1848 15. linie inf. bat. garnison hvor?

Startet af Inger Buchard, 21 Dec 2015 - 10:14

Forrige emne - Næste emne

Inger Buchard

Uwe Boldt forsøger at finde det sted, hvor 15. Linie infanteri bataillon var garnisoneret i 1848. I slutningen af krigen 1848-1850 ligger resterne som holstensk regiment i Glueckstadt, men spørgmålet er: hvor lå det i begundelsen af krigen? Jeg har set på regimentshistorien på www,sa dk, men kommer ikke frem til garnisonens placering. Uwe Boldt i Luebeck HAR adgang til diverse regimentshistorier, men spørger nu os, fordi han ikke kommer videre.
Jeg sender svaret videre.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Jakob Ramlau

Ja, den er ikke rar. Hvis man prøver www.wadskiær.dk og søger paa Garnisonering i Rendsborg finder man 15. Bataillon op til 1848  --- og dernæst "slettet af Armeen". Jeg mener, at det var dem der startede Oprøret. Det ene af de to Ingenieurkompagnier laa i Rendsborg  --- og de rebellerede ogsaa.Der blev desaarsag en beklagelig Mangel paa Feltbromateriel.
Den efter min Mening mest interessante Gennemgang af Optakten er at finde i Generalstabens bindstærke Værk om Krigen 1848-50. Det er gjort downloadbart paa www.kb.dk-- prøv at søge paa "rex" med Søgeordene "dansk-tydske krig". Jeg tror at det første Bind har Sagen med.
Jeg er vidende om at nogle Historikere prøve at være Apologeter for Prinsen af Nöhr --- de vil næppe goutere Generalstabens Udgave. Men den har jo ogsaa sit Bias.................... 

Jakob Ramlau

Det rette Link er www.wadschier.dk hvor man under Database man finde Rendsborg.

Regelsen

Hej

(Ved Wienerkongressen havde forpligtet sig til at lade indgå i den tyske Forbundshær)

Den 24.03.1848 indgik 15. linieinfanterie bataillon i Insurgentarmeen og deltog i Treaarskrigen
under Navnet 2. Linie-Infanteri-Bataillon. Allerede i Kampen ved Bov kom den i Ilden, idet den med
2 Kompagnier havde besat Passet ved Nyhus, medens de 2 andre Kompagnier var alene om Forsvaret om Bov.

I lang Tid kæmpede sidstnævnte 2 kompagnier en haardnakket Kamp mod en overlegen
dansk Styrke, og de...


Kilde. Danmarks Hær, bind 1, side (149),  15.b. af Prl. H.B. Holm.
Venlig hilsen
regelsen

Jakob Ramlau

Regelsen kan sætte en Dato paa. Ihvorvel Salmonsen ikke nødvendigvis er den aabenbarede Sandhed har den dog en kort Fremstilling af Sagen:  http://runeberg.org/salmonsen/2/5/0859.html
Prinsen af Nöhr maa have haft betydelig Charisma ---- han faar aabenbart en betydelig Del af Garnisonen i Rendsborg til at gaa over til Insurgenterne. Der nævnes ikke explicit ikke hvilke Enheder, men jeg vilde afgjort mistænke 15. Infanteribataillon.
Generalstabens Værk er værd at læse ---- den beretter detailleret om, hvad der næsten er en Borgerkrig.
Broder mod Broder, Fader mod Søn og Søn mod Fader. Det er vist Baudissier?

Jakob Ramlau

 Saa har jeg læst mig skeløjet paa Vaupell: "Den Danske Hærs Historie" fra 1876. Der er Konsistens med den og Wadschier og Salmonsen:
14nde, 15nde og 16nde Linieinfanteribataillon garnisonerede i Rendsborg, den 15nde fra 1816-48.
!7nde ditto var i Glücksborg. Alle 4 sveg deres Faneed 24nde Marts 1848 med Undtagelse af Officererne og gik over til Insurgenterne. Adskillige af Officererne kom paa mere eller mindre eventyrlig Vis tilbage til Danmark.
Og Familien Baudissier ser nu alligevel ikke ud at have splittet sig.

Inger Buchard

Jeg er imponeret - og jeg håber, hr. Boldt nu kan finde de oplysninger, han mangler.

God jul fra det syd- og sønderjyske!

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Poul Wachmann

Selvom det oprindelige spørgsmål er godt belyst i ovenstående svar vil jeg ikke undlade at gøre opmærksom på Rigsarkivets meget nyttige registratur: Rigsarkivet og hjælpemidler til det benyttelse III, Forsvarets Arkiver bind 1. Det er et særdeles godt opslagsværk til at finde yderligere information om militære enheder.

Bogen findes på DIS-Bibliotek: http://bibliotek.dis-danmark.dk/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=6840&searchid=scs_1451041565206

15. Bataillons historie 1778-1951 samt arkivaler fra perioden er beskrevet her: http://dis-danmark.dk/bibliotek/900261.pdf#page=98

Med venlig hilsen
Poul