Gjedske Andersdatter, f. 16. maj 1699 i V. Vandet - navne forvirring.

Startet af Carl Henrik Jeppesen, 21 Dec 2015 - 18:02

Forrige emne - Næste emne

Carl Henrik Jeppesen

Hej,

Jeg kigger på min slægtsgren i Ø. og V. Vandet. Gjedske Andersdatter f. 16. maj 1699. 1. ægteskab med Laurs Levisen viet 13. juni 1719. 2. ægteskab med Poul Nielsen Sand viet 1. april 1731 samt børn fra begge ægteskaber.

Navne forvirring:

Når jeg læse i kirkebogen får jeg følgende
1) nogle er født i Sand - findes navnet Sand som et stednavn i Ø. Vandet?

2) nogle er født og døde på Sandgården i Ø. Vandet - findes det i Sand eller er det det samme sted? Sandgården ser ud til at være en fæstegård - hvem ejede den omring 1760?

3) mange af personerne har i forskellige kirkebogs indførelser efternavnet Sand - istedet for deres oprindelige som Levisen, Nielsen, etc - nogle gange har man begge navne som Nielsen Sand, Larsen Sand, etc - det gælder såvel for Gjerdske Andersdatters 1. kuld af børn som 2. kuld af børn med 2 forskellige ægtemænd - er der eventuel nogen som har en menig om hvordan man takler dette?

mvh
Carl Henrik Jeppesen


Carl Henrik Jeppesen

Hej,

Sand gårde - som jeg ser det på kortet er flere gårde. Benævnelsen "født i Sand" kan derfor godt referere til dette sted og ikke en bestemt gård.

På et kort fra 1840 ser jeg en gård "Sandgård" som jeg ikke ved om er en af gårdene i Sand-området eller er en gård et andet sted i Øster Vandet?

Hvis Sand er et område i øster vandet sogn kan det vel godt tænkes at folk bliver identificeret  ved at de får Sand tilknyttet deres navn og det erfor mere er et stednavn en et efternavn?

Dermed kan det jo tænkes at flere tager dette navn i brug uden at de dermed er beslægtet?

mvh
Carl Henrik


John Damm Sørensen

Hej Carl Henrik,

Du skriver:
"Dermed kan det jo tænkes at flere tager dette navn i brug uden at de dermed er beslægtet?"

Ja, der er mange eksempler på, at samme gård giver navn til forskellige familier. Kun hvis samme familie ejede gården igennem mange år, kan man gå ud fra, at der eksisterer et familieforhold. Som jeg ser det, er der her tale om flere gårde, som ikke nødvendigvis er ejet af samme familie.
Trap Danmark benævner også en lokaliteter i sognet som Sandgaarde og Holme. Begge optræder også på dette kort:
http://hkpn.gst.dk/mapviewer.aspx?type=sognekort&id=1795&elav=null

Det understreger blot nødvendigheden af, at man bør have flere forskellige kilder til at fastslå evt. slægtsskab.

Hilsen
John

Carl Henrik Jeppesen

Hej John,

mange tak for de fine kort over Øster Vandet,hvor Sand gårde jo tydeligt er et stednavn med flere gårde.

Jeg har dels kilder fra kirkebogen (forlovere, faddere, etc), dels en kilde fra skiftet efter Gejdske Andersdatters død og med "Sand" som et udtrykt for tilknytning til et sted i Øster Vandet kan jeg få mit billedet til at passe.

Jeg har en del slægt i Øster & Vestre Vandet og gårdnavne som "Agerholmgård", "Dalgård", "Holm" ses hos nogle af de andre.

mange tak for indsatsen og de fine kort som jeg kan bruge som dokumentation.

mvh
Carl Henrik Jeppesen