Agnes Hedevig Jensdatter eller Agnes Jenschristiansdatter

Startet af Jens Hørning, 19 Dec 2015 - 10:58

Forrige emne - Næste emne

Jens Hørning

Kan nogen hjælpe med at redde trådene ud vedrørende Agnes Hedevig Jensdatter eller Agnes Jenschristiansdatter, født i Ringkøbing Amt, Sdr. Lem Sogn, 1794 opslag 6. Her blev hun kaldt Agnes Hedevig

Hun boede fra midten af 1820'erne en lang årrække i Ringkøbing Amt, Egvad Sogn.
Ifølge 4 folketællinger fra Ringkøbing Amt, Egvad Sogn hed hun Agnes Hedevig Jensdatter. Hun var yngre eller samme alder som sin mand, der hed Jens Christian Jensen og født i Ribe Amt, Ølgod Sogn:
FT 1834 opslag 12, FT1840 opslag 7, FT 1850 opslag 10, FT 1855 opslag 5.

I tilgangslisten i Ringkøbing Amt, Egvad Sogn 1821 opslag 22 hed hun Agnes Hedevig Jensdatter

Jeg formoder, at hun blev gift i Ringkøbing Amt, Skjern Kirke med Jens Christian Jensen  i 1822 opslag 72, men her er angivet, at hun hed Agnes Jenschristiandatter, og at hun var ældre end sin mand. Deres første barn hed Kirsten Jenschristiansdatter, Ringkøbing Amt, Skjern Sogn, opslag 40, og her blev moderen kaldt Agnes Jenschristiansdatter.

Er Agnes Hedevig Jensdatter og Agnes Jenschristiansdatter samme person?
Hvis nej - hvor blev hun så gift og med hvem, og hvor blev deres 1. barn Kirsten Jenschristiansdatter døbt?

På forhånd 1000 tak, hvis nogen kan løse gåden!

Med venlig hilsen
Jens

Verner Nielsen

#1
Hej Jens
følgende link er til dåb af Kirsten i Skjern
nederst

Der står jo på folketællinger efter 1845 hvor folk er født
derfor Skjern
Man må antage det er den samme, men eller se efter fadder om der er gengangere



https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17126420#169251,28422389

m.v.h.
Verner Nielsen

Jens Hørning

Tak for svaret.
Jeg kender godt stedet, som nævnt i spørgsmålet, men her hedder moderen jo Agnes Jenschristiansdatter? Andre steder bruges Agnes Hedevig Jensdatter. Spørgsmålet er om det er den samme person eller der er tale om 2 forskellige personer
Mvh Jens
Med venlig hilsen
Jens

Verner Nielsen

Som jeg lige fik indført tidligere se efter fadderne, om der er gengangere.

m.v.h.
Verner Nielsen

Per Vig

Har du set Bølling-Nørre Herreders skifteprotokol, 1828-1835, opslag 70? Her findes skiftet efter Agnes Hedvigs far, Jens Chr. Bollerup, som døde i Højmark i Sønder Lem i 1829.
I samme skifteprotokol, opslag 129, ses igen Agnes Hedvig, hvor hun er blandt arvingerne til Maren Pedersdatter, som døde i 1830 i Sønder Lem. -
Her nævnes også Agnes Hedvigs søster, Ane Else, som værende ved Mikkel Rahbæk i Skjern. Og denne Mikkel Rahbæk er netop forlover til Agnes Jens Christiansdatter og Jens Chr. Jensens bryllup i Skjern i 1822. Så meget taler for, at Agnes Jens Christiansdatter er identisk med Agnes Hedvig Jensdatter.
Ang. Jens Chr. Bollerup. Har du set Bølling Herreds politiprotokol, 1819, den 9. marts - side 151? Jeg har desværre ikke opslagsnummeret.
Her er Jens Chr. Bollerup og en bror, Niels Bollerup, indkaldt som vidner i en sag om en tredje bror, Peder Mathias Bollerup, hvis grav skulle være gravet op af to personer for at fjerne nogle breve. -

Jens Hørning

Mange tak for de gode tips, som jeg vil arbejde videre med!
Godt nytår
Med venlig hilsen
Jens