wiberg:
2. 1537. Mag. Jens Hansen (Pedersen?); Kannik; Pr.; ~ Maren Knudsdtr. Brynild; 2 D.; 2 ~ N. Andersen, Bgmstr. i Vibg.; see Etm.; P. Jensen i Bælum-S.; Datteren Anna ~ Biskop Kjeld Jensen Juul i Vibg.; [† 2/9 1558; Eptph.].
DV s. 18 (26/10 1541: »Jens Persen, Ib Povlsen og Morten Hvas, Sognepræster og Prædikere i Viborg«).
...
Pedersen?
Jeg gider godt vide, om vi nogensinde får dette løst og har efter din tilladelse kigget nærmere på Bolette.
Jeg er vel bevidst om den usikkerhed, der forekommer vedrørende Thøger Jensens afstamning, men umiddelbart betvivler jeg ikke personligt, at din kones oldemor er efterkommer af Løvenbalkerne; det er jeg selv, og det var ikke småting, der fandt sted på dén egn og dén tid.
Meget bør jo tages med forbehold, når man sådan anskuer det...
Hvis jeg iler tilbage til Jens Hansen og hans ene svigersøn, har de øjensynligt dét tilfælles, at de var uden stamtavle - og sikke noget pladder - grueligt snobberi!
Til trods for de store ændringer i deres samtid kan jeg ikke undgå at fundere over, hvem der har taget dem til sig, så de fik lærdom.
Ak og ve, Kurt, ak og ve!