Laurs, s a omv. betlere Peter Fridrichsen og Kirsten Sørensdatter, Soderup 1773

Startet af Lars Skovvang Larsen, 12 Dec 2015 - 20:13

Forrige emne - Næste emne

Lars Skovvang Larsen

Skulle man være så heldig, at nogen ved noget om Laurs/Lars Petersen og hans forældre Peter Fridrichsen og Kirsten Sørensdatter?

Laurs blev født i Nørre Eskildstrup, Soderup sogn, Holbæk sogn i 1773:
AO - https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=156563#156563,26239757 - ops. 40:
"11 - Laurs - Dom: 10 p: Trin: døbt et Drenge Barn fra N: Eskilstrup kaldet: Laurs. Forældrene omvandrende Betlere Naunl: Peter Fridricsen og Hustrue Kirsten Sørens D: medbragte lovlig Sku? fra Præsten Hr Holm i Tiustrup at de vare Ægtefolk. Moderen blev i N: Eskilstrup overvældet af Fødsels Smerter er? der fødde Barnet. Susc: Inger Sørens D: Enke af Bilverskod?, Test: Samme Qvindes Datter Anne Catrine Lars D: Berthel Zachariasen og Rasmus Olsen Begge af N: Eskilstrup."

Hvad der sker fra 1773 til 1792 ved jeg ikke.
I 1792 blev Lars gift i Næstved, Sct. Mortens sogn:
AO - https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=153843#153843,25636397 - ops. 288:
"Tirsdagen D 9 Octbr bleve troelovede Ung Karl Lars Pedersen og Pigen Anneke Hans Datter, begge tienende Hesteskiærer Carl Fridericsen. Som forlovere underskriver. Nestved D 9 Octbr 1792.
Henric Fridericsen - Carl Friderichsen".

Anneke Hansdatter er datter af natmanden Hans Henrich Henrichsen i Vordingborg.
Lars Petersen og Anneke Hansdatter kommer via Næstved og Vordingborg til Stege.
Lars Petersen døde der den 30. januar 1853 og Anneke Hansdatter den 24. februar 1857.

Lars Petersen betegnes både som dyrlæge og hesteskærer. Han har næppe gået på Landbohøjskolen!

Lars Petersens forældre Peter Fridrichsen og Kirsten Sørensdatter, som jeg er mest ude efter, må have haft en tilknytning til Tystrup sogn, Sorø amt - siden de havde en slags attest fra præsten der.
Jeg kan ikke se at de er gift i Tystrup sogn.
Jeg har intet fundet om dem - udover fødslen af sønnen i 1773.

Venlig hilsen
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lars Skovvang Larsen

En tilføjelse vedr. Lars Petersen.

I folketællingen 1801 er han opført som "Lars Peter", "Caminfeyer" i Langegade i Stege.
Så ud over at rode med levende og vel også døde dyr har han rodet med sod. En god blanding.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Berit Frank Pagh



Hej,

Først dine spørgsmålstegn:

"..medbragte lovlig Skudsmaal fra Præsten.."

"..Fødsels Smerter og der fødde Barnet."

"..Inger Sørens D: Enke af Bieverskou." - tror jeg.


I FT 1787 for Sorø amt, Alsted herred, Alsted sogn, Knudstrup by er der en lille familie,
som måske kunne være interessant:

Peter Friderichsen              50  Inderste og Kedelflikker.
Ane Kirstine Sørensdatter  60  hans kone
Lars Petersen                   13  søn af sidste ægteskab

Lars´s gudmor Inger Sørensdatter, som havde været gift med en Lars,
kunne måske også være værd at kigge på.

Vh,
Berit Pagh.


Lars Skovvang Larsen

Hej Berit.

Jeg er helt enig med dig i dine forbedringer af min tydning. Den komplette dåbstekst lyder så:

"11 - Laurs - Dom: 10 p: Trin: døbt et Drenge Barn fra N: Eskilstrup kaldet: Laurs. Forældrene omvandrende Betlere Naunl: Peter Fridricsen og Hustrue Kirsten Sørens D: medbragte lovlig Skudsmaal fra Præsten Hr Holm i Tiustrup at de vare Ægtefolk. Moderen blev i N: Eskilstrup overvældet af Fødsels Smerter og der fødde Barnet. Susc: Inger Sørens D: Enke af Bieverskou, Test: Samme Qvindes Datter Anne Catrine Lars D: Berthel Zachariasen og Rasmus Olsen Begge af N: Eskilstrup."

