Kan man finde et pas (el. dokumentation herpå), udstedt i Stockholm i 1881?

Startet af Allan Donovan Pedersen, 15 Dec 2015 - 12:07

Forrige emne - Næste emne

Allan Donovan Pedersen

Min tipoldefar, Albert Donovan (f. 27. apr. 1856 i Engelsk Vest-Indien), fik sit pas udstedt

"af en engelsk charge d'affairs i Stockholm d. 29. aug. 1881, hvorefter han er engelsk undersåt"

- som der så fint står i Frederikshavn Byfogeds pasprotokol

Findes der nogle tilsvarende protokoller i Sverige / Stockholm, hvor man evt. kan læse mere om dette...?
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Eva Morfiadakis


Hej,

I Sverige vid den här tiden behövdes inte pass för att resa inom landet. Han fick sitt engelska pass för att kunna lämna landet. Han behövde det också för att kunna legitimera sig så att han inte skulle kunna anses för lösdrivare.

Eva M
Eva M

Allan Donovan Pedersen

Tak, Eva... for din uddybende info... :)


Men findes der ikke en eller anden slags protokol, hvor sådanne ting blev nedskrevet, i stil med de danske byfogeders pasprotokoller...?


Mvh. Allan
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Eva Morfiadakis

#3
Hej,


Det finns ju en möjlighet att han blivit tagen av polisen i Stockholm för lösdriveri t ex, och har därför han skaffat sig pass från engelska ambassaden. Polisprotokollen är inte on-line.

Jag läste någonstans att denne Donovan var artist.  Han var tydligen afrikan. Svarta personer visades ju upp på cirkus.

Jag kan tänka mig att han bara turnerat i Sverige och aldrig varit bosatt här. Jag har sökt i det s k rotemansarkivet i Stockholm. Han finns inte där, men hela arkivet är inte digitaliserat.

Det finns ett teatermuseum i Stockholm. Jag vet att de har ett bibliotek/databas. Museet är just nu stängt  för ombyggnad men personalen finns säkert kvar. Kontakta dem och fråga om de har något.

info-scenkonstmuseet@musikverket.se
Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Eva M