Gudmoderen må absolut være interessant.
Det faktum at fattigfolk, der har fået et barn et relativt tilfældigt sted, bruger en gudmor, der kommer så langt væk fra som fra Bjæverskov og har samme patronym - Sørensdatter - som moderen, er næppe tilfældigt.
Har gudmoderen og datteren været sammen med Peter Fridricsen og Kirsten Sørensdatter ude at tigge? Jeg har svært ved at forestille mig, at de skulle være kommet de 25-30 km fra Bjæverskov alene p.g.a. dåben. Og der skulle endda have været sendt bud til dem først.

Familien på tre i folketællingen 1787 i Alsted sogn ser meget interessante ud. Jeg bemærker at der endda er skrevet Peter/Petersen og ikke det mere almindelige Peder/Pedersen.
Jeg har kikket efter Lars Petersen i konfirmationslisterne i Alsted sogn fra 1787 - uden at finde ham, så han og måske forældrene må være flyttet.

Da Lars Petersen i 1792 blev gift i Næstved tjente han hos hesteskærer Carl Fridericsen, der sammen med en Henric Friderichsen var forlover.
Mon Henrich og Carl Fridrichsen var farbrødre til Lars?
Lars´ kone Anneke Hansdatter var formentlig (også) i familie med hesteskæreren i Næstved.
Jeg lurer på om Lars og Anneke er fætter og kusine eller noget i den stil.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Berit Frank Pagh


Der er ihvertfald en sammenhæng mellem disse personer:


Næstved Sankt Morten 1731-1824, opslag 276:

En Henrich Friderichsen blev trolovet d. 31 maj 1782 med pigen Ane Magrethe Olsdatter
- begge i tjeneste i Friderich Hesteskærers hus udenfor Næstved.

Forlovere: Friderich Møller Henrichsen Hesterskærer ved Næstved og
               Christian Henrichsen Hesteskærer i Ringsted.


Vordingborg 1781-1815, opslag 19:

Charl Friderichsen fra Næstved blev trolovet d. 20 oktober 1789 med Elen Chestine Hansdatter
af Vordingborg.

Forlovere: for ham Christian Henrichsen
               for hende Hans Henrichsen. 


Det er nok værd at kigge nærmere på, om Friderich Møller Henrichsen skulle være far til en Peter.

Vh,
Berit Pagh.

Berit Frank Pagh


Jeg ser, at der har været et tema om samme familie i det gamle forum:

Natmand Hans Henrichsen (ca. 1737-1797) i Vordingborg.

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,23749,23752



Berit Pagh.


Lars Skovvang Larsen

Jeg kender godt den gamle tråd.
Jeg har i aftes fået Peter Kyhls opsamling om Natmandsslægter fra Sjælland m.m.
Familierne er meget tæt forbundet, og jeg har ikke fået overblikket endnu.

I opsamlingen indgår natmændene i Vordingborg og Næstved.
Lars Petersen og Anneke Hansdatter er med i den; men kun med oplysning om hendes forældre - ikke hans.

De to forlovere i Næstved i 1792, Henrich Fridericsen og Carl Fridericssen er brødre.
Henrich Friderichsen er født omkring 1753 (muligvis i Næstved, dåben ikke fundet), gift i Næstved Sct. Mortens den 25. september 1782. med Anne Margrethe Olsdatter.
Carl Friderichsen er født i Næstved (Sct. Mortens sogn) i 1765. Gift 2. december 1789 i Vordingborg kirke med Ellen Kirstine / Cathrine Hansdatter - der er datter af Hans Henrichsen og Anne Cathrine Jørgensdatter - og altså helsøster til Anneke Hansdatter.

Forældrene til bl.a. Henrich og Carl Friderichsen er natmand i Næstved Friderich Møller Henrichsen (ca. 1724-1788?) og dennes 1. kone Maren Larsdatter.

Der fremgår ikke en Lars Friderichsen (Peter Larsens far) i udredningen, der bla. er baseret på skifter.

Der er meget at rode med endnu.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lis B. Jensen

Hej Lars

Kunne man forstille sig at Peter Fridrichsen og Kirsten Sørensdatter, bliver i Alsted og dør der?
Hvis det er den familie der ses i FKT 1787 er moderen jo ikke helt ung mere.

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Lis B. Jensen

Hej Lars

Jeg har prøvet at se om der evt. skulle være nogle spor i Lægdsrullerne 1791 i Alsted efter sønnen - men uden held - desværre.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/